7.2.2024

Nimi muutettu: Lancia on nyt kuollut, ja tässä on sen balsamoitu ruumis

Lancia paljasti neljännen sukupolven Ypsilonin jo hieman ennen virallista ensiesittelyä. Vaikka ensimmäinen uusi Lancia-malli 13 vuoteen on sinänsä iloinen asia, Lanciaa ei ole enää olemassa sellaisena automerkkinä, jona olemme oppineet sen lähes 120 vuoden ajalta tuntemaan.

Uusi Lancia Ypsilon tulee korvaamaan vuodesta 2011 tuotannossa olleen edeltäjänsä tämän kevään aikana. Vuodesta 2014 lähtien Lancian toiminta on ollut niin pienimuotoista kuin mahdollista: yksi malli ja yksi markkinamaa. Ei siinä sinänsä mitään, Ypsilon on vielä 2020-luvulla rikkonut omia myyntiennätyksiään, ja pysytellyt Italian kokonaistilastossa kolmen myydyimmän henkilöauton joukossa.

Lancia Ypsilon
Tältä näyttää pikkupremiumia ja hauskoja yksityiskohtia tarjoava väistyvä, Puolassa valmistettava Ypsilon-sukupolvi. Auto on pysynyt sitkeästi italialaisten suosiossa, ja eihän sitä ole muualla enää aikoihin myytykään. Esimerkiksi vuoden 2023 aikana Italiassa rekisteröitiin noin 45 000 uutta Ypsilonia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Se oli maan kolmanneksi myydyin automalli.

Uusi, täyssähköisenäkin valmistettava Ypsilon kuitenkin muuttaa asioita enemmän kuin mitä puhutteleva ja Lancian historiasta ammentava ulkokuori antaa ymmärtää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Italian Saabin tuuliset vuosikymmenet

Varhaisen autourheilijan Vincenzo Lancian vuonna 1906 perustama automerkki on käynyt läpi melkoisen skaalan Italian historiaa, Euroopan historiaa, autoilun historiaa ja automerkkien välisiä suhteita.

Lancia tunnettiin varsin pitkään innovatiivisena automerkkinä, ja se onkin tuonut automaailmaan paljon sellaisia keksintöjä, joita käytetään nykyäänkin automaailmassa tietyissä piireissä, ja jotka ovat jopa valtavirtaa. Lancia on tuonut tuotantoautojen maailmaan ensimmäisenä muun muassa monokokkirakenteen, V4- ja V6-moottorit, erillisjousituksen sekä 5-vaihteisen vaihdelaatikon, ja paljon muuta.

Lancian parasta antia on ollut niin ikään autourheilupuoli, erityisesti rallipolut, ja siihenhän liittyy rutkasti myös suomalaista rallihistoriaa.

Lancian rallin hall-of-fame

Fiat hankki Lancian hallintaansa vuonna 1969, mutta tämä suurempi italialaisvalmistaja toi ainoastaan resurssinsa pahasti pakkasella olleen Lancian käyttöön, antaen tämän säilyttää vahvasti oman identiteettinsä. Lancian Fiat-aikakauden alkupuolelta voimmekin muistaa esimerkiksi ensimmäisen polven Deltan sekä tietenkin Stratoksen, jotka edustivat vielä vanhaa kunnon Lanciaa.

Fiatin alaisuudessa Lanciat alkoivat kuitenkin lopulta hiljalleen muistuttaa emomerkin tuotteita, jakaa perusrakenteita sekä laajasti voimanlähteitä, ja niin edelleen. Lanciat saivat erityisesti 80- ja 90-luvuilla osakseen myös epäluotettavan auton mainetta.  Pohjakosketus koettiin viimeistään siinä yhteydessä, kun Fiat-konserni yhdistyi 2010-luvun taitteessa Chryslerin kanssa, muodostaen FCA:n. Tämän seurauksena Lancia jäi suorastaan heitteille. Suurin osa sen mallistosta koostui suoraan Chryslerilta lainatuista malleista, joita on käsitelty myös tässä Nimi muutettu -juttusarjassa. Vuodesta 2014 Lanciaa on pitänyt pystyssä mainitulla tavalla yksinään Fiat 500:een perustuva Ypsilon.

Lancia Voyager
Voyagerin lanseeraus oli yksi Lancian historian synkimmistä hetkistä. Suoraan Chryslerilta USA:sta lainattu periamerikkalainen tila-auto, jossa ei vaivauduttu vaihtamaan edes mallinimeä.

Lancian tarua käsitellessä ei voi välttää mielleyhtymää Saabiin. Molemmat valmistajat ovat olleet rohkeita ja innovatiivisia, mutta monesti omalla tavallaan myös väärinymmärrettyjä - ja lisäksi aina jotenkin pulassa. Ehkäpä juuri yhtäläisyyksiensä edesauttamana Saab ja Lancia ehtivät löytää toisensa pariinkin otteeseen. Näitä tapauksia, Saab-Lancia 600:ta sekä Tipo 4:n puitteissa Saab 9000:ta ja Lancia Themaa, on niin ikään käsitelty tässä samaisessa juttusarjassa.

Konsernin siivellä

Uusi Ypsilon on siis virallisesti määrä esitellä 14. helmikuuta (2024), mutta tiedämme autosta jo hyvin paljon, eritoten siksi, että kyseessä on ulkokuorta lukuun ottamatta tismalleen sama auto kuin Peugeot 208.

Uutuudesta esitellään ensimmäisenä Cassino -erikoismalli, joka on täyssähköinen ja jota on määrä valmistaa 1 906 kappaletta - luku tulee Lancian perustamisvuodesta. Lancian vuosituotantotavoite uudelle Ypsilonille on noin 40 000 kappaletta, mikä on vajaat neljäsosa Peugeot 208:n vuosituotannosta.

Toisin sanoen, Stellantis-konsernin puitteissa riittää siis resurssia panostaa Lanciaan, mutta se tapahtuu vahvasti malliyhteistyön kautta. Vaikka reiluuden nimissä on sanottava, etteivät uusi Lancia Ypsilon ja perustamalli Peugeot 208 (kuten myöskään esimerkiksi Opel Corsa) ole yksi yhteen sama auto, niiden eroavaisuudet tiivistyvät käytännössä vain kosmeettisiin asioihin. Autot perustuvat samalle CMP- ja e-CMP -perusrakenteelle, ne jakavat voimalinjansa todennäköisesti täysin keskenään, ja myös niiden korit ovat samasta puusta veistetyt, vaikkakin eri viimeistelyllä. Uusi Ypsilon tullaan myös valmistamaan ranskalais- ja saksalaissisartensa kanssa samalla tuotantolinjalla Espanjan Figueruelasissa.

Tällä perusteella uskaltaisi nyt julistaa, että pitkään kitumaan joutunut Lancia on viimeistään kuollut omana itsenään. Se ei kuitenkaan kuollut ilmeisimmällä tavalla eli lakkauttamalla, vaan sulauttamalla se massan joukkoon. Lancia ei vain voi olla Lancia, jos se pakotetaan massan muottiin.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Lancia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat