24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon Teksti Raimo Tengvall Kuva Moottorin arkisto & valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen hinnat halpenevat, mutta polttomoottoriautojen kulut eivät ole laskussa. Olisiko jopa tavallisella Corollalla ajavalla suomalaisella jo varaa nykyaikaiseen täyssähköautoon? Perusteellinen kokonaiskustannusvertailumme lähestyy asiaa laajalla data-aineistolla. Liian kallis hinta on kyselyiden perusteella selvästi yleisin syy, miksi sähköautoon ei vaihdeta. Toisaalta jos hinta olisi kohdallaan, moni olisi valmis jo siirtymään täyssähköautoon.Autoalan tekemässä Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksessa 40 % vastaajista voisi vähintään melko todennäköisesti hankkia seuraavaksi autokseen täyssähköauton. Toisaalta samassa kyselyssä tärkeimmäksi yksittäiseksi syyksi olla hankkimatta täyssähköauto nousi hankintahinta. Vastaajista 70 % kertoi muita kalliimman hankintahinnan vaikuttavan erittäin tai melko paljon päätökseen olla hankkimatta täyssähköautoa.Myös Santander-pankin kyselyssä 66 % suomalaisista kertoi hankintahinnan olevan tärkein syy olla hankkimatta sähköautoa. Samassa kyselyssä vain neljäsosa olisi valmis maksamaan sähköautosta hieman enemmän kuin polttomoottoriautosta.Pohjoismaisessa MEKO Mobility Barometer 2024:ssä suomalaisista puolestaan 41 % oli sitä mieltä, että sähköautot ovat vain rikkaille.Hintalappuja katsomalla tämä on loogista. Keskivertosuomalaisen keskiverto-ikäinen eli vähän päälle kymmenvuotias henkilöauto on arvoltaan vajaan 10 000 euron luokkaa. Pitkän toimintamatkan laadukkaiden täyssähköautojen hintapyynnit taas ovat käytettyinä 20 000 eurosta ylöspäin. Toki myös siksi, että ne ovat iältään korkeintaan 5–6 vuotta vanhoja.Mutta onko näissä hintaeroissa koko totuus? Autoilusta kuitenkin maksetaan lopulta paljon ihan muita kuluja kuin se hintalapussa näkyvä hinta. Oikeastaan päinvastoin: hintalappuhinta on ainoa raha, mitä ei menetetä kokonaisuudessaan. Autolla on yleensä jokin jälleenmyyntiarvo, eli osan siitä rahasta saa takaisin.Auton kulut muodostuvat siis arvon alenemasta sekä lukuisista käyttö- ja ylläpitokuluista. Kun näitä kokonaiskustannuksia vertaillaan, miltä näyttävät tyypillisten Toyotien ja täyssähköautojen kustannukset lähivuosina? Olisiko Corollasta varaa vaihtaa täyssähköautoon, vai onko perinteinen bensa-autoilu yhä edullisempaa tulevina vuosina?Toyotat ovat tunnetusti luotettavia, hyvin arvonsa pitäviä ja pieniruokaisia autoja – siis kokonaiskustannuksiltaan hyvin kohtuullisia. Jos sellaisesta olisi varaa vaihtaa sähköautoon, sitten se on mahdollista jo melkein mistä tahansa polttomoottorisesta autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivat sähköiset vaihdokitOtimme kokonaiskustannusvertailuun tyypilliset Toyotat neljältä eri aikakaudelta ja mallisukupolvelta. Näiden esimerkkiautojen kohdalla vuonna 2003 ja 2020 nimi oli tuttu ja turvallinen Corolla, vuosina 2008 ja 2013 niitä puolestaan kutsuttiin nimellä Auris. Nämä ovat autoja, joilla moni meistä ajaa. Selaa taulukkoa oikealle Selaa taulukkoa vasemmalle Nykyinen auto Vuosimalli Hintalappuhinta Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra 5-ov. 2003 2 000 € Toyota Auris 1.6 Valvematic Active 5-ov. 2013 10 000 € Toyota Auris 1.4 VVT-i Linea Terra 5-ov. 2008 5 000 € Toyota Corolla 1.8 Hybrid Active 5-ov. 2020 20 000 € Kustannusvertailun sähköautoiksi valitsimme nykyaikaisia täyssähköautoja, joissa on järkevä toimintamatka ja CCS-pikalataus. Ensimmäisen sukupolven Hyundai Kona on pätevä täyssähköauto, jonka toimintamatka 64 kWh:n akulla on edullisten täyssähköautojen pisimpiä. Saman tekniikan ja kehut jakaa sisarmalli Kia e-Niro.Volkswagen ID.3 ja Tesla Model 3 ovat yleisimpiä täyssähköautoja, joissa valikoimaa riittää käytettynä jo varsin kohtalaiseen hintaan. Nämä mallit ovat alusta alkaen täyssähköautoiksi suunniteltuja, mikä näkyy modernina otteena muun muassa sisätiloissa. Molemmat ovat tilavampia kuin ulkoa katsoen arvaisikaan. Selaa taulukkoa oikealle Selaa taulukkoa vasemmalle Täyssähkövaihtoehto, käytetty Vuosimalli Hintalappuhinta Hyundai Kona 64 kWh 204 hv Style 2019 20 000 € Volkswagen ID.3 Pro Performance Life 58 kWh 2021 23 000 € Tesla Model 3 Standard Range Plus 2020 25 000 € Uusista autoista valitsimme mukaan edullisuudellaan huomiota herättäneet Citroën ë-C3:n sekä MG 4:n. Näistä MG 4:n virallinen uuden auton maahantuojahinta on nykyään jo yli 30 000 euroa, mutta jälleenmyyjillä saattaa olla vielä joitakin edullisempia aiemmin rekisteröityjä autoja. Varsin lähelle MG 4:n hintaa pääsee myös uusi Škoda Elroq, josta vertailussa on mukana perusversio 50 Selection. Selaa taulukkoa oikealle Selaa taulukkoa vasemmalle Täyssähkövaihtoehto, uusi Vuosimalli Hintalappuhinta Citroën ë-C3 44 kWh You 2025 25 290 € MG 4 Standard 2025 33 900 € Škoda Elroq 50 Selection 2025 36 590 € Näillä täyssähköautoilla tiloista tai muista ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä hatchback-malliseen Corollaan tai Aurikseen verrattuna. Ainoastaan ë-C3 voisi olla vähän pieni ja karu uudemmasta Corollasta vaihdettaessa. 2000-luvun alkupuolen perus-Toyotiin verrattuna taas uudessa ë-C3:ssa on myös paljon uutta ja hienoa.Sähköautot todistettavasti toimivat talvella ja niitä voi tarvittaessa ladata vaikka normaalista pistorasiasta. Omakotitaloasujalla latausmahdollisuus on lähes aina jo olemassa talon seinässä, ja taloyhtiössä voi saada sovittua lämpötolpan käyttämisestä lataukseen. Syitä, joiden perusteella nämä autot eivät sopisi tavalliselle henkilöautoilijalle, ei pitäisi enää olla. Paitsi se hinta?Arvon aleneman kanssa tarkkanaVertailua varten keräsimme dataa runsaasti ja tarkasti eri lähteistä. Kaikki perustuvat numeroihin, joiden perusteella lukemat on laskettu euron tarkkuudella. Käytännössä ne kannattaa kuitenkin ottaa vain arvioina ja suuruusluokkana.Laskelmat tehtiin seuraaville 36 kuukaudelle, siis käytännössä vuosiksi 2025–2027. Kokonaiskustannuksia vertailtiin kolmilla eri ajokilometrimäärillä: 30 000, 60 000 tai 90 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 10, 20 tai 30 tuhatta kilometriä per vuosi.Autojen jälleenmyyntiarvoista eli arvon alenemasta kertova data on peräisin Nettiautolta. Suomen johtavan automarkkinapaikan kautta myydään 600 000 autoa vuodessa. Myös tämän kustannusvertailun autoja on myyty tuhansia, ja hinnat perustuvat tähän dataan. Vertailussa on mahdollisuuksien mukaan käytetty kolme vuotta vanhempia vastaavia autoja. Näin saadaan näille autoille arvioitu arvonalenema tuleville kolmelle ikävuodelle.Osa automalleista ja jopa merkeistä on niin uusia, erityisesti MG, ettei vastaavasta ole historiadataa kuin ensimmäisen vuoden ajalta. Näihin on sovellettu Autoliiton käyttämää nyrkkisääntöä, että ensimmäisen vuoden jälkeen seuraavien vuosien arvonalenema on 14 % vuodessa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (5) Kiitos vertailusta! Tässä on vielä yksi suomalaisia askarruttava pointti. Nimittäin sähköauton akusto. Vanhaan Toyotaan kun voi tehdä lähes minkä rahansa remontin kolmella tonnilla. Mutta kun sähköauton akusto hajoaa niin lasku on jo viisinumeroinen. Kahdeksan vuoden akkutakuu kun ei ole mitään jos huomioidaan suomalaisten autojen keski-ikä! Hyvä vertailu. Prosentin korkoja on , mutta niihin tulee käsittely kulut 10-12€/kk ja luoton perustamismaksu 300-400€ päälle. Olisi hyvä ollut käyttää laskelmissa todellista vuosikorkoa( tosin joskun on ihan kuluttomia korkoja uusille autoille). Ja bensiinin hinta ei ole ollut kahteen vuoteen 1.99€/l. Itse olen ostanut 95e, noin 1.7 €/l keskihinnalla. Laskelmat muuttuisi aika paljon. Mutta bensiinin hinta todennäköisesti nousee ja nousee se sähkön hintakin. Vertailuun olisi voinut ottaa lisäksi mitä jos joutuu lataamaan vain julkisilla latauspisteillä noin 30cent/kWh keskihinnalla. Kestää kyllä vielä jonkin aikaa kun oikeasti sähköautoilu on kannattavaa. Ja etenkin jos hatchback auto ei riitä tarpeisiin. Jos tarve on vaikka farmarin kokoiselle autolle, Suomalaisethan on ”farkku” kanssa. Niin erot alkaa vaan kasvaa. Aika asenteellinen artikkeli, kuvastaa kuinka vähän Autoliitossa ymmärretään tavallisen autoilijan arkea. Ensinnäkin olit käyttänyt korkoprosenttia joka harvoin toteutuu. Bensan hintakin on pielessä. Eikä artikkelissa oteta lainkaan kantaa siihen että jos hybridistä/sähköautosta hajoaa esim. akku, investoinnin hinta vähintään kolminkertaistuu. Puhutaan 10-65000 akusta. Parin tonnin ritsan voi viedä metallinkierrätykseen, saa siitä jotain ja hakee toisen samanlaisen tilalle. Ehkä Autoliitto on ottanut asiakseen pakkosyöttää jäsenilleen sähköautot? Mitä kuvittelette tällä saavuttavanne? Hei! Jutussa haluttiin avata periaatteita, miten voi arvioida hyvin erityyppisten autojen kustannusta omalta kohdalta. Kaikki kustannukset vaihtelevat ajankohdan, kuluttajan itsensä ja vaihtoajoneuvon mukaan. Mitään niistä ei voida aukottomasti ja yksiselitteisesti ilmoittaa eikä laskea. Jutussa on kerrottu, millä perustein laskelma on tehty, mutta jokainen kuluttaja voi vaihtaa laskelmaan omaa tilannettaan parhaiten vastaavat arvot ja tehdä vastaavan laskelman henkilökohtaista tilannettaan paremmin vastaavaksi. Totta on myös se, että jokaiseen ajoneuvoon liittyy erilaisia korjauskustannusriskejä, joita joutuu arvioimaan parhaan käytettävissä olevan tiedon mukaan. -Eila Parviainen, päätoimittaja Muutoin perusteellisessa artikkelissa on kotilatauksesta virheellisiä tietoja: Jutussa todetaan: ”Sähköautot todistettavasti toimivat talvella ja niitä voi tarvittaessa ladata vaikka normaalista pistorasiasta. Omakotitaloasujalla latausmahdollisuus on lähes aina jo olemassa talon seinässä, ja taloyhtiössä voi saada sovittua lämpötolpan käyttämisestä lataukseen.” Yksi vaarallinen harhaluulo on, että sähköautoa voi huoletta ladata normaalista pistorasiasta. Normaali Schuko-pistorasia ei ole riittävän jämerä sähköauton lataukseen.avallisesta pistorasiasta lataaminen. Tavallisia maadoitettuja Schuko-pistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta. Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti. Ajan myötä ylikuumenemisen seurauksena pistorasia voi mustua ja liittimet kulua. Pahimmassa tapauksessa pistorasia syttyy tuleen. Pahin tulipalon uhka ei kuitenkaan koske latausjohtoa, vaan pistorasiaa ja siitä lähteviä johtoja. Schuko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa. Läheskään kaikki eivät asu omakotitalossa: Suomessa on 90 500 taloyhtiötä. Noin 2,7 miljoonaa eli lähes puolet suomalaisista asuu taloyhtiöiden asunnoissa, kaksi miljoonaa asunto-osakeyhtiöissä ja 700 000 vuokrataloissa. Taloyhtiöiden autopaikoista suuri osa on autohalleissa ja eikä läheskään kaikissa pihaparkeissa ei ole pistorasiaa auton lämmitystä varten. Lämmityspistorasian käyttö lataukseen taloyhtiössä ei ole turvallista eikä yksinkertaista. Paloturvallisuuden vuoksi moni taloyhtiö on kieltänyt latauksen tavallisista pistorasioista autohalleissa ja pihaparkkipaikkojen lämmityspistorasioista. Paras keino varmistaa sähköauton turvallinen lataus on ostaa kotiin siihen tarkoitukseen valmistettu latausasema. Pientalojen osalta laitteiden hinnat ovat 1 000–2 000 euroa, kun summaan sisältyy sähkömiehen tekemä asennus. Taloyhtiössä latausmahdollisuuden järjestäminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen. Latausmahdollisuus useille autopaikoille voi vaatia sähkönsyöttöjärjestelmän vahvistamista, jopa uuden sähköpääkeskuksen. Osviittaa saa tästä jo vanhasta jutusta, josta selviää, kuinka monimutkaista latausmahdollisuuden järjestäminen voi olla taloyhtiössä. https://moottori.fi/uutinen/nain-syntyy-kotilatausverkosto-turkulaiseen-pysakointiluolaan-rakennettiin-yli-60-latauspistetta/ Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla