11.1.2023

Nimi muutettu: SsangYong Chairman teki Mercedes-Benz W124:stä aasialaisen edustusauton

Maasturimalleistaan tunnetun korealaisvalmistajan historiasta löytyy tasan yksi mallinimi sedanille. Chairman H teki vanhemman polven E-sarjan Mercedeksestä jopa S-sarjaa mukailevan edustussedanin, joka yllätti Mercedeksen oudosta tilanteesta.

SsangYong tulee vaihtamaan nimensä KQ Mobilityksi, mikäli nimenmuutosehdotus vain menee sen hallituksessa läpi. Kuten uutta nimeä käsitellyssä artikkelissa tuli selväksi, SsangYong Motor on tuonut markkinoille poikkeuksellisen monta poikeuksellisen kummallisen näköistä mallia, ja sen omistuspohja on myös vaihdellut kohtuullisen tiuhaan tahtiin.

Hyvin leimallista merkin historiassa 90- ja 2000-luvuilla oli Mercedes-Benzin vanhan tekniikan laaja hyödyntäminen alustoissa, moottoreissa, vaihteistoissa ja hyvin monissa muissakin osissa. Kaikkein paras esimerkki tästä on edustusauto Chairman.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Chairman H yllätti jopa Mercedeksen

Mercedes-Benz W124

W124 -korimallin Mercedes oli tuotannossa vuosina 1984 - 1995. 90-luvulla nimensä virallisesti E-sarjaksi vaihtanut malli omaa hyvän maineen, ja autoja näkee aina vain säännöllisesti liikenteessä. Sen jälkeen, kun W124 väistyi Mercedeksen nimistä yli vuosikymmenen mittaisen tuotantotaipaleen päätteeksi pois, löytyi mallin aihiolle kysyntää Etelä-Korean suunnalta.

SsangYong uursi tiensä Etelä-Korean verrattain kilpailluille kotimaisten edustusautojen markkinoille vuonna 1997. Koska kyseessä oli SsangYongille kokonaan uusi autoluokka, haki merkki tavallistakin enemmän teknistä tukea Mercedekseltä. Lopputulos perustui teknisesti, siis myös moottoriensa osalta, W124:ään, mutta sen akseliväli oli 10 senttimetriä- ja koripituus peräti 30 senttimetriä suurempi. Koon lisäksi myös Chairmanin ulkoinen olemus mukaili paljon enemmän S-sarjaa.

Chairmanin ensiesittelyvuonna 1997 tuotannossa oli edelleen W140 -korimallinen S-sarja (1991 - 1998). SsangYong kuitenkin mukaili Chairmanin korimuotoilussa aikansa tuoreimpien Mercedesten paljon pyöreämpiä linjoja etenkin keulassa. Mercedes-Benz löysikin itsensä hieman kiusallisesta tilanteesta julkistaessaan W220-polven S-sarjan vuonna 1998: uutuus muistutti selvästi SsangYong Chairmania. Mercedes-Benz tiettävästi jopa vetosi korealaisvalmistajaan, jotta se muuttaisi Chairmanin keulaa joiltain osin.

Mercedes-Benz S500

Tasokkaasta varustelustaan huolimatta Chairman on jäänyt niin kotimarkkinoillaan, kuin maailmanlaajuisestikin harvinaisuudeksi. Tämä siitäkin huolimatta, että autoa myytiin joissain maissa tunnettuutta ajatellen Daewoon nimellä, ja että autoa valmistettiin peräti 17 vuoden ajan. Kun Chairman H poistui listoilta vuonna 2014, oli sen esikuvan esittelystä kulunut jo 30 vuotta.

Sisälläkin on kovin paljon Mersua.

Chairman H sai myös osittain rinnakkain myydyn seuraajan, Chairman W:n, joka oli H:ta enemmän SsangYongin omaa käsialaa, joskin edelleen Mercedeksen tekniikalla. Sen jälkeen, kun Chairman W:n tuotanto loppui vuonna 2017, päättyi SsangYongin kausi sedanien valmistajana.

Mercedeksen toive toteutui vuonna 2003, kun Chairman H faceliftattiin.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: SsangYong, Autoexpress, Gaukmotors.co.uk, Motor-car.net Kuvat: SsangYong

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat