27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi muutettu -juttusarjan ensimmäisessä kuorma-auto-osassa käsitellään Ranskan rapeaa Renault Magnumia, joka lähti väistelemään kenguruita ikonisen Mackin nimellä ja tekniikalla. Renault Magnum on yksi Euroopan maanteiden hallitsijoista, osittain johtuen siitä, että sitä valmistettiin peräti 23 vuoden ajan 90-luvun taitteesta vuoteen 2013, jolloin nykyinen T-sarja korvasi sen. Palkitun Magnumin hytin muotoilussa painotettiin aikanaan aerodynaamisuutta, ja linjoista onkin vastannut muiden muassa Lamborghini Countachin, Miuran sekä Lancia Stratoksen piirtänyt Bertone-talon Marcello Gandini.Magnum on eurooppalaisten standardien mukaan tehty raskas rekkaveturi. Sen keula on pysty, koska Euroopassa säännöksiä varten mitataan ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus. Pohjoisamerikkalainen kuljettaja sen sijaan ei haluaisi lainkaan ajaa tylppäkeulaisella, vaan turvallisemmalla pitkäkeulaisella ja etumoottorisella, joka on sikäläinen standardi. Maailmassa on myös maita ja mantuja, joissa kumpaakin tyyppiä on käytetty. Yksi niistä on Australia, joka on tunnettu laajoja asumattomia alueita kustannustehokkaasti ylittävistä maantiejunistaan.Tältä näyttää Renault Magnumin viimeinen facelift-versio yli 20 tuotantovuoden jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMack MagnumRenault Trucks on jo pitkään tehnyt yhteistyötä nykyisen emoyhtiönsä Volvo Groupin kanssa, joka käsittää ruotsalaisvalmistajan kaikki muut toiminnot, paitsi henkilöautot. Volvo Groupiin kuuluu myös nimekäs pitkän linjan amerikkalainen kuorma-autovalmistaja Mack.Näillä taustatiedoilla lähdemme yhdistämään ranskalaista aerodynaamista hyttiä ja alustaa amerikkalaiseen voimansiirtoon eli Eatonin vaihteistoon ja Danan akselistoon. Volvon rivikutosen korvannut Cumminsin V8 oli omiaan vetämään pitkiä ja raskaita australialaisia maantiejunia. Yhdistelmäpainoa Mack Magnumin vetämälle rekalle sallittiin maksimissaan 90 tonnia. Se on suurin piirtein kaksi kertaa meikäläisen tavallisen puoliperävaunuyhdistelmän kokonaispaino.Mack Magnum tuli Oseanian markkinoille aivan 1990-luvun lopussa. Se saavutti aluksi suosiota, mutta tuotanto katkesi jo puolen vuosikymmenen kuluttua sähköjärjestelmän vikoihin. Siitä huolimatta näitä ranskalais-ruotsalais-amerikkalais-australialaisia rekkavetureita on vielä ajossa.Vastaavaa ratkaisua sovellettiin jo hieman ennen Magnumia astetta pienemmässä luokassa, kun Renault Premiumista tehtiin Australian markkinoille Mack Quantum. Tämä malli oli tuotannossa vuoteen 2006.Lähde: Trucksplanet Kuvat: Mack, Renault Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?