9.8.2023

Nimi muutettu: Rinspeed sQuba – kun sveitsiläisten mielestä Lotus Elisestä puuttui yksi tärkeä ominaisuus

Sveitsiläinen Rinspeed tykkää tehdä erilaisista autoista eriskummallisia, ja onkin erikoistunut lähinnä konseptiautonvalmistajaksi. Rinspeed sQuba - omaa sukua Lotus Elise - oli maailman ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa katulaillinen henkilöauto, joka pystyi sukeltamaan kuin sukellusvene. Arvaatko jo, mistä Bondista?

Lotus Elise ehti olla markkinoilla kokonaiset 25 vuotta ennen lakkautustaan parisen vuotta sitten. Peräti neljännesvuosisadan kattanut tuotantotaival riittää tekemään Elisestä erään maailman pisimpään valmistetuista henkilöautomalleista, mutta olihan tästä höyhenenkevyestä keskimoottorisesta hyötyä muillekin autonvalmistajille.

Jos pidimme maailman ensimmäistä Teslaa tai Dodgen 15 vuoden takaisia sähkökokeiluja mielenkiintosina, entäpä sitten sukeltamaan kykenevä Elise?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimeni on sQuba, Rinspeed sQuba

Sisältää juonipaljastuksen: Vuonna 1977 ensi-iltaan tulleessa elokuvassa 007 rakastettuni sir Roger Moore ajaa James Bondina Lotus Espritiä, joka on muuten (melko) tavallinen, mutta se kulkee melko lailla sukkelasti veden alla. Kun elokuvan julkaisusta tuli vuonna 2007 kuluneeksi 30 vuotta, saatiin Sveitsin Zumikonissa idea katulaillisesta, sukeltamaan kykenevästä Lotuksesta, jota voitaisiin vieläpä myydä asiakkaille.

Rinspeed sQuba toteutui täysin toimivana konseptiautona lopulta jo vuoden päästä tästä, ja se esiteltiin suurelle yleisölle Geneven autonäyttelyssä 2008.

Henkilöautolla 10 metrin syvyydessä

Rinspeed sQuba on Elisestä poiketen litiumioniakustolla varustettu täyssähköinen, ja yhden sijaan siinä on kolme sähkömoottoria. Yksi 54 kilowatin moottori hoitaa sQuban liikkumisen tieliikenteessä. Siellä autolle luvataan huippunopeudeksi 120 kilometriä tunnissa, mikä ei välttämättä ole Lotus Elisen edustamassa urheiluautomaailmassa kaikkein kyvykkäimpiä suorituksia.

Kotonaan Rinspeed sQuba onkin vedessä. Vesiliikkumista varten autosta löytyy kaksi 0,8 kilowatin potkuria, ja kun auto sukeltaa, käytössä on kaksi 3,6 kilowatin roottoria. Auton nopeus veden pinnalla on noin 6 kilometriä tunnissa. Veden alla sQuba kulkee parhaimmillaan puolentoista solmun eli noin kolmen kilometrin tuntivauhtia. Tässä kohtaa tulee kyseeseen, miten sQuba pääsee hallittavasti veden alle, kun siinä ei ole sukellusveneen tapaisia rungonsisäisiä painolastitankkeja.

SQuba kykenee sukeltamaan 10 metrin syvyyteen. Koska se on suojattu veden lisäksi suolalta, onnistuu myös merivesipulikointi.

Ratkaisu on se, että auton matkustamo täytetään vedellä. Tavallisessa Lotus Elisessä tai varsinkin umpikattoisessa autossa tilanne olisi yksi pahimmista mahdollisista. Sen sijaan sQubassa sukeltavat pukevat ylleen sukeltajanpuvut. Happipulloja he eivät tarvitse, sillä sQuban sisäinen happijärjestelmä (kuulostaa taas niin Bondilta) tarjoaa hengitysilman kahdelle hengelle istuinten takaa tulevien suulakkeiden kautta. Auton avokattoisuus mahdollistaa hätäevakuoinnin tarvittaessa nopeasti.

Oliko Rinspeed sQuba sukellusauto massoille? - Ei ollut. Rinspeedin mukaan ensimmäisen sQuba -prototyypin valmistaminen maksoi ainakin noin puolitoista miljoonaa euroa. Jos sQuba olisi päätynyt suunnitellusti tuotantoon, olisi yksikköhinta ollut arviolta puolen miljoonan jommalla kummalla puolella. Yhtään sQubaa ei kuitenkaan ilmeisesti ole 15 vuodessa kuluttajille päätynyt.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Rinspeed Inc. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat