24.9.2023 Matkailu Berchtesgaden: Hitlerin oma kesämökkimaisema Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Baijerissa, mutta ihan Itävallan rajan ja Salzburgin lähellä sijaitseva Berchtesgadenin kansallispuisto on kaunis paikka. Siellä erään vuoren laella sijaitsee myös Kehlsteinhaus eli Kotkanpesä, jolla on ymmärrettävästi varsin synkkä kaiku. Se on jännä, miten synkkä historia vetoaa ihmisiin. Ja Saksassa näitä synkkiä paikkoja tietysti riittää, kiitos toisen maailmansodan ja sen aikana tehtyjen julmuuksien.Kotkanpesässä ei – tiettävästi – sen suurempia julmuuksia tapahtunut, ja Adolf Hitler kävi itsekin siellä vain 14 kertaa – viimeisen kerran niinkin aikaisin kuin 17. lokakuuta 1940. Avarat vuoristomaisemat eivät olleet korkeanpaikan kammosta potevalle herralle ne kaikista mieluisimmat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahtipontisuus kuului asiaanKotkanpesä ei sijaitse varsinaisesti erinomaisten kulkuyhteyksien päässä, vaikka Amadeus-historiastaan tunnettu Salzburg onkin lähellä. Onneksi autolomalla ollaan liikkeellä autolla. Ja jos paikka on tänä päivänä hieman hankalasti saavutettavissa, kun rakennusta käytiin suunnittelemaan vuonna 1937, tilanne oli vielä selvästi haastavampi.Kehlsteinhaus rakennettiin Hitlerin 50-vuotislahjaksi 20. huhtikuuta 1939, mutta se valmistui jo vuoden 1938 lopulla. Projekti vastasi samaa yleistä rakennussuuntausta kuin Natsi-Saksassa muutenkin – vaatimattomuus ei kuulunut asiaan. Rakennustöihin osallistui eri vaiheessa yhteensä yli 3500 työntekijää.Ja koska lahjatalo sijaitsi paikalla, jonne ei päässyt kuin jalkaisin, ensin rakennettiin tietenkin tie. Ja koska tietä ei voinut tehdä aivan perille asti vuoren laelle, tien päähän kaivettiin tunneli. Sen päässä on sitten hissi, joka vie ylös Kotkanpesään.Bussilla tai kävellenTuo 6,5 kilometrin tieosuus suoritetaan nykyisin sähköbusseilla, joita lähtee vilkkaimpaan turistiaikaan eli kesällä varsin tiheään. Oma auto on jätettävä alas parkkipaikalle, koko päivän pysäköinti kustantaa viisi euroa.Kaikista vilkkaimpaan turistiaikaan jonot busseihin ovat melkoisia, ja omaa kyytiä voi joutua odottelemaan parikin tuntia, kunhan on ensin jonottanut lippukassalla. Aikaa vierailulle ylhäällä on varattu kaksi tuntia, ja paluuaika on merkattu jo valmiiksi lippuun. Aina voi yrittää hypätä aikaisempaan bussiin, jos aika jostain syystä käy ylhäällä pitkäksi.Ja jos bussin odottaminen alhaalla ei kiinnosta, yksi tapa välttää tämä on varata netin kautta osallistuminen retkelle etukäteen. Toinen tapa on tietysti laittaa monoa toisen eteen eli vaeltaa ylös asti. Se käy oikeasti kuntoilusta, sillä vaikka matkaa kertyy vain jokunen hassu kilometri, korkeuseroa on komeat 700 metriä. Aikaa matkaan kuluu helposti kahdesta kolmeen tuntia.Vaellusreitti on kuitenkin varsin nätti, ja maisemia voi ihailla omaan tahtiin. Kotkanpesä sijaitsee 1834 metriä merenpinnan yläpuolella. Vähemmän kuntoilusta kiinnostuneille bussimatka on fiksu valinta, ja jo sekin on elämys, kun vuoristomaisemat avautuvat oikein kunnolla. Tiessä on myös yksi 180 asteen neulansilmämutka, joten bussin kummaltakin puolelta on vuorotellen hyvät näkymät. Korkeanpaikankammoisia ahdistaa jo nyt.Ja kun bussi jättää vierailijat ylhäällä pois, ensin kannattaa haukata happea ja katsastaa maisemia. Sen jälkeen on hyvä sukeltaa tunneliin. Kesähelteillä se tarjoaa myös mukavan mahdollisuuden viilentyä hetkeksi.Tunnelin päässä on sitten hissi, ja tässä syvällä vuoren sisällä olevassa hissin odotushuoneessa on jotain sävähdyttävää – vähän kuin olisi Bond-elokuvan pahiksen luolaan astelemassa. Ja kun lopulta on päästy hissiin, se nousee noin sadan metrin matkan suoraan Kotkanpesään. Aatu kulki luonnollisesti myös tunnelissa Mercedeksellään…Ja jos hissimatka ei innosta, bussien kääntöpaikalta voivat tervekoipiset kävellä ylös pelkän loppumatkan eli 124 korkeusmetriä ylöspäin. Sekin on tosin jo monta porrasta. Matka kestää rauhallisella temmolla ilman maisemien ihastelua noin parikymmentä minuuttia. Jos polvet ovat kunnossa, kävelyoptio kannattaa varata paluumatkalle.Yllättävän pieni taloYlhäällä vierailijaa odottaa harmaakiviset ja ilman huonekaluja melko kalseat huoneet. Toki Kehlsteinhausissa on avoinna myös ravintola, joka tarjoaa mm. baijerilaisia herkkuja. Talon takapihalla on myös pieni kioski, josta saa juotavaa ja pientä purtavaa. Talossa itsessään ei ole hirveästi nähtävää. Parasta antia ovat paksujen kiviseinien väliin jätetyistä kapeista ikkunoista ulos avautuvat näkymät.Takkahuoneessa on toki vanha italialaisesta marmorista valmistettu takka, josta saamme kiittää Mussolinia. Talo tuntuu myös yllättävän pieneltä, kovin isoja bileitä ei siellä ole voinut järjestää yövieraille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvarat maisematVarsinainen syy tulla ylös asti on kuitenkin pieni kävelypolku, joka johtaa talon takaa vielä jokusen metrin ylemmäs. Sieltä avautuvat vielä paremmat maisemat – ja myös Kotkanpesän saa kivasti kuviin upeaa alppimaisemaa vasten.Taustalla pilkottaa vielä upea Königssee-järvi , joka on ehdottomasti visiitin arvoinen – ja kuninkaiden järvi Königssee tarjoaa itse asiassa jopa paremman syyn käydä Berchtesgadenissa kuin Kotkanpesä. Vietimme myös tuolla pittoreskillä ja erittäin kaunilla järvellä tovin.Mutta ennen kuin lähdetään alas järvimaisemaan, alppimaiseman ihasteluun ylhäällä kuluu helposti tunti ja enemmänkin, joten kellon kanssa kannattaa olla tarkkana. Se on ikää, jos oma bussivuoro paluumatkalle sattuu lipsahtamaan ohi.Kuskit ovat kyllä joviaaleja, varsinkin yhden tai kahden matkustajan kanssa. Eivätkä kaikki turistit todellakaan noudata annettuja aikatauluja, joten pientä säätöä tapahtuu aina. Paluumatkasta ei voi kuitenkaan olla täysin varma muulloin kuin annettuna aikana.Avoinna vierailulle Kehlsteinhaus on toukokuun alusta lokakuun loppuun – tosin säävarauksella. Ja Berchtesgadenin luonnonpuistossa koko komeudessaan sekä myös Salzburgin ihasteluun kuluu helposti koko viikko.Kotkanpesän kotisivut: Kehlsteinhaus.deTeksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle