19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Cadillacin piti luoda Eurooppaa varten oma mallinsa, kääntyi se luotettunsa Saabin puoleen. Trollhättanissa suunniteltu ja valmistettu lopputulos ei pysty peittämään Saab 9-3:lta perimiään geenejä. Eikä Fiatin dieselmoottoreita. Nykyisin koko jättimäinen General Motors -konserni ja sitä myöten myös sen lippulaivamerkki Cadillac ovat vetäytyneet Euroopasta. Vielä noin 10 - 15 vuotta sitten kuitenkin myös Cadillac yritti kärsivällisesti kerätä nostetta Vanhalla mantereella. Eräs yksinkertaiselta kuulostava keino oli tarjota Euroopassa suunniteltua, eurooppalaisen maun mukaista mallia.Virallisen selityksen mukaan BLS:n mallimerkintä juontuu sanoista "B-segment Luxury Sedan", mutta kuten kohta tullaan toteamaan, saattaa humoristinen liikanimi "Bit Like Saab" olla sittenkin kuvaavampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab näkyy kaikkiallaCadillac ei ollut Trollhättanissa siinä mielessä täysin vierailla vesillä, että Saabhan kuului tuolloin General Motorsiin ja käytti konserninsa perusrakenteita. Saab 9-3:ssa oli Pohjois-Amerikan GM:n Opelin ja Saabin yhteistyönä kehittämä Epsilon-pohjarakenne. Samaan perustuu myös muun muassa C-sukupolven Opel Vectra.Saab 9-3 valikoitui Euroopan-Cadillacin perustaksi, ja brändäyksestä huolimatta lopputulos oli enemmän Saab kuin mikään Cadillac. Lopputulos oli myös pienempi kuin mikään Cadillac ennen vuoden 2012 ATS:ää, joka oli BLS:ää hieman lyhyempi ja matalampi, tosin leveämpi.Kokonaan Ruotsin päässä tapahtunut suunnitteluprosessi oli siinä mielessä helppo, että käytännössä ainoastaan pintapellit -ja muovit vaativat suurempaa muokkausta. Tästäkin huolimatta kehityskustannuksia koitui yli miljardi Ruotsin kruunua eli noin 140 miljoonaa dollaria, missä kyllä tosin täytyy olla laskettuna mukaan kaikki tehtaan prässeistä autoliikkeiden hypistelyesitteisiin. Saab 9-3 taipui Saabin suunnittelijoiden käsissä Cadillacin Art and Science -muotoilufilosofiaa mukailevaksi. Erilaisista kuorista huolimatta 9-3:n hahmo näkyy selvästi BLS:ssä. Näin on etenkin farmarimallissa, mikä johtuu osittain myös siitä, että farmarimalliset Cadillacit ovat olleet 2000-luvulla hyvin harvinainen näky.Suoria samankaltaisuuksia on kaikkein eniten sisätiloissa, joissa esimerkiksi ohjauspyörä on prikulleen sama, ja eron tekevät lähinnä somisteet sekä keskinäytön ja -suutinten asettelu, joiden osalta Saabin kuljettajaan päin kaartuva ratkaisu korvattiin valtavirtaisemmalla, ja keskelle lisättiin analoginen kello tuomaan hieman Cadillac-arvokkuutta. Cadillac powered by FiatSaab 9-3:n mukana Cadillac pääsi melko ainutlaatuisen kerran mukaan Fiatin ja Euroopan GM:n dieselmoottoriyhteistyöhön.Fiatin kehittämät 1,9-litraiset JTD-moottorit vauhdittivat vuosikausien ajan Fiat-konsernin omien merkkien lisäksi Opelin ja Saabin dieselautoja. BLS:ään tätä tarjottiin kahtena eri versiona, joista tehokkaampi tuplaturboahdettu tarjoili 180 hevosvoimaa.Bensiinipuolella tarjolla oli GM:n omat 2,0-litrainen rivi-4 sekä 2,8-litrainen V6. Automaattivaihteistojen lisäksi tarjolla oli myös käsivalintainen vaihteisto, mikä on suorastaan ennenkuulumatonta Cadillacissa, ainakin jos kyse ei ole CT5-V Blackwingin kaltaisesta supersedanista. Etuvetokaan ei ole ollut Cadillacille se omin juttu.Trollhättanin Saab-tehtaan lisäksi BLS:ää valmistettiin myös Venäjän Kaliningradissa, jossa GM:llä oli tuolloin tehdas. Tuotanto jatkui Ruotsissa vuodesta 2006 vuoteen 2009, ja Venäjällä vielä vähän pidempään.Valmistusmäärät jäivät erittäin vaatimattomiksi, vaikka BLS:ää myytiin myös laajasti Euroopan ulkopuolella, ei kuitenkaan koskaan Yhdysvalloissa eikä Kanadassa.Esimerkiksi vuonna 2007 Trollhättanissa valmistui 2 772 BLS:ää, kun sama tehdas tuotti samana vuonna samaa autoa Saab 9-3:n nimellä yli 64 300 kappaletta. Asiakkaita huonoista myyntiluvuista ei voi syyttää. Kyse on tavallaan samasta ilmiöstä kuin Aston Martin Cygnetissä. Autoa ei voinut millään mieltää aidoksi Cadillaciksi, ja Saabin hienouksien päälle ymmärtäneet valitsivat omansa tietenkin ilman muuta Saabina.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Saab Planet, GM Authority Kuvat: Cadillac, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot KanadastaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä