1.4.2024

Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi

Kuva Toyota, Scion, Mazda

Sopii kuitenkin varoittaa, että jokin tässä kuvassa ei ole juuri sitä miltä näyttää.

Se oli ensimmäinen huhtikuuta 2019, kun Toyotan Pohjois-Amerikan osasto julkisti avolavamallisen Yaris Adventuren, ensimmäisen todellisen haastajan maanosan myydyimmälle avolavalle ja automallille yleensäkin, Ford F-150:lle, miesmuistiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kapasiteetin juhlaa

Toyota Yaris Adventuren keulalle asennettu 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori kehittää auton etupyörille mukavat 103 hevosvoimaa tehoa ja peräti 152 newtonmetriä vääntöä. Näiden turvin Yaris Adventuren 1,2 metrin mittaiselle lavalle uskaltaa laskea jopa 130 kilon edestä kuormaa.

Toyota on lisäksi verhonnut Yaris Adventuren helmat ja pyöränkaaret seikkailumuoveilla sekä asentanut auton katolle näyttävän taakkatelineen led-lisävalojen kera. Maavaraakin löytyy uskomattomat 19,3 senttimetriä.

Mutta onko tässä jotain outoa?

Yaris Adventuressa kaikki tuntuu loksahtavan kohdalleen, ja auto uhkuu uskottavuutta joka joka pellillään ja seikkailumuovillaan. Kukaan ei esimerkiksi voisi väittää auton olevan Photoshopilla luotu.

Toyota Yaris
Onko tässä kenties jotain outoa?

Se yllättävä käänne asiassa onkin, että auto on todellisuudessa juuriaan ja tekniikkaansa myöten Mazda 2.

Kuten tässäkin juttusarjassa on jo ajat sitten tullut ilmi, Toyota lainasi hetken verran Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoille Meksikossa valmistettavaa Mazda 2:ta, ja brändäsi sen Yarikseksi. "Yaris Adventure" oli siis "avolavaversio" Mazda 2 Sedanista uudelleenbrändätystä Toyota Yaris Sedanista.

Mazda 2 Sedan --> Scion iA --> Toyota Yaris Sedan --> Toyota Yaris Adventure. Kuvassa prosessin toinen kehitysvaihe, varsin lyhyen aikaa tuotettu Scion iA.

Oikein tietäjät tietää -kamaa on myös se, että Toyota lainasi Mazda 2 Sedanin vuoden 2016 ajaksi ensin "nuorisomerkilleen" Scionille nimellä Scion iA. Mutta kuten historia tuli osoittamaan, nuorisomerkin asiakaskunta oli lopulta keski-iältään vanhempaa kuin emomerkki Toyotan, ja siksi Scion päätettiin lakkautta. Näin Mazda 2 jatkoi USA:ssa vielä muutaman vuoden Toyota Yariksena, ja sen viimeisenä sukupolvena Uudella mantereella.

Mazda 2 Hybrid

Mikä tekee asiasta oikein supermielenkiintoisen, on se, että tällä hetkellä Mazda lainaa Euroopassa nykyistä Toyotan omaa Yarista, ja markkinoi sitä nimellä Mazda 2 Hybrid. Samanaikaisesti mallistosta löytyy edelleen sama Mazda 2 (DJ), jonka Toyota lainasi vuosia sitten Yarikseksi.

Lähteet: Toyota, Mazda, Car and Driver

Luetuimmat