24.9.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Seatin logoilla. Siinä Seat Exeon tarina tiivistettynä. Viime vuosikymmenen loppupuolella Seat teki erikoisen tempun. Audin juuri tuotannosta poistuneen A4:n valmistuslinjat siirrettiin Espanjaan, ulkokuorta vähän koristeltiin uudelleen ja tuotanto käynnistettiin nimellä Seat Exeo. Aivan loistava idea valmistaa laadukasta, muttei enää kehityksen kärkeä edustavaa perheautoa kohtuurahalla – olihan tuotantokustannukset varmasti maksettu jo Audin aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuotantolinja muuttaaSeat Exeo siis perustui Audi A4:n B7-sukupolveen, joka emomerkillään oli tuotannossa vuodet 2004–2008. Seatin tuotanto alkoi sopivasti heti 2008 ja jatkui aina vuoteen 2013 saakka. Seat-muunnokseen kuului uusi etu- ja takapuskuri, konepelti, etulokasuojat, ovet ja peilit. Lisäksi kojelauta lainattiin A4 Cabrioletista, mikä toi Seatille menevämmät pyöreät ilmastointisuuttimet A4:n suorakaiteen muotoisten elementtien tilalle.Seatin moottorivalikomia venyi bensiinipuolella 1,6-litraisesta ahtamattomasta 102-hevosvoimaisesta aina 210-hevosvoimaiseen 2-litraiseen turbokoneeseen, ja väliin mahtui kaksi eri sukupolvea 1,8-litraista turboa (120, 150 ja 160 hv). Dieselpuolella tarjolla oli 2.0 TDI:n 120-, 143- ja 170-hevosvoimaiset painokset. Manuaalin rinnalle osaan malleista tarjottiin Volkswagen Groupissa silloin harrastettua Multitronic-variaattoria. Audin quattro-nelivetoa ei Seatiin kuitenkaan koskaan suotu.Vuonna 2013 Exeo poistui tuotannosta. Auto ei saanut varsinaista suoraa seuraajaa, joskin farmaripuolella uuden Leonin ST-farmari tarjosi henkisen perijän. Sedanpuolella sellaista ei juuri ollut, sillä espanjalaismerkin konttiperävalikoima rajoittui huokeaan Toledoon.Seat Exeo perustui B7-sukupolven Audi A4:ään.Erikoista ja edullistaExeossa oli erikoista sekin, että auto rikkoi Seatin pitkän perinteen nimetä autonsa espanjalaispaikkojen mukaan. Exeo nimittäin viittaa latinan sanaan exire, mennä eteenpäin.Entä se hinta? Esimerkiksi vuoden 2009 lopussa edullisin Suomessa hinnoiteltu Exeo oli 150-hevosvoimainen 1.8T Reference-varustein, ja tämä kustansi 27 490 euroa. Samaan aikaan edullisin – joskin jo seuraavaa B8-sukupolvea edustanut – Audi A4 oli 1.8 TFSI hurjalla 120-hevosvoiman teholla 33 367 eurolla. Suunnilleen Seatin tehoinen 160-hevosvoimainen Audi A4 1.8 TFSI maksoi jo 36 729 euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija