25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saabin liitto italialaisvalmistajien kanssa saattoi kuulostaa oudolta, mutta sen hedelmät olivat kaikille osapuolille makeita. Liitto, josta Saab sai uusia resursseja sekä italialaista muotoiluosaamista ja Fiat-konserni puolestaan uutuuksiinsa ruotsalaista turvallisuutta ja lujuutta, alkoi suunnittelun tasolla jo 70-luvun lopulla. Tuloksia saatiin sitten 80-luvun puoleenväliin mennessä, kun neljä uutta edustustason sedania esiteltiin muutaman vuoden vuoden välein maailmalle.Nyt käsittelyyn otetaan Nimi muutetun näkökulmasta Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Saabin näkemykset Tipo quattro -alustalle rakennetusta sedanista. Aihetta muuten pedattiin jo juttusarjan alkuosissa, kun projektin sivutuote, Saab-Lancia 600, esiteltiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo 164Muotoilullisesti eniten pesäeroa sisaruksiinsa otti Alfa Romeo, jonka 164-malli oli myös katraan urheilullis-painotteisin. Alfa alkoi valmistaa omaa Tipo quattroaan Aresessa vasta vuonna 1987. Vastoin kuin Giugiaron johdolla luodut sisarensa, valitsi Alfa Romeo 164:nsä viimeistelyyn toisen italialaisen koriräätälisuuruuden, Pininfarinan. Merkittävää Alfan historiassa oli myös tietokoneen käyttö 164:n suunnitteluprosessissa. Myös korin kestävyyden (etenkin ajan hammasta vastaan) havaittiin parantuneen moniin aiempiin Alfa Romeoihin verrattuna.Alfa 164 Q4Keulalla murisivat Alfan Twin Sparkit ja tarjolla oli myös 2- ja 3-litraiset V6:t sekä turbodiesel. 3-litraisen V6:n sai myös Q4:nä eli nelivedolla. Quadrifogliot pääsivät nollasta sataan reippaasti alle 8 sekunnissa ja huippunopeus oli vuoden 1993 malliuudistuksen jälkeen jo 245 km/h.Fiat CromaFiatin version tuotanto alkoi joukosta kolmantena (merkit tässä aakkosjärjestyksessä), vuoden 1985 puolella Fiatin kuuluisalla Mirafiorin tehtaalla. Croma ei ollut katraan sporttisin eikä ylellisin malli, mutta keulalle sai laajalla skaalalla erikokoisia bensiini- ja dieselmoottoreita, mukaan lukien Alfa Romeon valmistaman 2,5-litraisen V6:n.Croma oli tuotantoteknisesti lähintä sukua Saabille, jonka kanssa se jakoi suoraan ainakin ovensa ja tuulilasinsa. Ilmeisesti kuitenkaan Fiatin valmistamat ovet eivät sopineet 9000:ään, mutta toisinpäin keskinäinen vaihto olisi onnistunut. Nämä ovat näitä toleranssijuttuja.Croma Turbo i.e.Vuoden 1991 faceliftissä kuvan kasarityyli käännettiin enemmän ysärille luontaiseksi. Viimeiset Cromat valmistettiin vasta vuonna 1996. Myöhempi, korkeakorinen ja farmarimallinen Croma oli aivan eri tuote.Lancia ThemaTehdään nyt saman tien pesäero vuoden 2011 Themaan, joka ei ole oikeasti Lanciaa nähnytkään. Thema aloitti Tipo 4:sten tarinan italialaisten puolesta edetessään tuotantolinjoille vuoden 1984 puolella.Lancian tyyliin Thema edusti vahvasti premium-kenttää, ja oli toteutustavaltaan joukon herraskaisin. Tämä näkyi muun muassa tasokkaassa moottoripaletissa, kirsikkana kakun päällä Ferrarin 2,9-litrainen Dino -V8. Erikoisuutena Lanciasta tehtiin myös sivuovien väliin taiotulla jatkopätkällä limusiiniversio VIP-käyttöön. Myös station wagon -tyyppinen pitkäkorinen malli nähtiin kuvioissa.Lancia Thema 8.32 - 8 sylinteriä, 32 venttiiliä, valmistajana Ferrari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 9000Tämän suomalaisempaa autoa on vaikea löytää, olihan Saab 9000 vuoden 1984 debyytistään lähtien seitsemän vuoden ajan Trollhättanin ohella myös Uudenkaupungin linjastolla tuotannossa. 9000 oli laajasti arvostettu automalli, ja olihan se CD-mallina Suomessakin ministeristason virka-autona.9000 CD oli korimalliltaan liftbackin sijaan sedan.Laajemmin Saab 9000, "tonninen" tai "ysitonninen" muistetaan myös muun muassa hurjasta kestävyyskokeestaan Talladega Speedwaylla USA:ssa vuonna 1986. Ennätysyritystä varten viralliset valvojat valitsivat summamutikassa kolme 9000 Turboa suoraan tehtaan tuotantolinjalta. Autot laivattiin Alabamaan, jossa niitä odotti melkoinen koitos - ainoat autoihin tehdyt muutokset koskivat turvakaaria ja nelipistevöitä. Nämä kolme 9000 Turboa ajoivat Talladegan ovaalirataa ympäri 20 vuorokauden ajan, jolloin niihin kertyi 100 000 kilometriä per auto, keskinopeudella 212 km/h. Välissä autoja ainoastaan tankattiin ja niihin vaihdettiin öljyjä, renkaita sekä kuskeja. "The long runissa" syntyi 21 kansainvälistä ennätystä ja kaksi maailmanennätystä.Tässä 9000 Turbo, otsikkokuvassa puolestaan esiintyy ennätysajon jälkeinen Talladega-erikoismalli.9000 Turboa vauhditti 2-litrainen rivinelonen, mutta Uudessakaupungissa nähtiin potentiaalia paljon suurempaankin voimanlähteeseen, joten pääkonttorille lähti ehdotus V8-moottoroidusta 9000:sta. Ehdotus ei lopulta mennyt läpi, vaikka Uudessakaupungissa tehtiin aiheesta jopa prototyyppi. Amerikan markkinoilla menestyessään 9000 V8 olisi mahdollisesti voinut tuoda lisävuosia Saabin tarinaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Driveexperience.it, Auto-abc.eu Saab Planet Kuvat: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen