30.8.2023

Nimi muutettu: jännittävä Chevrolet El Camino ja sen vähemmän ja erittäin vähän tunnetut sisarmallit

Chevrolet El Camino on ehkäpä klassisin esimerkki henkilöauton ja lava-auton jännittävästä yhdistelmästä. Kilpakentällä se pärjäsi paremmin kuin luokan 50-luvun lopulla avannut Ford Ranchero, ja saihan se tulitukea myös GMC:ltä. Todellinen anekdootti on, että myös Pontiac lainasi idean GM:n sisällä Chevroletilta, mutta vain kahden prototyypin verran.

Eri autoluokkien rajoja koettelevat tai niitä avoimesti rikkovat ja yhdistelevät automallit ovat mitä vahvimmin tätä päivää. Automaailmassa eletään valtaisaa crossover-buumia, ja crossoverhan on sanan varsinaisessa merkityksessä risteytys.

Myös lava-autot ovat eri muodoissaan valtavan suosittuja maailmalla. Onkin siis vähän erikoista, ettei El Caminon kaltaisesta ison henkilöauton ja lava-auton risteytyksestä lopulta tullut superhittiä. Vai eivätkö esimerkiksi Audi A6, Volkswagen Passat, Toyota Camry tai Tesla Model S muka yhtään houkuttelisi avolavoina?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Shakki ja matti Fordin suuntaan

Iänikuiset kilpakumppanit Ford ja General Motors ovat ottaneet yhteen monella eri tapaa tällä automarkkinoiden suurella shakkilaudalla. Fordin paras siirto vuonna 1957 oli Ranchero, uudenlainen lava-auto, joka erottui isosti F-sarjasta perustumalla Custom-sedaniin ja Ranch Wagon -farmariin. Ranchero oli siis pitkä, kaksipaikkainen lava-auto, joka kuitenkin käyttäytyi kaikin puolin kuin suorituskykyinen henkilöauto.

Myös Ford Rancherolla on oma pieni logonvaihtotarinansa, sillä sitä myytiin aikanaan Kanadassa nimellä Meteor Ranchero. Kuvassa alkuperäinen vuoden 1957 malli.

General Motorsin oli keksittävä jotain. Tämähän on vain yksi esimerkki tilanteesta, jossa Ford on jonkin uuden idean keksijä, ja GM seuraa sitten parin vuoden päästä perässä. Näin vuonna 1959 nähtiin maailman ensimmäinen Chevrolet El Camino.

Vuoden '59 El Camino perustui GM:n pitkäaikaiselle isojen autojen B-alustalle, ja sen lähin sukulaismalli Chevroletilla oli station wagon -mallinen Brookwood. El Caminon toteutustapa oli hieno. Tavallisen full size -Letukan keulan takana oli hytti, jonka takaosa oli coupémaisesti viistetty. Kaiken tyylikkyyden kruunasivat kuitenkin Bel Air -henkiset siivet lavan reunoilla.

Ensimmäisen polven El Camino myi ensimmäisen ja ainoaksi jääneen kokonaisen myyntivuotensa aikana omassa luokassaan hyvin, itse asiassa jopa puolet Ford Rancheroa paremmin. Meni kuitenkin peräti neljä vuotta ennen kuin Chevrolet uskaltautui uusimaan El Caminon, tällä kertaa pienemmän ja pippurisemman Chevrolet Chevellen A-alustalle. Chevellen avolavamuotoisena varianttina El Camino sai tunnetuimman muotonsa "muskelipickupina".

Chevelleen El Camino perustui aina 70-luvun loppupuolelle asti. El Caminon viides ja viimeinen sukupolvi näki päivänvalon vuonna 1978, perustui Chevrolet Malibuun ja oli tuotannossa yhdeksän vuoden ajan. Viimeisenä vuonna kodin löysi enää reilut 10 000 El Caminoa, siinä missä parhaina vuosina myyntitahti oli 50 000 - 60 000 luokkaa.

'82 El Camino SS

GMC:ksi epätyypillisen henkilöautomainen Sprint

GMC:lle Chevrolet El Caminon idea adoptoitiin Chevyn kolmannen polven yhteydessä vuonna 1971. GMC:hän on tunnetusti aina ollut erikoistunut raskaampiin autoihin, avolavoihin, SUV:eihin ja muihin vastaaviin. Tälläkin hetkellä "Gemssin" mallistossa on kolme avolavaa, useampi erikokoinen SUV sekä tietysti GMC Hummer EV. GMC:lle tyypillisesti sen logoille brändätään hieman tasokkaammin varustellut versiot Chevroleteista, ja ne myydään Buickin kanssa samoissa liikkeissä.

'74 GMC Sprint

"Chevrolet Chevellen" kelpuutti siis GMC:ksi ainoastaan El Caminon korimallin tuoma avoin lava. Näin syntyi GMC Sprint, joka on varmasti henkilöautomaisin GMC koskaan, jos ei lasketa nykyaikaisia crossover-SUV-malleja. GMC Sprint ei erottunut El Caminosta käytännössä mitenkään. Malli oli tuotannossa sillä nimellä kaksi ensimmäistä sukupolvea. Kolmannen ja viimeisen sukupolven aikana GMC-versio tunnettiin nimellä GMC Caballero. Malli poistui kuvioista yhtä aikaa Chevrolet El Caminon kanssa vuonna 1987.

'87 GMC Caballero Diablo

Nimen vaihdolla haluttiin ilmeisesti päästä Chevroletin kanssa samaan latinotunnelmaan, sillä "caballero" tarkoittaa espanjaksi "ritaria", "hevosmiestä" tai yleisesti "herrasmiestä". "El camino" muuten tarkoittaa vastaavasti tietä, vrt. englanniksi "the way".

Kuriositeettien kuriositeetti - Pontiac El Catalina

Chevrolet El Caminon suosiosta inspiroituneena myös konsernin Pontiac-päädyssä innostuttiin henkilöauton ja avolavan risteytyksestä. Pohjaksi otettiin Chevrolet Bel Airin sisarmalli Pontiac Catalina, jonka mahtavan keulan "El Catalina" sai.

Pontiac El Camino "El Catalina" -projektista tuli kuitenkin lopulta harvinaisen lyhyt. Vain kahden prototyyppimallin jälkeen Pontiacin johto määräsi hankkeen lakkautettavaksi todettuaan, että El Caminon ja Rancheron muodostaman luokan kokonaismyynti oli liian pientä, jotta sitä olisi voinut ajatella kannattavaksi Pontiacille. Toinen prototyypeistä on edelleen olemassa, ja se on entisöity näyttelykuntoon.

Kaiken kukkuraksi auton espanjankielinen kutsumanimi "El Catalina" - vaikka viittaakin hauskasti El Caminoon ja Pontiac Catalinaan - on kieliopillisesti väärä. Avolava ei tainnut olla millään muotoa Pontiacin kuppi teetä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: General Motors, Hemmings.com Kuvat: General Motors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat