30.7.2020

Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko

Seat Marbella

Seat oli joskus sama kuin Fiat, sitten tuli välirikko.

Nykyisin niin tiiviisti Volkswagen Groupiin kuuluvan Seatin menneisyys Espanjan valtion, pankkien ja Fiatin yhteistyöprojektina tuntuu kovin kaukaiselta.

Espanjan sisällissodan päätyttyä alkoivat puheet omasta autonvalmistajasta, mutta teot muuttuivat puheiksi vasta vuosikymmen myöhemmin. Vuonna 1950 perustettiin Seat, tai oikeammin SEAT-akronyymi sanoista Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. Kyse oli yhteistyöyrityksestä, josta 51 prosenttia omisti valtiollinen INI (Instituto Nacional de Industria), 42 prosenttia meni erilaisille pankeille ja loput 7 prosenttia sai italialainen Fiat-konserni. Italialaiset voittivat neuvottelut, joissa toinen vaihtoehto espanjalaisille oli kovaa kansainvälistymisbuumia elänyt Volkswagen.

Fiatia suosittiin Francisco Francon diktatuuria elävässä Espanjassa, sillä italialaisyhtiö oli menestynyt kotimaansa protektionistisilla ja varsin köyhillä ajoneuvomarkkinoilla, minkä lisäksi se oli kerännyt kansainvälistä kokemusta Ranskaan perustamallaan Simca-merkillä. Toki myös Fiatin mallisto soveltui mainiosti Espanjan markkinoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiateja Seateina

Seatin historia Fiateja lisenssillä valmistavana autonvalmistajana alkoi vuonna 1953, kun esiteltiin Fiat 1400 -pohjainen Seat 1400. Todellinen suosio alkoi, kun 600-malli esiteltiin vuonna 1957 Espanjassa, ja kehitettiinpä tutusta Fiatista myös vain Seatina myyty neliovinen Seat 800 -versio.

Seat Panda Papamobil
Seat Panda on toiminut kuljettimena myös Paaville.

Mallit 850, 124 ja 127 saivat omat identtiset Seat-versionsa, ja perinne jatkui vuonna 1978 esitellyllä Ritmolla, joskin espanjalaisten versio pärjäsi 124-lainaisella bensiinimoottorilla. Vuonna 1980 esiteltiin Seat Panda.

Välirikko

Taustalla myrskysi: vuoden 1979 öljykriisi oli jättänyt jälkensä rajusti laajentuneeseen Seatiin. Autovalmistaja pyysi Fiatilta lisäinvestointeja: italialaiset kieltäytyivät, mutta pyysivät valtiollista INIä valmistelemaan Seat heidän ostettavaksi. Espanjalaiset kieltäytyivät, minkä seurauksena Fiat myi koko Seat-osuutensa pilkkahintaan vuonna 1982.

Kaikki nimet muutettu

Seat Marbella
Panda vaihtui Marbellaksi pienin muutoksin: uusi konepelti ja viistonpi maski ja ajovalot muokkasivat keulailmettä.

Välirikosta huolimatta Fiat salli Seatin valmistaa autojaan: 127, Ritmo ja Panda pysyivät tuotannossa, mutta niille täytyi keksiä uudet nimet ja ilmeet. Seat 127 oli nyt Seat Fura, Seat Ritmosta tuli Seat Ronda ja Seat Pandasta tuli lopulta Seat Marbella.

Vuonna 1986 Seat päivitti Pandan Marbellaksi – nimi tosin oli esitelty jo 1983 Panda Marbellan varustetasona, mutta nyt se siirtyi koko automallin tunnukseksi. Nimen lisäksi vaihtui myös olemus. Marbellan keula on Pandaa viistompi ja konepelti ulottuu osin valojen väliin. Myös takavalot ja -luukku uusittiin.

Marbella säilyi tuotannossa vuoteen 1998 saakka: halpa hinta ja kestävä rakenne pitivät auton suosiossa, vaikka rakennetta ei vuosien myötä modernisoitukaan. Marbella ei siis ikinä saanut esimerkiksi omega-akseliksi nimettyä taka-akselia, jonka Fiat toi Pandaan vuonna 1986.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös rallia

Marbella oli funktionaalisuudestaan ja vaatimattomista moottoreistaan huolimatta suosittu junioritason ralliauto Espanjassa: aloittelipa uraansa sillä myös muuan Carlos Sainz.

Seat Marbella
Ei Marbella mikään B-ryhmän hirviö ole, mutta täysiä mennään silti!

Menestyksestään huolimatta Marbella jäi sivuraiteeksi Seatin historiassa. Fiat-välirikon jälkeen espanjalaiskonserni löysi isännäksi Volkswagenin, ja loppu on historiaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistaja, lähde: Wikipedia, Ran When Parked

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat