20.11.2024

Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään

Kuva Volkswagen, Finna, Benjamin Helander

Volkswagen Transporter on toiminut pitkään kunniakkaasti poliisiautona, mutta niin aiemmin myös Ford Transit. Pian nämä kaksi ovat käytännössä sama auto. Automallina Volkswagen Transporter T7 tuo uusia potentiaalisia mahdollisuuksia poliisin käyttöön.

Volkswagen on valmistanut omaa keskiluokan pakettiautoaan itsenäisesti jo 75 vuoden ajan, sillä väistyvän T6-polven varhaisin edeltäjä on yksi autoilun historian tunnistettavimmista ja rakastetuimmista automalleista, Volkswagen Typ2, jonka henkilöautoversiota kutsutaan muun muassa nimellä Kleinbus.

Volkswagen Transporter on pitkän linjan pakettiautomalli, ja se on palvellut myös Suomen poliisia varsin pitkään. Montako muuta automallia pystyt kuvasta nimeämään? KUVA: Voitto Kivi / Hyvinkään kaupunginmuseo via Finna

Volkswagen Transporterin kaltainen hyvin pitkä historia itsenäisenä mallina on hyvin ainutlaatuinen pakettiautomaailmassa, jossa nykyisin lähes kaikki valmistajat jakavat mallejaan keskenään. Se historia tulee Transporterin osalta ainakin toistaiseksi päätökseensä, kun Volkswagen lainaa uuden T7-sukupolven käytännössä sellaisenaan Fordilta, ja tästä on ehditty vääntää kansainvälinen nimiväännös "Transitporter". VW:n ja Fordin välisen laajan yhteistyösopimuksen puitteissa myös Ford lainaa malleja ja tekniikkaa Volkswagenin suunnasta.

Volkswagen mainostaa ja markkinoi T7:ää sanoin "kaikkien aikojen paras sukupolvi", mikä tuntuu hieman erikoiselta peilaten siihen, että kyseessä on kaikkien aikojen ensimmäinen lainattu Transporter.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Transitin välillinen paluu maijaksi

Suomen poliisilla on monien muiden maiden poliisivoimista poiketen huomattavan paljon pakettiautopohjaisia partioautoja, joita kutsutaan kansankielellä maijoiksi. Henkilöautoihin verrattuna maijat ovat tilavampia toimistoina ja asiakkaan tai asiakkaiden, varusteiden sekä esimerkiksi koiran kuljettamisessa.

Maijojen lisäksi poliisin käytössä on jonkin verran henkilöautoja, useimmiten farmareita, kuten Škoda Superbeja. Järeämpää poliisin kalustoa edustavat panssaroidut G-sarjan Mercedes-Benzit sekä niin ikään panssaroidut Mercedes-Benz Sprinterit, jotka ovat saaneet lempinimen "Mörkö". Näiden lisäksi poliisin erikoisryhmän käytössä on nähty olevan panssaroitu Toyota Land Cruiser J200.

Volkswagen Transporter on vakiinnuttanut, betonoinut asemansa Suomen poliisin yleisimpänä ajoneuvotyyppinä maijana, minkä lisäksi viime vuosina poliisin vermeisiin on otettu tähän tehtävään Mercedes-Benz Vitoja.

Varmasti moni lukija voi muistaa poliisin käytössä olleen myös Ford Transiteja useiden vuosikymmenien ja samalla muutaman eri sukupolven ajan.

Poliisin Ford Transit pysäköitynä Helsingin Pienelle Roobertinkadulle vuonna 1983. Tien toisella puolella on Koffin Simca 1100. KUVA: Helsingin kaupunginmuseo via Finna

Transitit kuitenkin hävisivät poliisitehtävistä melko lailla vuosituhannen vaihteessa. Nyt Transit on tekemässä vähintäänkin välillisen paluun maijaksi, johtuen uuden Volkswagen Transporterin alkuperästä Ford Transit Customina.

Valikoimaa riittää myös poliisiautoksi

Transporterin siirtyminen uuteen sukupolveen antaa aihetta vähintään spekuloida uusien voimalinjavaihtoehtojen rantautumisella poliisin maijoihin.

Nykyiset maijathan ovat ainakin tiettävästi kaikki dieselkäyttöisiä, ja merkittävissä osin manuaalivaihteisia ja etuvetoisia. Joukossa on toki myös automaattivaihteisia ja nelivetoisia maijoja, sekä Volkswagen Transporter T6:n että Mercedes-Benz Viton malliston käsittäessä sellaiset vaihtoehdot.

On hyvin todennäköistä, että myös T7-aikakaudella, joka saattaa alkaa jo ensi vuoden aikana ensimmäisillä kaluston uusimisilla, maijat kulkevat dieselillä. Volkswagenilla on tarjota T7:ää 110-, 150- ja 170-hevosvoimaisena dieselinä, myös nelivedon kera ja niin ikään automaattivaihteisena. Voi olla, että tehokkain diesel palvelee parhaiten poliisin tarpeita.

Kun mennään sinne spekulaatiopuolelle, on huomioitava, että Transporter tulee nyt ensi kertaa tarjolle sähköistettynä. Transporter eHybrid tulee olemaan ensimmäinen ladattava hybridiversio Transporterista. Siinä 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla yhdistyy sähkömoottoriin, tuloksena 232 hevosvoiman kokonaisteho.

Transporter eHybridillä on mahdollista päästä reilut 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Poliisillakin on varmasti paineensa päästötalkoissa, vaikka toki turvallisuus ja käytännöllisyys menevät aina edelle.

Silti eHybridin suorituskyvylle voisi olla oikeasti tilausta poliisiautona, ja sillä voisi partioida kaupungissa pelkällä sähköllä. Myös tilanteet, joissa poliisiauto on paikallaan tai vain pienessä liikkeessä, kuten esimerkiksi tapahtumissa, mielenosoituksissa ja kulkueissa, ladattava hybridi voisi toimia täysin sähköisesti ja siten paikallisesti päästöttömästi. Eikä pidä unohtaa myöskään taktiikkaa; poliisilla on varmasti tehtävätyyppejä, joissa auton äänettömyydestä olisi hyötyä.

Näiden lisäksi virran ulosotto tulee olemaan mahdollista Transporter eHybridissä. Moisesta kyvystä tuskin olisi ainakaan haittaa poliisiautossa, joka on täynnä kaikenlaista sähköllä toimivaa tekniikkaa.

Täyssähköinenkin versio Transporterista on tulossa, mutta tuskin Suomenoloissa on vielä sellaisen aika, ei ainakaan maijana.

Lähteet: Volkswagen, Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat