25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saabin liitto italialaisvalmistajien kanssa saattoi kuulostaa oudolta, mutta sen hedelmät olivat kaikille osapuolille makeita. Liitto, josta Saab sai uusia resursseja sekä italialaista muotoiluosaamista ja Fiat-konserni puolestaan uutuuksiinsa ruotsalaista turvallisuutta ja lujuutta, alkoi suunnittelun tasolla jo 70-luvun lopulla. Tuloksia saatiin sitten 80-luvun puoleenväliin mennessä, kun neljä uutta edustustason sedania esiteltiin muutaman vuoden vuoden välein maailmalle.Nyt käsittelyyn otetaan Nimi muutetun näkökulmasta Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Saabin näkemykset Tipo quattro -alustalle rakennetusta sedanista. Aihetta muuten pedattiin jo juttusarjan alkuosissa, kun projektin sivutuote, Saab-Lancia 600, esiteltiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo 164Muotoilullisesti eniten pesäeroa sisaruksiinsa otti Alfa Romeo, jonka 164-malli oli myös katraan urheilullis-painotteisin. Alfa alkoi valmistaa omaa Tipo quattroaan Aresessa vasta vuonna 1987. Vastoin kuin Giugiaron johdolla luodut sisarensa, valitsi Alfa Romeo 164:nsä viimeistelyyn toisen italialaisen koriräätälisuuruuden, Pininfarinan. Merkittävää Alfan historiassa oli myös tietokoneen käyttö 164:n suunnitteluprosessissa. Myös korin kestävyyden (etenkin ajan hammasta vastaan) havaittiin parantuneen moniin aiempiin Alfa Romeoihin verrattuna.Alfa 164 Q4Keulalla murisivat Alfan Twin Sparkit ja tarjolla oli myös 2- ja 3-litraiset V6:t sekä turbodiesel. 3-litraisen V6:n sai myös Q4:nä eli nelivedolla. Quadrifogliot pääsivät nollasta sataan reippaasti alle 8 sekunnissa ja huippunopeus oli vuoden 1993 malliuudistuksen jälkeen jo 245 km/h.Fiat CromaFiatin version tuotanto alkoi joukosta kolmantena (merkit tässä aakkosjärjestyksessä), vuoden 1985 puolella Fiatin kuuluisalla Mirafiorin tehtaalla. Croma ei ollut katraan sporttisin eikä ylellisin malli, mutta keulalle sai laajalla skaalalla erikokoisia bensiini- ja dieselmoottoreita, mukaan lukien Alfa Romeon valmistaman 2,5-litraisen V6:n.Croma oli tuotantoteknisesti lähintä sukua Saabille, jonka kanssa se jakoi suoraan ainakin ovensa ja tuulilasinsa. Ilmeisesti kuitenkaan Fiatin valmistamat ovet eivät sopineet 9000:ään, mutta toisinpäin keskinäinen vaihto olisi onnistunut. Nämä ovat näitä toleranssijuttuja.Croma Turbo i.e.Vuoden 1991 faceliftissä kuvan kasarityyli käännettiin enemmän ysärille luontaiseksi. Viimeiset Cromat valmistettiin vasta vuonna 1996. Myöhempi, korkeakorinen ja farmarimallinen Croma oli aivan eri tuote.Lancia ThemaTehdään nyt saman tien pesäero vuoden 2011 Themaan, joka ei ole oikeasti Lanciaa nähnytkään. Thema aloitti Tipo 4:sten tarinan italialaisten puolesta edetessään tuotantolinjoille vuoden 1984 puolella.Lancian tyyliin Thema edusti vahvasti premium-kenttää, ja oli toteutustavaltaan joukon herraskaisin. Tämä näkyi muun muassa tasokkaassa moottoripaletissa, kirsikkana kakun päällä Ferrarin 2,9-litrainen Dino -V8. Erikoisuutena Lanciasta tehtiin myös sivuovien väliin taiotulla jatkopätkällä limusiiniversio VIP-käyttöön. Myös station wagon -tyyppinen pitkäkorinen malli nähtiin kuvioissa.Lancia Thema 8.32 - 8 sylinteriä, 32 venttiiliä, valmistajana Ferrari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 9000Tämän suomalaisempaa autoa on vaikea löytää, olihan Saab 9000 vuoden 1984 debyytistään lähtien seitsemän vuoden ajan Trollhättanin ohella myös Uudenkaupungin linjastolla tuotannossa. 9000 oli laajasti arvostettu automalli, ja olihan se CD-mallina Suomessakin ministeristason virka-autona.9000 CD oli korimalliltaan liftbackin sijaan sedan.Laajemmin Saab 9000, "tonninen" tai "ysitonninen" muistetaan myös muun muassa hurjasta kestävyyskokeestaan Talladega Speedwaylla USA:ssa vuonna 1986. Ennätysyritystä varten viralliset valvojat valitsivat summamutikassa kolme 9000 Turboa suoraan tehtaan tuotantolinjalta. Autot laivattiin Alabamaan, jossa niitä odotti melkoinen koitos - ainoat autoihin tehdyt muutokset koskivat turvakaaria ja nelipistevöitä. Nämä kolme 9000 Turboa ajoivat Talladegan ovaalirataa ympäri 20 vuorokauden ajan, jolloin niihin kertyi 100 000 kilometriä per auto, keskinopeudella 212 km/h. Välissä autoja ainoastaan tankattiin ja niihin vaihdettiin öljyjä, renkaita sekä kuskeja. "The long runissa" syntyi 21 kansainvälistä ennätystä ja kaksi maailmanennätystä.Tässä 9000 Turbo, otsikkokuvassa puolestaan esiintyy ennätysajon jälkeinen Talladega-erikoismalli.9000 Turboa vauhditti 2-litrainen rivinelonen, mutta Uudessakaupungissa nähtiin potentiaalia paljon suurempaankin voimanlähteeseen, joten pääkonttorille lähti ehdotus V8-moottoroidusta 9000:sta. Ehdotus ei lopulta mennyt läpi, vaikka Uudessakaupungissa tehtiin aiheesta jopa prototyyppi. Amerikan markkinoilla menestyessään 9000 V8 olisi mahdollisesti voinut tuoda lisävuosia Saabin tarinaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Driveexperience.it, Auto-abc.eu Saab Planet Kuvat: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster