3.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Hyundai Galloper – korealaisvalmistajan vastahakoinen maasturielämä alkoi Mitsubishi Pajerosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai on nykyään maailmanlaajuisesti tunnettu monista maasturimalleistaan, mutta niistä ihan ensimmäinen oli hiukan vastahakoisestikin hankittua lainatavaraa Japanista. Hyundain ja Mitsubishin keskinäisiä kuvioita yli 30 vuoden takaa käsiteltiin Nimi muutetussa noin vuosi sitten, kun aiheena oli edustustason sedan Hyundai Grandeur, omaa sukua Mitsubishi Debonair. Hyundai oli tuolloin kuin nakkikioski verrattuna siihen, millä volyymilla se nykyään autoja valmistaa.Kuten tätäkin aihetta sopivasti pohjustavassa Grandeur-jutussa todettiin, Hyundai ja Mitsubishi hyötyivät kummatkin yhteisestä edustussedanista. Maasturimaailmassa Hyundai oli sen sijaan enemmän vain lisenssin hankkija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi me mitään maasturia tarvitaGalloper otettiin tuotantoon Hyundain tehtaalla Ulsanissa vuonna 1991, mutta sitä edelsivät korealaisvalmistajan johtoportaan värikkäät keskustelut maasturimallin tarpeellisuudesta Hyundain mallistossa. Hyundain haluttiin olevan sedaneiden valmistaja, joten maskuliinisen maasturin koettiin olevan epäsopiva osaksi sitä.Nykyisin Hyundailla ollaan todennäköisesti asiasta toista mieltä kymmenien miljoonien Tucsoneiden, Santa Fe'iden, Konien ynnä muiden jälkeen.Vanhana syntynytGalloper oli jo syntyessään melko vanha auto, sillä se perustui vuonna 1982 debytoineeseen ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Pajeroon, Monteroon tai Shoguniin, minkä mallinimen kukakin kokee sopivimmaksi. Galloperilla oli siis alusta lähtien miltei kymmenen vuoden takamatka, joka kasvoi peräti 22 vuoteen auton viimeisenä mallivuotena 2004.Galloperin aikaan Hyundai ei vielä nimennyt maasturimallejaan amerikkalaiskaupunkien mukaan. Sen sijaan Galloper viittaa hevosen laukkaamiseen.Alkuperäinen Galloper ei erottunut Pajerosta käytännössä juuri mitenkään. Sitä valmistettiin lisenssillä kolmi- ja viisiovisena, neljä- ja kuusisylinterisellä dieselmoottorilla. Galloper sai kuuden tuotantovuoden jälkeen faceliftin, joka toi autoa ulkonäöllisesti lähemmäs toisen polven Pajeroa. Edelleen oli kuitenkin niin, että kuoren alta löytyi sama vanha vuoden 1982 Pajero.Vuoden 1997 faceliftin jälkeen Galloperia tuotiin vähän aikaa myös Eurooppaan, ja on autoja päätynyt jokunen kappale Suomeenkin, ja osa niistä on edelleen olemassa. 2000-luvun taitteen jälkeen Hyundai-asiakkaiden kiinnostus alkoi kuitenkin kohdistua Hyundain omavaraisesti tuottamiin katumaastureihin, vuonna 2001 markkinoille lanseeratun ensimmäisen sukupolven Santa Fe'n myötä.Toinen kierros, tavallaan: Hyundai TerracanVuonna 2001 Hyundai toi markkinoille kokoluokassa Santa Fe'n yläpuolelle sijoittuneen Terracanin. Terracan näyttää modernimmalta kuin Galloper, mutta jotain tuttua siinä on. Syynä tuttuuden tunteeseen on Terracanin alta löytyvä toisen polven Mitsubishi Pajeron alusta.Terracanissa oli täten tikapuurunko, jollainen löytyi myös ensimmäisen polven Kia Sorentosta. Toisesta sukupolvesta alkaen konserni on puolestaan kehittänyt Hyundai Santa Fe'a ja Kia Sorentoa yhtäaikaisesti, perustuen itsekantavaan koriin. Terracan jäi täten Hyundain viimeiseksi tikapuurunkoiseksi henkilöautomalliksi, ja samalla viimeiseksi Mitsubishi-sukuiseksi tuotantomalliksi.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hyundai, Motor Car Kuvat: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa