18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin Teksti Benjamin Helander Kuva Renault, Jeep, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyttemmin kuolleeksi julistautuneella AMC:llä olisi ollut GTA USA:ssa suorituskyvyltään Chevy Corvetten tasoinen 2+2-paikkainen piiloranskalainen coupé. Vuosi 2024 lähenee jo kovasti loppuaan, mutta vielä olisi yksi varsin mielenkiintoinen logonvaihtotapaus säästettynä tänne ihan joulun alle.Tällä kertaa liikutaan transatlanttisissa autoyhteistyökuvioissa, jotka jotenkin kauhean usein ovat menneet enemmän tai vähemmän penkin alle. Tässäkään tapauksessa kerrottavana ei ole siltä saralta mitään menestystarinaa, mutta yritteliäisyyttä tai kohtalon oikkuja tästä ei ainakaan puutu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAMC:n elämänlangat RenaultillaAmerican Motors Corporation eli AMC on jäänyt historiaan vähän tuntemattomampana amerikkalaisena autonvalmistajana. Tämä johtunee ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna siitä, että AMC jäi selvästi "big threen" eli General Motorsin, Fordin ja Chryslerin varjoon, ja valmisti paljon sentyyppisiä automalleja, joita eurooppalaiset tekivät itse paremmin.Aina yhtä ihana AMC PacerAMC muodostettiin aikoinaan vuonna 1954 Nash-Kelvinator Corporationin ja Hudson Motor Car Companyn fuusioiduttua. Omalla nimellään AMC on erityisen tunnettu muun muassa oudoista Pacer- ja Gremlin -viistoperistään. AMC myös omisti aikoinaan Jeepin, joka päätyi myöhemmin Chryslerille.Jotta päästään asiassa eteenpäin, siirrytään kuitenkin näistä vaiheista suoraan niihin vuosiin, jolloin Renault oli suuri vaikuttaja AMC:ssä. Ranskalaisvalmistaja pumppasi vuonna 1979 rahaa AMC:hen, saaden haltuunsa merkittävän, joskaan ei enemmistöä vastaavan osuuden amerikkalaisvalmistajasta. Samalla Renault sai vastineeksi AMC:n kautta jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilla, joilla se ei ollut onnistunut vakiinnuttamaan jalansijaansa. Varsinaisena lippulaivana ja keihäänkärkenä tässä hankkeessa piti olla AMC GTA USA, nimestään huolimatta periranskalainen urheilullinen coupé.AMC GTA USARenaultin mahtava visio amerikkalaisille urheiluautomarkkinoille yltämisestä 40 vuotta sitten oli ottaa Renault Alpine GTA, nimetä se niin amerikkalaiseksi kuin mahdollista, ja alkaa myös valmistamaan sitä Pohjois-Amerikassa. Renault Alpine GTA itsessään oli ensimmäinen Alpine-malli, jonka valmistuksesta Renault vastasi kokonaisuudessaan. Perusidea sen toteutustavasta lainattiin yli kymmenen vuoden ajan sitä ennen valmistetusta Alpine A310:stä, joka oli puolestaan rakastetun alkuperäisen Alpine A110:n seuraaja. Näin autosta tehtiin edelleen takamoottorinen.Renault Alpine GTA, jota voidaan kutsua myös Alpine A610:ksi, esiteltiin melko tarkalleen 40 vuotta sitten, alkuvuodesta 1985. Yves Legalin muotoileman omaperäisen 2+2-paikkaisen coupé-korin takaosaan istutettiin alkuvaiheessa DMC DeLoreanistakin periaatteessa tuttu PRV V6 -moottori 2,5-litraisena ja turboahdettuna.GTA:n siro mutta pippurinen takatuuppari-V6 tuotti 200 hevosvoiman tehot, joilla päästiin 250 km/h huippunopeuteen ja nollasta sataan noin seitsemässä sekunnissa. Näillä lukemilla Renault Alpine GTA ei hävennyt käytännössä millään lailla tuon ajan nelospolven Chevrolet Corvettelle, vaikka auto oli tilavampi ja voimanlähde huomattavasti pienempi. Hieman ennen Renault Alpine GTA:n esittelyä oli johtoportaassa kypsynyt päätös sen brändäämisestä AMC:ksi Pohjois-Amerikan markkinoita varten. Autosta tarkoitettiin Renaultin AMC:ksi brändätyn premiumlaivaston lippulaiva, ja siksi se päätettiin nimetä niin juhlallisesti kuin mahdollista. Näin syntyi AMC GTA USA.Yksi 21:stä Renaultin valmistamasta esisarjan AMC GTA USA:sta. Piiloranskalaista GTA:ta ei valmisteltu uhkarohkeaan Atlantin ylitykseen pelkästään amerikkalaispatrioottisella nimellä. Sen sijaan auton etupuskureihin ja muuallekin etuosaan sekä oviin tehtiin rakenteellisia vahvistuksia, jotta auto täytti ajan eurooppalaisia kovemmat amerikkalaiset turvamääräykset. Keulan muutokset toivat myös piilolamput GTA USA:n keulalle. Amerikkalaiset päästömääräyksetkin piti täyttää, mikä tarkoitti 20 hevosvoiman tehovähennystä Renaultin versioon nähden. Lisäksi AMC muokkasi hiukan auton sisustaa ja sääti uudelleen sen jousitusta. Kaikki oli valmista suureen ensi-iltaan, joka tähdättiin vuodelle 1987. Traaginen ihmiskohtalo vei koko AMC:n mukanaanNiin AMC:llä kuin Renaultilla itsellään meni melko kehnosti 1980-luvun puolivälissä. Suurista suunnitelmista huolimatta Renaultilla oli kova paine luopua osuudestaan AMC:hen, ja siis samalla Pohjois-Amerikan valloitusyrityksestään. Renaultin vastavalittu uusi toimitusjohtaja Georges Besse kuitenkin halusi katsoa kortin loppuun, ja näin Renaultilla tehtiin päätös vielä jatkaa AMC:n kanssa. Mutta kuinkas kävikään. Ranskalainen äärivasemmistolainen, libertaarikommunistinen terroriryhmä nimeltä Action directe murhasi Bessen tämän kodin edustalla ampumalla hänet hänen tyttärensä silmien edessä Pariisissa loppuvuodesta 1986. Bessen murhasta ei kulunut kuin nelisen kuukautta ja Renault oli täysin kypsä luovuttamaan AMC:n kanssa. Ranskalaisvalmistaja myi osuutensa AMC:stä Chryslerille maaliskuussa 1987. Juuri tuohon aikaan oli aiemmin suunniteltu AMC GTA USA:n markkinalanseeraus, joka ei siis ikinä toteutunut. Hankkeesta jäi tosin jäljelle 21 esisarjan autoa, joista suurin osa on ilmeisesti vielä olemassa. Jeep Grand Cherokee (kuvassa konsepti vuodelta 1989) oli alun perin AMC:n keksintö, ja se veti Chrysleria puoleensa. Chryslerin Lee Iacocca oli valmis pistämään lusikkansa AMC-soppaan vain Jeepin takia, ja vielä täsmällisemmin nimenomaan ensimmäisen sukupolven Grand Cherokeen takia, jota hän piti hyvin tärkeänä mallina, ja joka oli tuohon aikaan vasta kehitteillä. Siinä ei kauaa mennyt, kun Chrysler sulautti AMC:n itseensä, ja USA:n "neljäs autonvalmistaja" lakkasi itsenäisenä toimijana olemasta. Voikin jopa sanoa, että yhden miehen traaginen kohtalo vei lopulta koko AMC:n mukanaan. Lähteet: The Drive, Renault, Hagerty.co.ukMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech” 3.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Grand Koleos on Geely Monjaron kaksonen, ja sukua Volvo XC40:lle toisin kuin millekään muulle Renaultille 26.1.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa 27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina 25.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa 11.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 27.12.2024 Historia Päivän kuva: Renault 16 perhefarkun prototyyppinä 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 28.10.2024 Autonäyttely Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa