4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää Teksti Benjamin Helander Kuva Seat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paitsi että Seat on jo aiemmin historiansa varrella toiminut juuri tämän vinkin pohjalta. Sociedad Española de Automóviles de Turismo on Espanjan suurin ja kautta aikain menestyksekkäin autonvalmistaja. Ensimmäisen autonsa Seat valmisti melko tarkalleen 71 vuotta sitten ensimmäisellä tehtaallaan Barcelonassa.Seatin perusti yhdessä silloisen diktaattori Francisco Francon hallinnon teollisuusinstituutin kanssa italialainen autonvalmistaja Fiat. Seat muodostettiin näiden tahojen yhteisyrityksenä, ja siinä teollisuusinstituutin rooli oli luoda puitteet autonvalmistukselle Espanjassa, kun taas Fiat vastasi itse autojen toteutuksesta.Seat Leon ja Seat 1400, välissä miltei 70 vuotta. Tuolla aikakaudella Seatia kutsuttiin "Espanjan Fiatiksi", ja silloin syntyivät monet tämänkin juttusarjan kannalta hedelmälliset Seat-mallit, jotka olivat käytännössä suoraa Fiat-lainaa. Ensimmäinen niistä oli kaikkien aikojen ensimmäinen Seat, Seat 1400, omaa sukua Fiat 1400. Fiat 600:sta tehtiin luonnollisesti Seat 600, ja Fiat Pandasta Seat Panda, josta tehtiin myöhemmin Seat Marbella, missä kohtaa kuvioon saatiin mukaan Seatin perinne nimetä mallit espanjalaiskaupunkien mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeat-brändi tuuliajollaFiatin ja Seatin liitto kesti lopulta merkin ensimmäiset kolme vuosikymmentä, ennen kariutumistaan taloudellisiin erimielisyyksiin 1980-luvun taitteessa. Tämän jälkeen Seat oli vailla mentoria, mutta tilanne ratkesi siten, että Volkswagen hankki espanjalaisvalmistajan hallintaan. Itse asiassa VW oli ollut jo alun perinkin 1950-luvun alussa tyrkyllä Seatin perustajaosapuoleksi, mutta tullut Fiatin voittamaksi. Volkswagenin luotsaamana, sen tekniikalla ja perusrakenteilla Seat on nähnyt monia menestyksen vuosikymmeniä. Se on tehnyt erinäköisiä ja -kokoisia perheautoja, ja luonut itselleen nuorekasta ja sporttista mainetta FR- ja Cupra -nimikkeillä, joista jälkimmäinen nostettiin vuonna 2017 Seat-brändin rinnalle Cupra-brändiksi, vielä paljon urheilullisemmaksi ja nuorekkaammaksi miellettäväksi automerkiksi. VW-konsernin alaisen Seat S. A.:n alla on siis kaksi merkkiä, nimittäin Seat ja Cupra. Näistä alkuperäisen Seatin lamppu on selvästi hiipunut sekä valmistajan itsensä että asiakkaiden silmissä. Edellisen Seatin uutuusmallin julkistuksesta on jo useampia vuosia, ja mallisto on sen jälkeen ollut enemmän supistumaan päin. Kannattaisiko Seatin ottaa mallia itsestään, omasta menneisyydestään, saadakseen jälleen punaisesta langasta kiinni?Pieni mutta suuri Seat 600Niin tosiaan, se vinkkiCupran toimiessa nykyisin Seat S. A.:n lippulaivamaisena ykkösbrändinä, itse Seat-brändi voisi (ainakin yhden sisällöntuottajan visioissa) säilyä olemassa toimintatavoilla, jotka ovat olleet sille aiemmin hyvin tuttuja. Nostetaanpa tästä kaksi esimerkkiä, juttusarjan logonvaihtohengessä tietenkin. Ensimmäinen esimerkki tulee 1950-luvun loppupuolelta, Seatin Fiat-aikakaudelta. Vuonna 1955 Italiassa esitelty, Suomessakin tunnettu kultti-ikoni Fiat 600 taipui pari vuotta myöhemmin Seat 600:ksi, ja siitä tuli yksi Espanjan taloudellisen ihmeen suurimmista symboleista 1950- ja 1960-luvuilla, tuolloin tosin vielä Francon alaisuudessa.Seat 800:ssa oli ensi kertaa mukana espanjalaisvalmistajan omaa suunnittelua. Lisäksi espanjalaiset loivat itse Seat 800:n, 600D:n viisiovisen version, ja vastaavaa ei Fiatilta koskaan nähty. Näin Seat sai tehtyä varsin "vähällä" oman versionsa muualla suunnitellusta autosta, ja lisäksi nostamaan sen itsekantavasti kulttimaineeseen. Kun liikutaan vieläkin lähemmäs varsinaista pointtia, vastaan tulee paljon tuoreempi esimerkki. Vuonna 2008 Audi siirsi A4:nsä Saksan tuotantolinjoilla uuteen sukupolveen, kun vuosina 2004 - 2008 valmistettu B7-polvi vaihdettiin B8:aan. Konsernisisar Seatilla homma otettiin haltuun, kun heti sukupolvenvaihdosvuonna B7:n tuotantovälineet siirrettiin Espanjaan, ja Seat alkoi valmistaa väistyvän sukupolven Audi A4:ää omalla nimellään Seat Exeo. Näin VW-konsernin sisällä valmistettiin samaan aikaan vanhaa ja uutta A4:ää, mutta Seatin valmistama vanha sukupolvi oli selvästi edullisempi. Siinä sai siis tehdasuuden premiumauton ilman uuden premiumauton normaalia hintaa.Exeossa Audi A4:stä tehtiin Seat vain pienillä muutoksillaKristallinkirkas pointti on siis nyt se, että Seatin kannattaisi Cupran rinnalla keskittyä olemaan VW-konsernin "outlet-myymälä", pitää hinnastonsa huomiotaherättävän kilpailukykyisenä, ja alkaa Exeon tavoin tekemään omia versioitaan konsernin premiumimman pään vähän vanhemmista mutta edelleen relevanteista tuotteista. Viimeisen polven Audi A4 (koska A5) odottaa jo noutajaansa. Entä Audi A1 tai Q2, jotka Audi on vahvistanut kuluvan polven jälkeen omalta osaltaan lakkauttavansa. Olisiko niistä kenties Ibizalle jatkoa? Entä mitä tapahtuu konsernin nykysukupolven sähkömalleille kun seuraavat astuvat esiin, olisiko Seatista tällä tavoin hinnoittelultaan kilpailukykyiseksi sähköautomerkiksi? Lähteet: Seat, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.9.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? 30.7.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 14.1.2024 Ajoneuvot Seat Ibiza on nyt neljänkympin ja kuoleman välissä – tähän kohtaan kelpaa siis juhlamalli 14.10.2023 Ajoneuvot Seatin tulevaisuus yhä epävarmaa, mutta Leon-mallia saa taas Suomestakin! 28.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona 1.0 TSI Xperience – perinteisesti päivitetty 12.10.2022 Ajoneuvot Viiden tähden tutut tekijät – Euro NCAP lokakuu 2022 30.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Seat Ibiza herää hitaasti, mutta lopputulos on nautinnollinen 27.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon säästää sekä ajokuluissa että hankintahinnassa 21.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Tarraco e-Hybrid on penkkiurheilullinen lataushybridi 23.6.2021 Ajoneuvot Seat Ibiza ja Arona myynnissä – hinnat alkaen 18 996 ja 21 991 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa