7.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Lancia on nyt kuollut, ja tässä on sen balsamoitu ruumis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancia paljasti neljännen sukupolven Ypsilonin jo hieman ennen virallista ensiesittelyä. Vaikka ensimmäinen uusi Lancia-malli 13 vuoteen on sinänsä iloinen asia, Lanciaa ei ole enää olemassa sellaisena automerkkinä, jona olemme oppineet sen lähes 120 vuoden ajalta tuntemaan. Uusi Lancia Ypsilon tulee korvaamaan vuodesta 2011 tuotannossa olleen edeltäjänsä tämän kevään aikana. Vuodesta 2014 lähtien Lancian toiminta on ollut niin pienimuotoista kuin mahdollista: yksi malli ja yksi markkinamaa. Ei siinä sinänsä mitään, Ypsilon on vielä 2020-luvulla rikkonut omia myyntiennätyksiään, ja pysytellyt Italian kokonaistilastossa kolmen myydyimmän henkilöauton joukossa.Tältä näyttää pikkupremiumia ja hauskoja yksityiskohtia tarjoava väistyvä, Puolassa valmistettava Ypsilon-sukupolvi. Auto on pysynyt sitkeästi italialaisten suosiossa, ja eihän sitä ole muualla enää aikoihin myytykään. Esimerkiksi vuoden 2023 aikana Italiassa rekisteröitiin noin 45 000 uutta Ypsilonia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Se oli maan kolmanneksi myydyin automalli.Uusi, täyssähköisenäkin valmistettava Ypsilon kuitenkin muuttaa asioita enemmän kuin mitä puhutteleva ja Lancian historiasta ammentava ulkokuori antaa ymmärtää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItalian Saabin tuuliset vuosikymmenetVarhaisen autourheilijan Vincenzo Lancian vuonna 1906 perustama automerkki on käynyt läpi melkoisen skaalan Italian historiaa, Euroopan historiaa, autoilun historiaa ja automerkkien välisiä suhteita.Lancia tunnettiin varsin pitkään innovatiivisena automerkkinä, ja se onkin tuonut automaailmaan paljon sellaisia keksintöjä, joita käytetään nykyäänkin automaailmassa tietyissä piireissä, ja jotka ovat jopa valtavirtaa. Lancia on tuonut tuotantoautojen maailmaan ensimmäisenä muun muassa monokokkirakenteen, V4- ja V6-moottorit, erillisjousituksen sekä 5-vaihteisen vaihdelaatikon, ja paljon muuta.Lancian parasta antia on ollut niin ikään autourheilupuoli, erityisesti rallipolut, ja siihenhän liittyy rutkasti myös suomalaista rallihistoriaa.Lancian rallin hall-of-fameFiat hankki Lancian hallintaansa vuonna 1969, mutta tämä suurempi italialaisvalmistaja toi ainoastaan resurssinsa pahasti pakkasella olleen Lancian käyttöön, antaen tämän säilyttää vahvasti oman identiteettinsä. Lancian Fiat-aikakauden alkupuolelta voimmekin muistaa esimerkiksi ensimmäisen polven Deltan sekä tietenkin Stratoksen, jotka edustivat vielä vanhaa kunnon Lanciaa.Fiatin alaisuudessa Lanciat alkoivat kuitenkin lopulta hiljalleen muistuttaa emomerkin tuotteita, jakaa perusrakenteita sekä laajasti voimanlähteitä, ja niin edelleen. Lanciat saivat erityisesti 80- ja 90-luvuilla osakseen myös epäluotettavan auton mainetta. Pohjakosketus koettiin viimeistään siinä yhteydessä, kun Fiat-konserni yhdistyi 2010-luvun taitteessa Chryslerin kanssa, muodostaen FCA:n. Tämän seurauksena Lancia jäi suorastaan heitteille. Suurin osa sen mallistosta koostui suoraan Chryslerilta lainatuista malleista, joita on käsitelty myös tässä Nimi muutettu -juttusarjassa. Vuodesta 2014 Lanciaa on pitänyt pystyssä mainitulla tavalla yksinään Fiat 500:een perustuva Ypsilon.Voyagerin lanseeraus oli yksi Lancian historian synkimmistä hetkistä. Suoraan Chryslerilta USA:sta lainattu periamerikkalainen tila-auto, jossa ei vaivauduttu vaihtamaan edes mallinimeä.Lancian tarua käsitellessä ei voi välttää mielleyhtymää Saabiin. Molemmat valmistajat ovat olleet rohkeita ja innovatiivisia, mutta monesti omalla tavallaan myös väärinymmärrettyjä - ja lisäksi aina jotenkin pulassa. Ehkäpä juuri yhtäläisyyksiensä edesauttamana Saab ja Lancia ehtivät löytää toisensa pariinkin otteeseen. Näitä tapauksia, Saab-Lancia 600:ta sekä Tipo 4:n puitteissa Saab 9000:ta ja Lancia Themaa, on niin ikään käsitelty tässä samaisessa juttusarjassa.Konsernin siivelläUusi Ypsilon on siis virallisesti määrä esitellä 14. helmikuuta (2024), mutta tiedämme autosta jo hyvin paljon, eritoten siksi, että kyseessä on ulkokuorta lukuun ottamatta tismalleen sama auto kuin Peugeot 208.Uutuudesta esitellään ensimmäisenä Cassino -erikoismalli, joka on täyssähköinen ja jota on määrä valmistaa 1 906 kappaletta - luku tulee Lancian perustamisvuodesta. Lancian vuosituotantotavoite uudelle Ypsilonille on noin 40 000 kappaletta, mikä on vajaat neljäsosa Peugeot 208:n vuosituotannosta.Toisin sanoen, Stellantis-konsernin puitteissa riittää siis resurssia panostaa Lanciaan, mutta se tapahtuu vahvasti malliyhteistyön kautta. Vaikka reiluuden nimissä on sanottava, etteivät uusi Lancia Ypsilon ja perustamalli Peugeot 208 (kuten myöskään esimerkiksi Opel Corsa) ole yksi yhteen sama auto, niiden eroavaisuudet tiivistyvät käytännössä vain kosmeettisiin asioihin. Autot perustuvat samalle CMP- ja e-CMP -perusrakenteelle, ne jakavat voimalinjansa todennäköisesti täysin keskenään, ja myös niiden korit ovat samasta puusta veistetyt, vaikkakin eri viimeistelyllä. Uusi Ypsilon tullaan myös valmistamaan ranskalais- ja saksalaissisartensa kanssa samalla tuotantolinjalla Espanjan Figueruelasissa.Tällä perusteella uskaltaisi nyt julistaa, että pitkään kitumaan joutunut Lancia on viimeistään kuollut omana itsenään. Se ei kuitenkaan kuollut ilmeisimmällä tavalla eli lakkauttamalla, vaan sulauttamalla se massan joukkoon. Lancia ei vain voi olla Lancia, jos se pakotetaan massan muottiin.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Lancia Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle