3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Teksti Vesa Eskola Kuva Josef Albert, Bayerische Schlösserverwaltung, Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historia on tärkeää, ja historialliset paikat ovat tärkeitä. Ne toimivat museoikkunoina menneeseen. Merkityksensä vuoksi ne ovat monelle myös loistava paikkana luoda näyttävää sosiaalisen median sisältöä. Eteläisessä Saksassa, lähellä Itävallan rajaa sijaitseva Neuschwansteinin eli Uusijoutsenkiven linna on yksi näyttävimmistä Euroopassa – ja myös maailmassa. Se on toiminut myös inspiraation lähteenä mm. Walt Disneylle.Linnan rakennuttamisen aloitti Baijerin kuningas Ludvig Toinen vuonna 1868, aikana, jolloin linnojen merkitys muina kuin statussymbolina oli jo ohi. Linnojen sotilaallinen merkitys oli enää olematon. Eikä linnaa suunniteltu edes hovin pitoa varten, se suunniteltiin kuninkaan yksityisasunnoksi.Ludvigia tämä linnojen aikakauden loppuminen ei haitannut, sillä ainahan niitä voi rakentaa omaksi ilokseen. Ja Ludvig II mitä ilmeisemmin rakasti linnoja. Ja mitä koristeellisempi linna oli, sen parempi.Valitettavasti Ludvig II ei vain ehtinyt nähdä merkittävimmän linnansa valmistumista, sillä hän menehtyi kesäkuussa 1886, kuusi vuotta ennen kuin Neuschwanstein valmistui. Sitä ennen hänet oli julistettu jo mielisairaaksi.Tämä ei vähennä Neuschwansteinin arvoa – pikemminkin päinvastoin. Ihmiset tykkäävät värikkäistä tarinoista. Ludvig II:n kuolemaankin liittyy vielä omat epäselvyytensä ja hämäryytensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhan muotin mukaanVaikka Neuschwanstein on linnojen asteikolla hyvin nuori, se on rakennettu keskiaikaisen ritarilinnan tyyliin – tosin huomattavasti koristeellisemmin. Ehkä tähän vaikutti se, että linnan suunnitteli maisemamaalari ja teattereihin lavasteita suunnitellut Christian Jank. Sekä Ludvig II että lavastaja ihannoivat suuresti Wagneria. Wagnerille oli linnassa jopa oma huone.Tämä Wagnerin ihannointi näkyy etenkin linnan sisätiloissa, joiden inspiraation lähteenä ovat olleet muinaiset saksalaiset sadut ja tarinat – ne samat, jotka toimivat myös Wagnerin oopperien innoittajina. Sisustus on – miten sen nyt nätisti sanoisi – koristeellinen. Linna on käynyt juuri läpi perusteellisen remontin, joten nyt kaikki vielä kiiltää ja hohkaa.Remontille oli myös syynsä, sillä parhaimmillaan linnassa käy päivittäin yli 6000 vierailijaa. He tuovat mukanaan hikeä, kosteutta, tekstiilipölyä ja ihorasvaa. Ja vaikka monia osia linnasta ei saisi enää koskettaa, harvalla kädet pysyvät kurissa.Sisustuksen materiaalina on käytetty paljon erilaisilla jalopuulajeja, lehtikultaa, silkkiä ja samettia. Katosta roikkuvat kristallikruunut ovat nekin kuin taideteoksia. Seinien koristelussa on käytetty runsaasti kiviupotuksia ja mosaiikkia. Kaikki näyttää juuri niin satumaiselta kuin miltä se kuulostaa. Linnassa sekoittuvat sulassa sovussa ritariteemat, Bysantti ja saksalaiset sadut. Tämä näkyy etenkin 15 metriä korkeassa valtaistuinsalissa.1,5 miljoonaa kävijääNeuschwansteinin erikoisuuden ansiosta se on myös yksi Saksan suosituimpia turistikohteita. Sitä käy ihmettelemässä vuosittain noin 1,5 miljoonaa kävijää. Tästä johtuen jonot linnaan ovat melkoiset. Nykyisenä digiaikana lipun voi toki ostaa verkosta ennakkoon.Neuschwansteinissa ei saa kuvata lainkaan linnan sisällä: ei kameralla, ei kännykällä. Eikä siihen olisi edes aikaa. Linnaan on niin paljon halukkaita kävijöitä, että turisteille on tehty tiukat aikataulut. Oppaan perässä lähes juostaan huoneesta toiseen.Neuschwansteinia hallinnoi Bayerische Schlösserverwaltung, ja he ovat tiukkoja kuvien leviämisestä. Siksi kuvia etenkin linnan sisältä löytyy verkosta todella vähän siihen nähden, miten suosittu paikka on. Tämä pitää luonnollisesti ihmisten mielenkiintoa yllä.Rajoitukset tietysti myös ymmärtää, sillä turistimassat pitää saada johdettua linnan läpi tiukassa aikataulussa. Ja massoista johtuen kuvauskielto linnan sisällä on ihan ymmärrettävä. Nykyisellä somen aikakaudella kaikki tuntuvat haluavan ikuistaa kaiken. Siinä ei paljon katsella muuta kuin omaa napaa. Etenkin aasialaiset ovat tottuneet väenpaljouteen ja siihen, että oma tila on otettava. Se ärsyttää monia.Naurettava aikatauluKuvauskielto tuskin lopulta häiritsee hirveän monia, suurempi sääli on naurettavan tiukka aikataulu. Upea linna kaikkine hienoine yksityiskohtineen juostaan läpi puolessa tunnissa. Linnan tärkein historia tulee kyllä kuunneltua oppaan kertomana, mutta huoneiden tai salien tarkempaan tutkiskeluun ei jää aikaa. Koko paikan henki jää sisäistämättä, kun informaatiota tulee konekiväärinopeudella ja kaikki aistit ovat ylikuormitettuna linnan mahtipontisuuden edessä. Nyt linnassa käynnistä ei jää oikein muuta kerrottavaa kuin että tulipahan käytyä. Ohessa muutama historiallinen kuva siltä ajalta kuin linna valmistui eli vuodelta 1886. Nuo kuvat on ottanut saksalainen valokuvaaja ja myös Baijerin kuninkaan hovikuvaaja Josef Albert juuri ennen kuolemaansa.Linnan alakerrassa on myös pienoismalli linnasta, jonka avulla saa hyvän käsityksen sen koosta. Ja matkamuistomyymälästä voi ostaa postikortteja tai dioja(!) muistin virkistykseksi – tai hienon 2000 palan palapelin. Sen avulla jokainen voi testata kuinka kauan häneltä kuluu linnan rakentamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat maisematJa vaikka linna on upea, vielä upeampi on sitä ympäröivä alppimaisema. Jylhät rinteet sopivat erinomaisesti jylhän linnan kulisseiksi.Ja pienen seikkailunkin voi kokea – patikoimalla Marienbrücke-sillan yli näköalatasanteelle, josta linnan saa kuvattua parhaiten.Ja myös itse linnasta aukeava näköala salpaa hengen. Parvekkeelta aukeaa sielunmaisema Alpeille ja toiseen hienoon linnaan, vanhempaan mutta uudelleen uusgoottilaiseen tyyliin rakennettuun Hohenschwangaun linnaan. Sen uudeleenrakennuksesta vastasi Ludvig II:n isä Maksimilian II. Ludvig vietti nuorempana jonkin verran aikaa myös tuossa linnassa. Ja tyypillisen isä-poika-kompleksin hengessä Neuschwanstein on selvästi hulppeampi, isompi – ja rakennettu myös korkeammalle.Tungos on uusi normaaliNeuschwanstein ei ole toki yksin turistimassojen toimeen tulemisen kanssa. Sama ongelma näkyy myös läheisessä Hitlerin kotkanpesässä, jossa kävimme myös hiljattain. Sinnekin riittää kesäkuukausina paljon kävijöitä. Siellä saa tosin ainakin vielä toistaiseksi kierrellä vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta vierailu halutaan rajoittaa kahteen tuntiin. Tämä hoituu varaamalla turisteille paikka paluubussiin tasan kahden tunnin kuluttua. Ei sitä kukaan valvo, mutta jos et ole sovittuna aikana bussissa, voit joutua patikoimaan alas.Neuschwansteinin kotisivut: https://museen-in-bayern.de/en/museums/museum-details/schloss-neuschwansteinBaijerin kuninkaista kertova museo: https://en.schwangau.de/sightseeing/museum-of-the-bavarian-kingsHohenschwangaun linna: https://www.hohenschwangau.de/en Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa