24.1.2025

Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon

Teksti Raimo Tengvall
Kuva Moottorin arkisto & valmistajat

Sähköautojen hinnat halpenevat, mutta polttomoottoriautojen kulut eivät ole laskussa. Olisiko jopa tavallisella Corollalla ajavalla suomalaisella jo varaa nykyaikaiseen täyssähköautoon? Perusteellinen kokonaiskustannusvertailumme lähestyy asiaa laajalla data-aineistolla.

Liian kallis hinta on kyselyiden perusteella selvästi yleisin syy, miksi sähköautoon ei vaihdeta. Toisaalta jos hinta olisi kohdallaan, moni olisi valmis jo siirtymään täyssähköautoon.

Autoalan tekemässä Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksessa 40 % vastaajista voisi vähintään melko todennäköisesti hankkia seuraavaksi autokseen täyssähköauton. Toisaalta samassa kyselyssä tärkeimmäksi yksittäiseksi syyksi olla hankkimatta täyssähköauto nousi hankintahinta. Vastaajista 70 % kertoi muita kalliimman hankintahinnan vaikuttavan erittäin tai melko paljon päätökseen olla hankkimatta täyssähköautoa.

Myös Santander-pankin kyselyssä 66 % suomalaisista kertoi hankintahinnan olevan tärkein syy olla hankkimatta sähköautoa. Samassa kyselyssä vain neljäsosa olisi valmis maksamaan sähköautosta hieman enemmän kuin polttomoottoriautosta.

Pohjoismaisessa MEKO Mobility Barometer 2024:ssä suomalaisista puolestaan 41 % oli sitä mieltä, että sähköautot ovat vain rikkaille.

Hintalappuja katsomalla tämä on loogista. Keskivertosuomalaisen keskiverto-ikäinen eli vähän päälle kymmenvuotias henkilöauto on arvoltaan vajaan 10 000 euron luokkaa. Pitkän toimintamatkan laadukkaiden täyssähköautojen hintapyynnit taas ovat käytettyinä 20 000 eurosta ylöspäin. Toki myös siksi, että ne ovat iältään korkeintaan 5–6 vuotta vanhoja.

Mutta onko näissä hintaeroissa koko totuus? Autoilusta kuitenkin maksetaan lopulta paljon ihan muita kuluja kuin se hintalapussa näkyvä hinta. Oikeastaan päinvastoin: hintalappuhinta on ainoa raha, mitä ei menetetä kokonaisuudessaan. Autolla on yleensä jokin jälleenmyyntiarvo, eli osan siitä rahasta saa takaisin.

Auton kulut muodostuvat siis arvon alenemasta sekä lukuisista käyttö- ja ylläpitokuluista. Kun näitä kokonaiskustannuksia vertaillaan, miltä näyttävät tyypillisten Toyotien ja täyssähköautojen kustannukset lähivuosina? Olisiko Corollasta varaa vaihtaa täyssähköautoon, vai onko perinteinen bensa-autoilu yhä edullisempaa tulevina vuosina?

Toyotat ovat tunnetusti luotettavia, hyvin arvonsa pitäviä ja pieniruokaisia autoja – siis kokonaiskustannuksiltaan hyvin kohtuullisia. Jos sellaisesta olisi varaa vaihtaa sähköautoon, sitten se on mahdollista jo melkein mistä tahansa polttomoottorisesta autosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopivat sähköiset vaihdokit

Otimme kokonaiskustannusvertailuun tyypilliset Toyotat neljältä eri aikakaudelta ja mallisukupolvelta. Näiden esimerkkiautojen kohdalla vuonna 2003 ja 2020 nimi oli tuttu ja turvallinen Corolla, vuosina 2008 ja 2013 niitä puolestaan kutsuttiin nimellä Auris. Nämä ovat autoja, joilla moni meistä ajaa.

Nykyinen auto               Vuosimalli       Hintalappuhinta
Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra 5-ov. 2003 2 000 €
Toyota Auris 1.6 Valvematic Active 5-ov.  2013 10 000 €
Toyota Auris 1.4 VVT-i Linea Terra 5-ov.         2008 5 000 €
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Active 5-ov.           2020 20 000 €

Kustannusvertailun sähköautoiksi valitsimme nykyaikaisia täyssähköautoja, joissa on järkevä toimintamatka ja CCS-pikalataus. Ensimmäisen sukupolven Hyundai Kona on pätevä täyssähköauto, jonka toimintamatka 64 kWh:n akulla on edullisten täyssähköautojen pisimpiä. Saman tekniikan ja kehut jakaa sisarmalli Kia e-Niro.

Volkswagen ID.3 ja Tesla Model 3 ovat yleisimpiä täyssähköautoja, joissa valikoimaa riittää käytettynä jo varsin kohtalaiseen hintaan. Nämä mallit ovat alusta alkaen täyssähköautoiksi suunniteltuja, mikä näkyy modernina otteena muun muassa sisätiloissa. Molemmat ovat tilavampia kuin ulkoa katsoen arvaisikaan.

Täyssähkövaihtoehto, käytetty Vuosimalli       Hintalappuhinta
Hyundai Kona 64 kWh 204 hv Style 2019 20 000 €
Volkswagen ID.3 Pro Performance Life 58 kWh 2021 23 000 €
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2020 25 000 €

Uusista autoista valitsimme mukaan edullisuudellaan huomiota herättäneet Citroën ë-C3:n sekä MG 4:n. Näistä MG 4:n virallinen uuden auton maahantuojahinta on nykyään jo yli 30 000 euroa, mutta jälleenmyyjillä saattaa olla vielä joitakin edullisempia aiemmin rekisteröityjä autoja. Varsin lähelle MG 4:n hintaa pääsee myös uusi Škoda Elroq, josta vertailussa on mukana perusversio 50 Selection.

Täyssähkövaihtoehto, uusi    Vuosimalli       Hintalappuhinta
Citroën ë-C3 44 kWh You 2025 25 290 €
MG 4 Standard              2025 33 900 €
Škoda Elroq 50 Selection 2025 36 590 €

Näillä täyssähköautoilla tiloista tai muista ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä hatchback-malliseen Corollaan tai Aurikseen verrattuna. Ainoastaan ë-C3 voisi olla vähän pieni ja karu uudemmasta Corollasta vaihdettaessa. 2000-luvun alkupuolen perus-Toyotiin verrattuna taas uudessa ë-C3:ssa on myös paljon uutta ja hienoa.

Sähköautot todistettavasti toimivat talvella ja niitä voi tarvittaessa ladata vaikka normaalista pistorasiasta. Omakotitaloasujalla latausmahdollisuus on lähes aina jo olemassa talon seinässä, ja taloyhtiössä voi saada sovittua lämpötolpan käyttämisestä lataukseen. Syitä, joiden perusteella nämä autot eivät sopisi tavalliselle henkilöautoilijalle, ei pitäisi enää olla. Paitsi se hinta?

Arvon aleneman kanssa tarkkana

Vertailua varten keräsimme dataa runsaasti ja tarkasti eri lähteistä. Kaikki perustuvat numeroihin, joiden perusteella lukemat on laskettu euron tarkkuudella. Käytännössä ne kannattaa kuitenkin ottaa vain arvioina ja suuruusluokkana.

Laskelmat tehtiin seuraaville 36 kuukaudelle, siis käytännössä vuosiksi 2025–2027. Kokonaiskustannuksia vertailtiin kolmilla eri ajokilometrimäärillä: 30 000, 60 000 tai 90 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 10, 20 tai 30 tuhatta kilometriä per vuosi.

Autojen jälleenmyyntiarvoista eli arvon alenemasta kertova data on peräisin Nettiautolta. Suomen johtavan automarkkinapaikan kautta myydään 600 000 autoa vuodessa. Myös tämän kustannusvertailun autoja on myyty tuhansia, ja hinnat perustuvat tähän dataan. 

Vertailussa on mahdollisuuksien mukaan käytetty kolme vuotta vanhempia vastaavia autoja. Näin saadaan näille autoille arvioitu arvonalenema tuleville kolmelle ikävuodelle.

Osa automalleista ja jopa merkeistä on niin uusia, erityisesti MG, ettei vastaavasta ole historiadataa kuin ensimmäisen vuoden ajalta. Näihin on sovellettu Autoliiton käyttämää nyrkkisääntöä, että ensimmäisen vuoden jälkeen seuraavien vuosien arvonalenema on 14 % vuodessa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat