16.8.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nash Metropolitan: ihanalla kauppakassilla ja maailman söpöimmällä amerikanraudalla on myös erikoinen nimitarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikana, jolloin amerikanrautojen kokotrendi oli ainoastaan kasvava, valmistettiin myös Metropolitania, avoimesti perheen naisväen kauppakassiksi markkinoitua pikkuautoa, jolle ei aikanaan löytynyt edes omaa kokoluokkaa. Auto myös valmistettiin Englannissa Austinilla, jolla oli enemmän kokemusta pienistä autoista. 73 kuutiotuumaa. Vähintään neljä kertaa keskiarvoja pienemmällä moottorilla varustetulle autopololle ei 50-luvun pohjoisamerikkalaisessa autoluokituksessa tahtonut löytyä enää omaa lokeroa. T-Fordien ja öljykriisin välivuosikymmeninä Nash Metropolitanin kaltainen "economy car" sai olla aika tavalla yksin Pohjois-Amerikan kukoistavilla automarkkinoilla.Paitsi että Nash Metropolitan erottui massasta tällä tavalla kokonsa ja asettelunsa puolesta, teki se sen erinomaisesti myös markkinamielessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNaisväen kauppakassi, perheen kakkosautoTällaisilla myyntipuheilla ei autoja tahdota nykypäivänä myydä, vaikka ihan tosiasiassa valtavan suuri prosentti esimerkiksi Euroopassa myytävistä A - C -segmenttien autoista hankitaan juuri eikä melkein tällaisiin käyttötarkoituksiin.Kakkosauton leiman ei suinkaan täydy tarkoittaa mitään laimeaa ilmiasua, usein päinvastoin. Kuva: Greg Gjerdingen via Wikimedia CommonsJos esimerkiksi perheen ykkösautona toimi 50-luvulla tukeva full size car, kuten vaikkapa Nash Ambassador tai Hudson Hornet (tuonnempana selviää miksi juuri nämä esimerkit), kakkosauto saattoi hyvinkin olla kevyt kauppakassi, joka olisi vieläpä ilmiasultaan erityisesti naisasiakkaiden mieleen. Juuri tuohon markkinarakoon Nash Metropolitan osui.Nash Metropolitanista pidettiin jo syntyaikanaan. Autoa luonnehdittiin 50-luvulla "isoksi autoksi miniatyyrikoossa", yllättävän hyväksi ajettavaksi, kokoistaan suuremman tuntuiseksi ja jopa ylelliseksi. Myös suorituskykyä pidettiin yllättävän hyvänä. Vaikka 73 kuutiotuuman eli 1,2 litran nelisylinterinen 40 hepan moottori (myös 1,5-litrainen saatavilla) oli ajan konteksti huomioon ottaen pieni, kuljetti se vain reilut 800 kiloa painanutta autoa jopa kohtuullisen hyvin. Autoa pidettiin jopa varteenotettavana vaihtoehtona poliisimoottoripyörälle kaupunkiolosuhteissa. Autoa sai sekä kova- että avokattoisena.Siltä Metropolitan tarkalleen myös näyttää: isolta autolta miniatyyrikoossa. Kuva: Greg Gjerdingen via Wikimedia CommonsPieni tyttömäisyyskään ei haitannut useita maailmanluokan miespuolisia julkisuuden henkilöitä tulemasta Metropolitanin omistajiksi. Omaan talliinsa kauppakassin ovat nimittäin kelpuuttaneet ainakin laulajalegenda Elvis Presley, Genesis-keulakuva Phil Collins, näyttelijä Paul Newman, Apple-miljardööri Steve Jobs sekä juontaja, koomikko, autokeräilijä Jay Leno. Naisväellekin Metropoltan on kelvannut, esimerkkeinä näyttelijätär Bridget Fonda sekä prinsessa Margaret, kuningatar Elisabet II:n sisar.Yhdellä merkillä, kahdella merkillä, ilman merkkiäYksi Metropolitanin lukuisista erikoisuuksista amerikkalaisena autona oli sen valmistusmaa. Kaikki Metropolitanit valmistettiin Austinin tehtaalla Englannin Longbridgessä, joka vähän myöhemmin tulisi tunnetuksi muiden muassa BMC:n Mini-tehtaana. Tällä selittyy suoraan muun muassa se, että Metropolitanin 1,2-litrainen moottori tuli muitta mutkitta Austin A40:stä. Auto oli muiltakin osin sukua Austinille.DNA-testi paljastaa, että Metropolitanissa on myös italialaista verta, sillä alkuperäinen prototyyppi tehtiin Fiat 500 Topolinon pohjalle. Prototyypistä tuotantoon asti päätyivät kuitenkin vain ovipellit, jotka ovat muuten kummallakin puolella identtiset. Kuva: Greg Gjerdingen via Wikimedia CommonsKun Metropolitanin tuotanto vuonna 1953 - siis tasan 70 vuotta sitten - alkoi, brändättiin se suunnittelijansa ja valmistajansa, Nash-Kelvinator Corporationin tytäryhtiön, Nash Motorin, nimelle ja logolle eli täten Nash Metropolitaniksi. Tämä asetelma kesti ainoastaan vuoden verran, sillä vuonna 1954 Nash yhdistyi Hudson Motor Car Companyn kanssa, ja näin muodostui kuuluisa AMC eli American Motors Corporation.Ennen mallinimen Metropolitan käyttöönottoa aivan ensimmäiset autot valmistettiin nimellä NKI (Nash-Kelvinator International) Custom.AMC:n alaisuudessa Metropolitaneja alettiin myydä Nashin lisäksi myös Hudsonin omilla logoilla ja Hudsonin liikkeissä. Mallivuodesta 1957 alkaen Nash Metropolitan ja Hudson Metropolitan lakkasivat kuitenkin olemasta erillisinä tuotteina, kun AMC brändäsi auton yksinkertaisesti Metropolitaniksi. Tuon jälkeen itse asiassa vain mainitut lippulaivamallit Nash Ambassador ja Hudson Hornet saivat pitää alkuperäiset nimensä.Hudson Metropolitan vm. 1955. Kuva: Greg Gjerdingen via Wikimedia CommonsAustinille annettiin samoihin aikoihin lupa alkaa myydä Metropolitania Britanniassa ja muualla omalla nimellään. Tosiasiassa mitään "Austin Metropolitania" ei kuitenkaan koskaan ole ollut, sillä myös nämä Austinin myymät mallit menivät pelkkinä Metropolitaneina.Metropolitania ehdittiin valmistaa vuoteen 1962 mennessä vajaat 100 000 kappaletta. Nykyisin hankalat nimikuviot ovat enää muisto vain, kun vannoutuneet Metropolitan-harrastajat vaalivat näitä pikkuisia aarteitaan joko sellaisinaan tai modifioimalla niitä mitä eriskummallisimpiin käyttötarkoituksiin.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hagerty.co.uk, Shopmetropolitanparts.com Kuvat: AMC/Nash Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää