26.7.2023

Nimi muutettu: Fiat X1/9 ja vieläkin himoitumpi Bertone X1/9

Bertone loi Fiatille 1970-luvun alussa erään maailman tunnetuimmista edullisista urheiluautoista. Kun Fiatin panostus X1/9:ään hiipui, valmisti Bertone sitä vielä seitsemän vuoden ajan omilla logoillaan. Pienemmät valmistusmäärät ja laadulliset parannukset ovat tehneet Bertone X1/9:stä klassikkomarkkinoilla jopa halutumman.

Fiat X1/9:n syntytarinassa vaikuttavat Fiatin itsensä ja koriräätäli Bertonen lisäksi entinen autonvalmistaja Autobianchi sekä erityisesti Lamborghinilla vaikuttanut muotoilijalegenda Marcello Gandini, jonka edesottamuksista saatiin lukea tässä samaisessa juttusarjassa muutama viikko sitten Cizeta-Moroder V16T:n muodossa.

Bertonella Gandinin johtaman suunnittelutiimin tavoitteena oli luoda hauska keskimoottorinen urheiluauto massoille. Auton tuli siis olla riittävän edullinen, jotta mahdollisimman monella olisi oikeasti varaa siihen. Pohjaksi oli siis luontevaa ottaa pienistä kaupunkiautoistaan 60-luvulla tutuksi tulleen Autobianchin A112 Runabout -konsepti vuodelta 1969. Tämä kilpaveneistä inspiroitunut kiilamainen ja futuristinen, niin ikään Gandinin suunnittelema konsepti oli sukua Autobianchi A112 -pikkuautolle.

Autobianchi A112 Runaboutia ei ole vaikea uskoa X1/9:n inspiraation lähteeksi.

Fiat X1/9 peri Runaboutilta suoraan kourallisen asioita, tärkeimpänä poikittain keskelle sijoitetun moottorinsa. Sukua auto on myös Fiat 128:lle esimerkiksi vaihdelaatikkonsa ja alustaratkaisuidensa kautta - siinä jälleen osoitus X1/9:n herttaisesta maanläheisyydestä. Toisaalta auton poikittainen keskimoottorirakenne, barchetta-kori ja targa-katto veivät autoa selvästi urheiluautomaailman suuntaan.

On sanomattakin selvää, että oma vaikutuksensa X1/9:n suunnitteluun on täytynyt olla sillä, että Gandinilla oli samaan aikaan käynnissä sellaisiin urheiluautoihin kuin Lancia Statokseen ja Lamborghini Countachiin tähdänneet projektit.

Fiat X1/9 menestyi siitäkin huolimatta, ettei sille vaivauduttu keksimään edes nimeä. "X1/9" on nimittäin ainoastaan Fiatin sisäinen mallikoodi tälle mallille. Siinä X1 tarkoittaa henkilöautoa ja 9 on puolestaan vain järjestysluku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bertone otti lopulta ohjat käsiinsä

Fiat valmisti X1/9:ää yhteensä kymmenen vuoden ajan 1972 - 1982, ja tuona aikana Torinosta maailmalle lähti noin 140 000 autoa. Ensimmäiset vuodet autoa myytiin 75 hevosvoiman 1,3-litraisella moottorilla, mutta myöhemmin tilalle vaihdettiin kymmenen hevosvoimaa tehokkaampi 1,5-litrainen.

X1/9 oli aivan erityisen suosittu Yhdysvaltain markkinoilla. Itse asiassa jopa kaksi kolmasosaa kaikista valmistetuista autoista myytiin siellä. Samaan aikaan, kun Fiat lopetti omalta osaltaan mallin tuotannon, vetäytyi se kokonaan Yhdysvaltain markkinoilta pois. Kysyntä päätettiinkin täyttää siten, että auton suunnitellut Bertone otti auton tuotannon kokonaan vastuulleen, olihan se jo aiemmin valmistanut fasiliteetissaan autoon korin. Näin Bertone yhteistyökumppaneineen vastasi myös auton myynnistä ja markkinoinnista Yhdysvalloissa. Keulalla nähtiin lisäksi Bertonen ikioma logo.

Bertone X1/9

Bertone X1/9:ää valmistettiin vuodesta 1982 aina vuoteen 1989 asti, auto oli siis viimeisinä tuotantovuosinaan jo 17 vuotta vanha malli. Nyt, tukevasti klassikkorintamalle siirryttyään, nimenomaan Bertonen nimellä valmistetut yksilöt ovat niitä kaikkein halutuimpia. Bertonet ovat paitsi uudempia kuin Fiatit, niissä on myös muun muassa parempi ruostesuojaus, ehostettu sähköjärjestelmä sekä aina 1,5-litrainen voimanlähde. Tehoa Amerikassa myydyissä malleissa on sen sijaan hieman euromalleja vähemmän, sillä Yhdysvalloissa vallitsivat tuohon aikaan Eurooppaa tiukemmat päästörajat.

Niin ikään harvinaisuus tekee Bertone X1/9:stä Fiatia halutumman: 140 000 Fiatiin nähden Bertone X1/9:iä valmistettiin enää alle 20 000 kappaletta.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motortrend, Silodrome.com, Bertone, Fiat Kuvat: Bertone, Fiat

Luetuimmat