3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Teksti Vesa Eskola Kuva Josef Albert, Bayerische Schlösserverwaltung, Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historia on tärkeää, ja historialliset paikat ovat tärkeitä. Ne toimivat museoikkunoina menneeseen. Merkityksensä vuoksi ne ovat monelle myös loistava paikkana luoda näyttävää sosiaalisen median sisältöä. Eteläisessä Saksassa, lähellä Itävallan rajaa sijaitseva Neuschwansteinin eli Uusijoutsenkiven linna on yksi näyttävimmistä Euroopassa – ja myös maailmassa. Se on toiminut myös inspiraation lähteenä mm. Walt Disneylle.Linnan rakennuttamisen aloitti Baijerin kuningas Ludvig Toinen vuonna 1868, aikana, jolloin linnojen merkitys muina kuin statussymbolina oli jo ohi. Linnojen sotilaallinen merkitys oli enää olematon. Eikä linnaa suunniteltu edes hovin pitoa varten, se suunniteltiin kuninkaan yksityisasunnoksi.Ludvigia tämä linnojen aikakauden loppuminen ei haitannut, sillä ainahan niitä voi rakentaa omaksi ilokseen. Ja Ludvig II mitä ilmeisemmin rakasti linnoja. Ja mitä koristeellisempi linna oli, sen parempi.Valitettavasti Ludvig II ei vain ehtinyt nähdä merkittävimmän linnansa valmistumista, sillä hän menehtyi kesäkuussa 1886, kuusi vuotta ennen kuin Neuschwanstein valmistui. Sitä ennen hänet oli julistettu jo mielisairaaksi.Tämä ei vähennä Neuschwansteinin arvoa – pikemminkin päinvastoin. Ihmiset tykkäävät värikkäistä tarinoista. Ludvig II:n kuolemaankin liittyy vielä omat epäselvyytensä ja hämäryytensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhan muotin mukaanVaikka Neuschwanstein on linnojen asteikolla hyvin nuori, se on rakennettu keskiaikaisen ritarilinnan tyyliin – tosin huomattavasti koristeellisemmin. Ehkä tähän vaikutti se, että linnan suunnitteli maisemamaalari ja teattereihin lavasteita suunnitellut Christian Jank. Sekä Ludvig II että lavastaja ihannoivat suuresti Wagneria. Wagnerille oli linnassa jopa oma huone.Tämä Wagnerin ihannointi näkyy etenkin linnan sisätiloissa, joiden inspiraation lähteenä ovat olleet muinaiset saksalaiset sadut ja tarinat – ne samat, jotka toimivat myös Wagnerin oopperien innoittajina. Sisustus on – miten sen nyt nätisti sanoisi – koristeellinen. Linna on käynyt juuri läpi perusteellisen remontin, joten nyt kaikki vielä kiiltää ja hohkaa.Remontille oli myös syynsä, sillä parhaimmillaan linnassa käy päivittäin yli 6000 vierailijaa. He tuovat mukanaan hikeä, kosteutta, tekstiilipölyä ja ihorasvaa. Ja vaikka monia osia linnasta ei saisi enää koskettaa, harvalla kädet pysyvät kurissa.Sisustuksen materiaalina on käytetty paljon erilaisilla jalopuulajeja, lehtikultaa, silkkiä ja samettia. Katosta roikkuvat kristallikruunut ovat nekin kuin taideteoksia. Seinien koristelussa on käytetty runsaasti kiviupotuksia ja mosaiikkia. Kaikki näyttää juuri niin satumaiselta kuin miltä se kuulostaa. Linnassa sekoittuvat sulassa sovussa ritariteemat, Bysantti ja saksalaiset sadut. Tämä näkyy etenkin 15 metriä korkeassa valtaistuinsalissa.1,5 miljoonaa kävijääNeuschwansteinin erikoisuuden ansiosta se on myös yksi Saksan suosituimpia turistikohteita. Sitä käy ihmettelemässä vuosittain noin 1,5 miljoonaa kävijää. Tästä johtuen jonot linnaan ovat melkoiset. Nykyisenä digiaikana lipun voi toki ostaa verkosta ennakkoon.Neuschwansteinissa ei saa kuvata lainkaan linnan sisällä: ei kameralla, ei kännykällä. Eikä siihen olisi edes aikaa. Linnaan on niin paljon halukkaita kävijöitä, että turisteille on tehty tiukat aikataulut. Oppaan perässä lähes juostaan huoneesta toiseen.Neuschwansteinia hallinnoi Bayerische Schlösserverwaltung, ja he ovat tiukkoja kuvien leviämisestä. Siksi kuvia etenkin linnan sisältä löytyy verkosta todella vähän siihen nähden, miten suosittu paikka on. Tämä pitää luonnollisesti ihmisten mielenkiintoa yllä.Rajoitukset tietysti myös ymmärtää, sillä turistimassat pitää saada johdettua linnan läpi tiukassa aikataulussa. Ja massoista johtuen kuvauskielto linnan sisällä on ihan ymmärrettävä. Nykyisellä somen aikakaudella kaikki tuntuvat haluavan ikuistaa kaiken. Siinä ei paljon katsella muuta kuin omaa napaa. Etenkin aasialaiset ovat tottuneet väenpaljouteen ja siihen, että oma tila on otettava. Se ärsyttää monia.Naurettava aikatauluKuvauskielto tuskin lopulta häiritsee hirveän monia, suurempi sääli on naurettavan tiukka aikataulu. Upea linna kaikkine hienoine yksityiskohtineen juostaan läpi puolessa tunnissa. Linnan tärkein historia tulee kyllä kuunneltua oppaan kertomana, mutta huoneiden tai salien tarkempaan tutkiskeluun ei jää aikaa. Koko paikan henki jää sisäistämättä, kun informaatiota tulee konekiväärinopeudella ja kaikki aistit ovat ylikuormitettuna linnan mahtipontisuuden edessä. Nyt linnassa käynnistä ei jää oikein muuta kerrottavaa kuin että tulipahan käytyä. Ohessa muutama historiallinen kuva siltä ajalta kuin linna valmistui eli vuodelta 1886. Nuo kuvat on ottanut saksalainen valokuvaaja ja myös Baijerin kuninkaan hovikuvaaja Josef Albert juuri ennen kuolemaansa.Linnan alakerrassa on myös pienoismalli linnasta, jonka avulla saa hyvän käsityksen sen koosta. Ja matkamuistomyymälästä voi ostaa postikortteja tai dioja(!) muistin virkistykseksi – tai hienon 2000 palan palapelin. Sen avulla jokainen voi testata kuinka kauan häneltä kuluu linnan rakentamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat maisematJa vaikka linna on upea, vielä upeampi on sitä ympäröivä alppimaisema. Jylhät rinteet sopivat erinomaisesti jylhän linnan kulisseiksi.Ja pienen seikkailunkin voi kokea – patikoimalla Marienbrücke-sillan yli näköalatasanteelle, josta linnan saa kuvattua parhaiten.Ja myös itse linnasta aukeava näköala salpaa hengen. Parvekkeelta aukeaa sielunmaisema Alpeille ja toiseen hienoon linnaan, vanhempaan mutta uudelleen uusgoottilaiseen tyyliin rakennettuun Hohenschwangaun linnaan. Sen uudeleenrakennuksesta vastasi Ludvig II:n isä Maksimilian II. Ludvig vietti nuorempana jonkin verran aikaa myös tuossa linnassa. Ja tyypillisen isä-poika-kompleksin hengessä Neuschwanstein on selvästi hulppeampi, isompi – ja rakennettu myös korkeammalle.Tungos on uusi normaaliNeuschwanstein ei ole toki yksin turistimassojen toimeen tulemisen kanssa. Sama ongelma näkyy myös läheisessä Hitlerin kotkanpesässä, jossa kävimme myös hiljattain. Sinnekin riittää kesäkuukausina paljon kävijöitä. Siellä saa tosin ainakin vielä toistaiseksi kierrellä vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta vierailu halutaan rajoittaa kahteen tuntiin. Tämä hoituu varaamalla turisteille paikka paluubussiin tasan kahden tunnin kuluttua. Ei sitä kukaan valvo, mutta jos et ole sovittuna aikana bussissa, voit joutua patikoimaan alas.Neuschwansteinin kotisivut: https://museen-in-bayern.de/en/museums/museum-details/schloss-neuschwansteinBaijerin kuninkaista kertova museo: https://en.schwangau.de/sightseeing/museum-of-the-bavarian-kingsHohenschwangaun linna: https://www.hohenschwangau.de/en Lue lisää Kaikki artikkelit 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y "Juniper" on nyt tilattavissa Suomessakin - toimitukset käyntiin maaliskuussa 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa