6.7.2022

Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja

Alkuperäisen Nuova 500:n esittelystä tuli muutama päivä sitten kuluneeksi tasan 65 vuotta. Se sopii oikein hyvin myös Nimi muutettuun, ja onko tämän kesäisempää autoa olemassa? Entä mitä tekemistä Fiat 500:llä on Mercedes-Benz G-sarjan kanssa? - Melko vähän, mutta mainitsemisen arvoisesti.

Fiat 500 ei pohjustuksia kaipaa, siksi se jääkin tällä kertaa lyhyeksi. Fiat 500 on vaikuttanut paljon Italian ja lukuisten muiden maiden autoistumiseen. Se on italialainen kulttuuri-ikoni. Näiden lisäksi se myös yhdistää yllättäviä toimijoita ja on ollut mukana kehittämässä autotekniikkaa, jota edelleen käytetään. Ohessa esille pääsee kaksi erilaista esimerkkiä tästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autobianchi siinä kyljessä

Autobianchi kuuluu italialaisista autonvalmistajista vähiten muualla maailmassa tunnettuihin, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sen historia olisi mielenkiintoista luettavaa. Nimi muutettu tulee myöhemmin käsittelemään Autobianchin myöhempiä vaiheita, tässä yhteydessä meitä kiinnostavat eniten sen yhteneväisyydet Fiat 500:n kanssa.

Autobianchi Bianchina Cabriolet '60

Jo Autobianchin ensimmäinen malli, Bianchina ("pikku-Bianchi") 50-luvun puolestavälistä, oli läheistä sukua 500:lle. Autobianchi oli nimittäin polkupyörävalmistajana eniten tunnetun Bianchin ja Fiatin yhteisyritys, jossa oli mukana myös rengasvalmistaja Pirelli. Autobianchi tarkoitettiin eräänlaiseksi kokeilumerkiksi, jonka autoissa testattiin uusia ratkaisuja kuluttajatasolla asti, ennen kuin niitä alettiin hyödyntää Fiatin, ja myöhemmin myös esimerkiksi Lancian paljon laajalevikkisimmissä tuotteissa; Autobianchia ei siis itse asiassa tarkoitettukaan aivan massa-autoksi. Autobianchi valmisti lähinnä pikkuautoja, joiden tekniikka oli sitten helppo jakaa eteenpäin konsernin muille merkeille. Autobianchin kautta koko konsernin käyttöön ovat tulleet muun muassa eräs maailman valmistetuimmista polttomoottoreista, Fiatin FIRE-bensiinimoottorisukupolvi sekä etumoottorin ja etuvedon yhdistelmä.

Autobianchi Giardiniera

Fiat 500 Giardiniera poistui tuotannosta seitsemän vuoden tuotannon jälkeen, ja seitsemän vuotta ennen perinteisellä korimallilla varustettua "Cinquecentoa". Giardinierasta saatiin kuitenkin kokeilumerkille oivallinen välimalli, ja näin farmarimallisen 500:n tuotanto jatkuikin Autobianchi Giardinieran nimellä itse asiassa pidempään kuin alkuperäisen 500:n. Eräässä mielessä Autobianchin rooli "innovatiivisuuden lähteenä" oli kuitenkin hieman katkolla Giardinieran kohdalla.

Puch 500 - itävaltalainen pompannappi

Fiatin malleja on vuosikymmenten varrella jäljennetty lukuisissa maissa. Nimi muutetussa ovat tähän mennessä esiintyneet ainakin espanjalainen, ranskalainen, jugoslavialainen ja egyptiläinen Fiat-näkemys.

Nyt mennään kuitenkin Italiasta hiukan matkaa pohjoiseen, ei kuitenkaan kauas, nimittäin Itävallan Steyriin. Siellä majaansa piti pitkän linjan Steyr-Daimler-Puch, joka toimi 50-luvulta alkaen Fiatin hovihankkijana Itävallassa. Tuon aikakauden mieleenpainunein tuote oli Puch 500, sanalla sanoen itävaltalainen näkemys Fiat 500:stä.

Puch 500:n tuotanto aloitettiin esikuvan kanssa samana vuonna, ja se myös lopulta jatkui yhtä kauan, aina vuoteen 1975. Puchin versiota voisi luonnehtia Fiatin perusversioon verrattuna ehkä hieman tasokkaammaksi, no ainakin nyt ripeämmäksi. Puch 500:een asennettiin nimittäin itävaltalaisten oma, Steyr-Daimler-Puchin V2. Jos vuoden '57 Fiat Nuova 500:sta liikutti 13-hevosvoimainen rivi-2, tuotti Puchin versio jo 16 hevosvoimaa. Ylittääkö tämä jo käsityskyvyn rajat?

Myös Puchista tehtiin pitkäkattoinen "farmarimalli". Autosta tehtiin myös jatkokehitelmiä, mainittakoon nyt 650-sarjan mallit, jotka ylsivät 60-luvun lopulla itävaltalaisvoimalla jopa yli 40 hevosvoiman teholuokkaan!

Fiatin ja itävaltalaisten liitto kesti lopulta pitkään, ja sen tuloksena syntyi vielä muun muassa alkuperäinen Fiat Panda 4x4. Puchilla on tavallaan montakin seuraajaa, mutta Puch 500:stä ja Fiat Panda 4x4:stä jatkoi lähes mutkitta Magna Steyr, joka valmistaa edelleen tänäkin päivänä (vuodesta 1979 lähtien) Mercedes-Benzin G-sarjaa ja tuoretta Fisker Oceania.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat500clubitalia.it, Fiat 500 nel Mondo Kuvat: Fiat, Autobianchi, Steyr-Daimler-Puch

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat