29.5.2024

Nimi muutettu: Volkswagen Magotan: tältä näyttäisi uusi Passat sedan – kyseessä on jo toinen Škoda Superbiin perustuva Kiinan-Volkkari

Kuva Volkswagen

Kiinan markkinoilla hiljattain esitelty uusi Magotan antaa melko tarkan kuvan siitä, miltä Passat B9:n sedan-malli olisi näyttänyt, jos sellainen olisi Euroopassa vielä esitelty. Aiemmin Kiinan markkinoilla nähtiin myös Passat, joka oli VW:n logot saanut ensimmäisen (nyky)sukupolven Škoda Superb.

Vuonna 2023 koettiin aikamoinen autouutuustulva, jonka muiden merkittävien uutuuksien muassa saatiin markkinoille uudet sukupolvet Volkswagen Passatista ja Škoda Superbista. Mallit ovat koko modernin historian ajan olleet toisilleen sukua, mutta aina Passatin kahdeksanteen- ja Superbin kolmanteen sukupolveen asti Volkswagen oli vetovastuussa niissä. Nyt tilanne on kuitenkin ensi kertaa koskaan se, että mallien kehityksestä on vastannut Škoda. Passat B9 ja neljännen polven Superb ovat edellispolveakin läheisempää sukua toisilleen.

Siinä missä Škoda tarjoaa Superbia edelleen sekä farmarina että viisiovisena porrasperänä, Volkswagen Passat on nyt yhdeksännessä sukupolvessaan saatavilla ainoastaan farmarina. Kiinan markkinoilla on kuitenkin esitelty uusi Magotan, joka näyttää paitsi miltä Passat B9 sedan näyttäisi, myös tavallaan miltä Superbin neliovinen versio näyttäisi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Magotan

Magotan kuuluu niihin lukuisiin Kiinan markkinoilla myytäviin Volkkareihin, joista ei muualla maailmassa ole tietoakaan. Kiinassa valmistetaan myös sellaisia malleja, joiden luulimme kadonneen tuotannosta joko aikapäiviä sitten tai vähintään hiljattain. Näitä ovat esimerkiksi Golf VII, Sharan, Beetle, edellispolven Tiguan sekä edellispolven Passat pidemmällä akselivälillä, jota muuten kutsutaan Magotaniksi. On epäselvää, kauanko FAW-Volkswagen aikoo pitää kaksi Magotania yhtä aikaa mallistossa.

Joka tapauksessa myös uusi Magotan on käytännössä sama auto kuin Passat, ja mielenkiintoinen siinä tapauksessa, että olemme uteliaita näkemään millaisesta Passat sedanista jäimme paitsi. Varsin pitkän ylityksen omaavan perän perusteella voi mielessään kuvitella myös, miltä nykyinen, neljännen polven Škoda Superb näyttäisi viisiovisen hatchbackin sijaan neliovisena sedanina.

Passat Lingyu

Škoda elvytti Superbin nimen useiden vuosikymmenten tauon jälkeen vuonna 2001. Tuo ensimmäisen modernin sukupolven Superb perustui silloiseen Volkswagen Passat B5:een, mutta Superbin akseliväli oli kymmenen senttimetriä Passatia pidempi, ja kokonaispituudessa eroa oli peräti 11 senttimetriä.

Superb siis perustui Passatiin, mutta Volkswagenin Shanghain osastolla oli suunnitelmansa, jolla Passat saatiinkin perustumaan Superbiin. Vitsi piili nimenomaan Superbin pitkässä akselivälissä, joka on tunnetusti Kiinan markkinoiden erikoispiirre hyvin monista eri länsiautoista.

Näin syntyi Volkswagen Passat Lingyu, pitkän akselivälin Passat eli Škoda Superb VW:n logoilla. Vuosina 2005 - 2011 valmistettua Passat Lingyua myytiin siis vain Kiinassa, Superbia jonkin verran tasokkaammin varusteltuna. Moottorit, 1,8- ja 2,0-litraiset rivineloset sekä 2,8-litrainen V6, olivat suoraan Superbin Euroopan-katalogista. Vuoden 2009 faceliftin jälkeen auton ulkonäkö muuttui oleellisesti, mutta kuoren alla kaikki oli edelleen vuoden 2001 Škoda Superbia.

Lähteet: Volkswagen, Škoda

Luetuimmat