19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Cadillacin piti luoda Eurooppaa varten oma mallinsa, kääntyi se luotettunsa Saabin puoleen. Trollhättanissa suunniteltu ja valmistettu lopputulos ei pysty peittämään Saab 9-3:lta perimiään geenejä. Eikä Fiatin dieselmoottoreita. Nykyisin koko jättimäinen General Motors -konserni ja sitä myöten myös sen lippulaivamerkki Cadillac ovat vetäytyneet Euroopasta. Vielä noin 10 - 15 vuotta sitten kuitenkin myös Cadillac yritti kärsivällisesti kerätä nostetta Vanhalla mantereella. Eräs yksinkertaiselta kuulostava keino oli tarjota Euroopassa suunniteltua, eurooppalaisen maun mukaista mallia.Virallisen selityksen mukaan BLS:n mallimerkintä juontuu sanoista "B-segment Luxury Sedan", mutta kuten kohta tullaan toteamaan, saattaa humoristinen liikanimi "Bit Like Saab" olla sittenkin kuvaavampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab näkyy kaikkiallaCadillac ei ollut Trollhättanissa siinä mielessä täysin vierailla vesillä, että Saabhan kuului tuolloin General Motorsiin ja käytti konserninsa perusrakenteita. Saab 9-3:ssa oli Pohjois-Amerikan GM:n Opelin ja Saabin yhteistyönä kehittämä Epsilon-pohjarakenne. Samaan perustuu myös muun muassa C-sukupolven Opel Vectra.Saab 9-3 valikoitui Euroopan-Cadillacin perustaksi, ja brändäyksestä huolimatta lopputulos oli enemmän Saab kuin mikään Cadillac. Lopputulos oli myös pienempi kuin mikään Cadillac ennen vuoden 2012 ATS:ää, joka oli BLS:ää hieman lyhyempi ja matalampi, tosin leveämpi.Kokonaan Ruotsin päässä tapahtunut suunnitteluprosessi oli siinä mielessä helppo, että käytännössä ainoastaan pintapellit -ja muovit vaativat suurempaa muokkausta. Tästäkin huolimatta kehityskustannuksia koitui yli miljardi Ruotsin kruunua eli noin 140 miljoonaa dollaria, missä kyllä tosin täytyy olla laskettuna mukaan kaikki tehtaan prässeistä autoliikkeiden hypistelyesitteisiin. Saab 9-3 taipui Saabin suunnittelijoiden käsissä Cadillacin Art and Science -muotoilufilosofiaa mukailevaksi. Erilaisista kuorista huolimatta 9-3:n hahmo näkyy selvästi BLS:ssä. Näin on etenkin farmarimallissa, mikä johtuu osittain myös siitä, että farmarimalliset Cadillacit ovat olleet 2000-luvulla hyvin harvinainen näky.Suoria samankaltaisuuksia on kaikkein eniten sisätiloissa, joissa esimerkiksi ohjauspyörä on prikulleen sama, ja eron tekevät lähinnä somisteet sekä keskinäytön ja -suutinten asettelu, joiden osalta Saabin kuljettajaan päin kaartuva ratkaisu korvattiin valtavirtaisemmalla, ja keskelle lisättiin analoginen kello tuomaan hieman Cadillac-arvokkuutta. Cadillac powered by FiatSaab 9-3:n mukana Cadillac pääsi melko ainutlaatuisen kerran mukaan Fiatin ja Euroopan GM:n dieselmoottoriyhteistyöhön.Fiatin kehittämät 1,9-litraiset JTD-moottorit vauhdittivat vuosikausien ajan Fiat-konsernin omien merkkien lisäksi Opelin ja Saabin dieselautoja. BLS:ään tätä tarjottiin kahtena eri versiona, joista tehokkaampi tuplaturboahdettu tarjoili 180 hevosvoimaa.Bensiinipuolella tarjolla oli GM:n omat 2,0-litrainen rivi-4 sekä 2,8-litrainen V6. Automaattivaihteistojen lisäksi tarjolla oli myös käsivalintainen vaihteisto, mikä on suorastaan ennenkuulumatonta Cadillacissa, ainakin jos kyse ei ole CT5-V Blackwingin kaltaisesta supersedanista. Etuvetokaan ei ole ollut Cadillacille se omin juttu.Trollhättanin Saab-tehtaan lisäksi BLS:ää valmistettiin myös Venäjän Kaliningradissa, jossa GM:llä oli tuolloin tehdas. Tuotanto jatkui Ruotsissa vuodesta 2006 vuoteen 2009, ja Venäjällä vielä vähän pidempään.Valmistusmäärät jäivät erittäin vaatimattomiksi, vaikka BLS:ää myytiin myös laajasti Euroopan ulkopuolella, ei kuitenkaan koskaan Yhdysvalloissa eikä Kanadassa.Esimerkiksi vuonna 2007 Trollhättanissa valmistui 2 772 BLS:ää, kun sama tehdas tuotti samana vuonna samaa autoa Saab 9-3:n nimellä yli 64 300 kappaletta. Asiakkaita huonoista myyntiluvuista ei voi syyttää. Kyse on tavallaan samasta ilmiöstä kuin Aston Martin Cygnetissä. Autoa ei voinut millään mieltää aidoksi Cadillaciksi, ja Saabin hienouksien päälle ymmärtäneet valitsivat omansa tietenkin ilman muuta Saabina.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Saab Planet, GM Authority Kuvat: Cadillac, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot KanadastaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?