6.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäisen Nuova 500:n esittelystä tuli muutama päivä sitten kuluneeksi tasan 65 vuotta. Se sopii oikein hyvin myös Nimi muutettuun, ja onko tämän kesäisempää autoa olemassa? Entä mitä tekemistä Fiat 500:llä on Mercedes-Benz G-sarjan kanssa? - Melko vähän, mutta mainitsemisen arvoisesti. Fiat 500 ei pohjustuksia kaipaa, siksi se jääkin tällä kertaa lyhyeksi. Fiat 500 on vaikuttanut paljon Italian ja lukuisten muiden maiden autoistumiseen. Se on italialainen kulttuuri-ikoni. Näiden lisäksi se myös yhdistää yllättäviä toimijoita ja on ollut mukana kehittämässä autotekniikkaa, jota edelleen käytetään. Ohessa esille pääsee kaksi erilaista esimerkkiä tästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autobianchi siinä kyljessä Autobianchi kuuluu italialaisista autonvalmistajista vähiten muualla maailmassa tunnettuihin, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sen historia olisi mielenkiintoista luettavaa. Nimi muutettu tulee myöhemmin käsittelemään Autobianchin myöhempiä vaiheita, tässä yhteydessä meitä kiinnostavat eniten sen yhteneväisyydet Fiat 500:n kanssa. Autobianchi Bianchina Cabriolet '60 Jo Autobianchin ensimmäinen malli, Bianchina ("pikku-Bianchi") 50-luvun puolestavälistä, oli läheistä sukua 500:lle. Autobianchi oli nimittäin polkupyörävalmistajana eniten tunnetun Bianchin ja Fiatin yhteisyritys, jossa oli mukana myös rengasvalmistaja Pirelli. Autobianchi tarkoitettiin eräänlaiseksi kokeilumerkiksi, jonka autoissa testattiin uusia ratkaisuja kuluttajatasolla asti, ennen kuin niitä alettiin hyödyntää Fiatin, ja myöhemmin myös esimerkiksi Lancian paljon laajalevikkisimmissä tuotteissa; Autobianchia ei siis itse asiassa tarkoitettukaan aivan massa-autoksi. Autobianchi valmisti lähinnä pikkuautoja, joiden tekniikka oli sitten helppo jakaa eteenpäin konsernin muille merkeille. Autobianchin kautta koko konsernin käyttöön ovat tulleet muun muassa eräs maailman valmistetuimmista polttomoottoreista, Fiatin FIRE-bensiinimoottorisukupolvi sekä etumoottorin ja etuvedon yhdistelmä. Autobianchi Giardiniera Fiat 500 Giardiniera poistui tuotannosta seitsemän vuoden tuotannon jälkeen, ja seitsemän vuotta ennen perinteisellä korimallilla varustettua "Cinquecentoa". Giardinierasta saatiin kuitenkin kokeilumerkille oivallinen välimalli, ja näin farmarimallisen 500:n tuotanto jatkuikin Autobianchi Giardinieran nimellä itse asiassa pidempään kuin alkuperäisen 500:n. Eräässä mielessä Autobianchin rooli "innovatiivisuuden lähteenä" oli kuitenkin hieman katkolla Giardinieran kohdalla. Puch 500 - itävaltalainen pompannappi Fiatin malleja on vuosikymmenten varrella jäljennetty lukuisissa maissa. Nimi muutetussa ovat tähän mennessä esiintyneet ainakin espanjalainen, ranskalainen, jugoslavialainen ja egyptiläinen Fiat-näkemys. Nyt mennään kuitenkin Italiasta hiukan matkaa pohjoiseen, ei kuitenkaan kauas, nimittäin Itävallan Steyriin. Siellä majaansa piti pitkän linjan Steyr-Daimler-Puch, joka toimi 50-luvulta alkaen Fiatin hovihankkijana Itävallassa. Tuon aikakauden mieleenpainunein tuote oli Puch 500, sanalla sanoen itävaltalainen näkemys Fiat 500:stä. Puch 500:n tuotanto aloitettiin esikuvan kanssa samana vuonna, ja se myös lopulta jatkui yhtä kauan, aina vuoteen 1975. Puchin versiota voisi luonnehtia Fiatin perusversioon verrattuna ehkä hieman tasokkaammaksi, no ainakin nyt ripeämmäksi. Puch 500:een asennettiin nimittäin itävaltalaisten oma, Steyr-Daimler-Puchin V2. Jos vuoden '57 Fiat Nuova 500:sta liikutti 13-hevosvoimainen rivi-2, tuotti Puchin versio jo 16 hevosvoimaa. Ylittääkö tämä jo käsityskyvyn rajat? Myös Puchista tehtiin pitkäkattoinen "farmarimalli". Autosta tehtiin myös jatkokehitelmiä, mainittakoon nyt 650-sarjan mallit, jotka ylsivät 60-luvun lopulla itävaltalaisvoimalla jopa yli 40 hevosvoiman teholuokkaan! Fiatin ja itävaltalaisten liitto kesti lopulta pitkään, ja sen tuloksena syntyi vielä muun muassa alkuperäinen Fiat Panda 4x4. Puchilla on tavallaan montakin seuraajaa, mutta Puch 500:stä ja Fiat Panda 4x4:stä jatkoi lähes mutkitta Magna Steyr, joka valmistaa edelleen tänäkin päivänä (vuodesta 1979 lähtien) Mercedes-Benzin G-sarjaa ja tuoretta Fisker Oceania. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat500clubitalia.it, Fiat 500 nel Mondo Kuvat: Fiat, Autobianchi, Steyr-Daimler-Puch Lisää aiheesta Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Isetta oli enemmän kuin BMW ja paljon muutakin kuin Iso Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe