12.3.2024

Näin auton ruuhka-avustin toimii

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa.”

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa.”

Automaattivaihteisessa autossa ruuhka-avustin pyrkii jarruttamaan auton ruuhkan keskellä pysähdyksiin edellä ajavan pysähtyessä. Se myös saattaa auton liikkeelle edellä ajavan perässä, kunhan liikkeellelähtö tapahtuu tietyn aikaikkunan sisällä pysähtymisestä.

Manuaalivaihteisessa autossa kuljettajan on itse valittava hidastamiseen soveltuva vaihde sekä käytettävä kytkinpoljinta ennen pysähtymistä ja liikkeelle lähdettäessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton eri järjestelmät yhteistyössä

– Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

– Näin saadaan auto lähtemään ruuhkaliikenteessä liikkeelle, jarruttamaan ja ohjautumaan ympärillä olevien ajoneuvojen mukaisesti.

Huomioi, että autoissa on eroja!

Ruuhka-avustimien toteutustavoissa on automerkkikohtaisia eroja. Kannattaa tutustua huolellisesti juuri oman auton käyttöohjekirjaan ja varmistaa, miten järjestelmä toimii juuri siinä kyseisessä autoyksilössä ja että edellytykset järjestelmän toiminnalle ovat olemassa.

– Käytännössä toimintaedellytyksiä voivat olla esimerkiksi tietty nopeushaarukka, tietynlainen tietyyppi ja joidenkin muiden avustimien päällä olo, Vesalainen avaa.

Toiminta saattaa yllättää

Järjestelmä saattaa yllättää kuljettajan esimerkiksi tilanteessa, kun ruuhkainen jono kääntyy mutkassa tai vaikkapa pysäköintialueen ajoväylien risteyksessä.

– Jos auton edessä olevaa tilannetta tarkkaileva kamera tai tutka kadottaa näköpiiristään edessä olevan auton tämän kääntyessä voimakkaasti, saattaa järjestelmä päätellä ruuhkan päättyneen ja kiihdyttää yllättäen vauhtia. Kuljettajan onkin syytä tiedostaa riski ja kytkeä järjestelmä pois päältä hyvissä ajoin ennen tällaiseen paikkaan ajamista vaaratilanteiden ja vahinkojen välttämiseksi, Vesalainen varoittaa.

Myös sää- ja keliolosuhteet saattavat vaikuttaa järjestelmän toimintakykyyn.

Muutenkin on Vesalaisen mukaan syytä muistaa, että teknisetkin laitteet tekevät virhetulkintoja, joten liiaksi auton hallintaa ei järjestelmälle pidä antaa.

– Vastuu turvallisesta ajamisesta – myös ruuhkassa – on yhä kuljettajalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat