1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Suninen luottaa vahvasti omiin taitoihinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teemu Suninen on saanut säädettyä autoa mieleiseen suuntaan ja kartanlukijanvaihdoksen myötä Fordin ohjaamosta löytyy myös enemmän kokemusta, mutta ensisijaisena tavoitteena on silti ajaa viiden parhaan joukkoon. Viime vuoteen verrattuna Suninen kertoo autoon tulleen isoja muutoksia varsinkin aerodynamiikkaan. Rallin mm-sarjan viidentenä 62 pisteellä oleva Teemu Suninen on tällä kaudella ylivoimaisesti parhaiten pärjännyt suomalainen. Seuraava suomalainen tuloslistalla on Esapekka Lappi 40 pisteellä.Tämän vuoden Suomen mm-ralliin Suninen lähtee kuitenkin nöyränä. Paineita ei ainakaan keskiviikkoiltaan mennessä nuorukaiselle ollut kertynyt ja voittotaisteluun pyrkimisestä kysyttäessä vastaus on hyvin suomalainen– Mennään se mitä osataan, jos ei riitä niin ei riitä.Sunisen ajonäyte Vesalan testierikoiskokeelta vuodelta 2018.Esapekka Lapin ja Jari-Matti Latvalan saadessa suurta hyötyä lähtöpaikastaan kuivissa olosuhteissa, Suninen ei osannut sanoa onko hänen lähtöpaikkansa hyvä vai huono.– Niin onko se hyöty vai haitta, kun on kolme autoa edessä, mutta kuusi takana. Se riippuu ketä vastaan ajetaan kilpaa, niitä edellä lähteviä vai jälkeenpäin lähteviä.Henkilökohtaisesti Suninen uskoo oman vauhtinsa ja kokemuksensa Jyväskylän rallissa olevan hyvällä tasolla.– Sanotaan näin, että jos oon täällä voittanut Sebin (Sebastien Ogier) ajamalla kaksi kertaa ja Ottin (Ott Tänak) vuonna 2017, niin tuskin se kokemuksesta on kiinni.Omaksi vahvuudeksi nimenomaan Suomen mm-rallissa Suninen mainitsee suomalaisuuden, jonka myötä tottumusta löytyy Suomen teille nuottien tekoon ja tutun tyylisillä teillä ajamiseen.Autoa Suninen on säätänyt parin testipäivän ajan positiivisin tuloksin. Ford sopeutuu hänen mukaan edellisvuotta paremmin Jyväskylän sorateille, erityistä kiitosta saa aerodynamiikka. Downforcea on saatu lisää ja edellisvuoden epätasapainoa on saatu korjattua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen keino jatkosopimukseenSardinian mm-rallissa Sunisen kartanlukijan paikalle vaihtuneen, Mikko Hirvostakin vuosia ohjeistaneen, Jarmo Lehtisen kokemus on Ford-kuljettajalle hyödyksi. Kartturin vaihdos tapahtui Sunisen mukaan, koska aiemmin ’’homma ei toiminut halutun mukaisesti’’. Lisäksi Suninen kokee olevansa vielä niin alkuvaiheessa uraa, että haluaa kokeneemmalta kartanlukijalta lisää kokemusta itsellensä.Yhteistyö Lehtisen kanssa on pelittänyt, joten Suninen ei näe syytä miksei konkarikartanlukija lukisi hänelle nuotteja loppukaudenkin ajan. Ensi kaudelle asti Suninen ei vahvista mitään, sillä hänellä itselläänkään ei ole toistaiseksi ensi kautta koskevaa sopimusta. Kuljettajasopimuksen neuvotteluun hän kertoo yksinkertaisen vaikutuskeinon.– Siitä täytyy pitää itse huolta, kun saa hyviä tuloksia niin saa neuvoteltua hyviä sopimuksia.Metreistä senttimetreihinAvainsana nykyiselle ajotyylille on Sunisen mukaan tarkkuus. Sen takia esimerkiksi rata-autoilusta on suuri hyöty nykyisten WRC-autojen vaatimaan ajotyyliin.– Pätkät on pitkälti samoja joka vuosi, ruvetaan käyttämään tarkempaa ja tarkempaa ajolinjaa sitä mukaa kuin saadaan toistoja, Suninen toteaa. Uusi suomalaisten sukupolvi on tulossa ratapuolelta, kartingissa keskityttiin senttimetreihin ajolinjoissa, rallissa puhuttiin ennenvanhaan jopa metreistä. Nyt mekin ollaan kymmenissä senttimetreissä ellei senttimetreissä, hän jatkaa.Esikuvia kysyttäessä Suninen mainitsee rallipuolelta Marcus Grönholmin, jonka uran huippuvuodet sijoittuivat sopivasti Sunisen ikäluokalle. Ratapuolelta esikuvaa ei tarvitse kysellä kauaa.– No Räikkönen on numero ykkönen, se keskittyy olennaiseen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa