26.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat X1/9 ja vieläkin himoitumpi Bertone X1/9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bertone loi Fiatille 1970-luvun alussa erään maailman tunnetuimmista edullisista urheiluautoista. Kun Fiatin panostus X1/9:ään hiipui, valmisti Bertone sitä vielä seitsemän vuoden ajan omilla logoillaan. Pienemmät valmistusmäärät ja laadulliset parannukset ovat tehneet Bertone X1/9:stä klassikkomarkkinoilla jopa halutumman. Fiat X1/9:n syntytarinassa vaikuttavat Fiatin itsensä ja koriräätäli Bertonen lisäksi entinen autonvalmistaja Autobianchi sekä erityisesti Lamborghinilla vaikuttanut muotoilijalegenda Marcello Gandini, jonka edesottamuksista saatiin lukea tässä samaisessa juttusarjassa muutama viikko sitten Cizeta-Moroder V16T:n muodossa.Bertonella Gandinin johtaman suunnittelutiimin tavoitteena oli luoda hauska keskimoottorinen urheiluauto massoille. Auton tuli siis olla riittävän edullinen, jotta mahdollisimman monella olisi oikeasti varaa siihen. Pohjaksi oli siis luontevaa ottaa pienistä kaupunkiautoistaan 60-luvulla tutuksi tulleen Autobianchin A112 Runabout -konsepti vuodelta 1969. Tämä kilpaveneistä inspiroitunut kiilamainen ja futuristinen, niin ikään Gandinin suunnittelema konsepti oli sukua Autobianchi A112 -pikkuautolle.Autobianchi A112 Runaboutia ei ole vaikea uskoa X1/9:n inspiraation lähteeksi.Fiat X1/9 peri Runaboutilta suoraan kourallisen asioita, tärkeimpänä poikittain keskelle sijoitetun moottorinsa. Sukua auto on myös Fiat 128:lle esimerkiksi vaihdelaatikkonsa ja alustaratkaisuidensa kautta - siinä jälleen osoitus X1/9:n herttaisesta maanläheisyydestä. Toisaalta auton poikittainen keskimoottorirakenne, barchetta-kori ja targa-katto veivät autoa selvästi urheiluautomaailman suuntaan.On sanomattakin selvää, että oma vaikutuksensa X1/9:n suunnitteluun on täytynyt olla sillä, että Gandinilla oli samaan aikaan käynnissä sellaisiin urheiluautoihin kuin Lancia Statokseen ja Lamborghini Countachiin tähdänneet projektit.Fiat X1/9 menestyi siitäkin huolimatta, ettei sille vaivauduttu keksimään edes nimeä. "X1/9" on nimittäin ainoastaan Fiatin sisäinen mallikoodi tälle mallille. Siinä X1 tarkoittaa henkilöautoa ja 9 on puolestaan vain järjestysluku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBertone otti lopulta ohjat käsiinsäFiat valmisti X1/9:ää yhteensä kymmenen vuoden ajan 1972 - 1982, ja tuona aikana Torinosta maailmalle lähti noin 140 000 autoa. Ensimmäiset vuodet autoa myytiin 75 hevosvoiman 1,3-litraisella moottorilla, mutta myöhemmin tilalle vaihdettiin kymmenen hevosvoimaa tehokkaampi 1,5-litrainen.X1/9 oli aivan erityisen suosittu Yhdysvaltain markkinoilla. Itse asiassa jopa kaksi kolmasosaa kaikista valmistetuista autoista myytiin siellä. Samaan aikaan, kun Fiat lopetti omalta osaltaan mallin tuotannon, vetäytyi se kokonaan Yhdysvaltain markkinoilta pois. Kysyntä päätettiinkin täyttää siten, että auton suunnitellut Bertone otti auton tuotannon kokonaan vastuulleen, olihan se jo aiemmin valmistanut fasiliteetissaan autoon korin. Näin Bertone yhteistyökumppaneineen vastasi myös auton myynnistä ja markkinoinnista Yhdysvalloissa. Keulalla nähtiin lisäksi Bertonen ikioma logo.Bertone X1/9Bertone X1/9:ää valmistettiin vuodesta 1982 aina vuoteen 1989 asti, auto oli siis viimeisinä tuotantovuosinaan jo 17 vuotta vanha malli. Nyt, tukevasti klassikkorintamalle siirryttyään, nimenomaan Bertonen nimellä valmistetut yksilöt ovat niitä kaikkein halutuimpia. Bertonet ovat paitsi uudempia kuin Fiatit, niissä on myös muun muassa parempi ruostesuojaus, ehostettu sähköjärjestelmä sekä aina 1,5-litrainen voimanlähde. Tehoa Amerikassa myydyissä malleissa on sen sijaan hieman euromalleja vähemmän, sillä Yhdysvalloissa vallitsivat tuohon aikaan Eurooppaa tiukemmat päästörajat.Niin ikään harvinaisuus tekee Bertone X1/9:stä Fiatia halutumman: 140 000 Fiatiin nähden Bertone X1/9:iä valmistettiin enää alle 20 000 kappaletta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motortrend, Silodrome.com, Bertone, Fiat Kuvat: Bertone, Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?