12.7.2023

NIO EL7 ja NIO ET5 tähtitahdissa uudistuneessa Euro NCAP:issa

NIO ET5 EL7 Euro NCAP 2023 testi törmäys turvallisuus kolari

NIO:n sähköautot EL7 ja ET5 ennättivät ensimmäisinä uuden vuoden Euro NCAP -pisteytyksiin. Arvostelukriteerit ovat jälleen täsmentyneet ja niissä huomioidaan uusia osa-alueita.

Kuluvan vuoden ensimmäiset uudet Euro NCAP -tulokset kestivät melko pitkälle. Tulosten venymisen takana lienee eittämättä uusi tarkentunut arvostelu, jossa arvioidaan nyt esimerkiksi autojen käyttäytymistä veteen joutuessa ja sitä, varoittavatko ne lähestyvästä pyöräilijästä autosta poistuttaessa. Samalla hätäjarrutusjärjestelmiä testataan myös aiempaa haastavammissa tilanteissa ja niiden toiminta moottoripyöräilijöiden kanssa kuuluu testiohjelmaan.

Varsinaiseen tuloserään kuului vain kaksi autoa, molemmat kiinalaiselta NIO:lta, joka antaa vielä odottaa itseään Suomen markkinoille.

NIO ET5 EL7 Euro NCAP 2023 testi törmäys turvallisuus kolari

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

NIO ET5 – 5 tähteä

NIO:n ET5-sähkösedan sai erinomaiset tulokset Euro NCAP:in syynissä. Aikuisten matkustajien suojasta NIO ET5 sai peräti 96% maksimipisteistä. Auto sai hyvät arvostelut muun muassa uudistuneista kriteereistä, eli AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta peruutettaessa ja moottoripyöräilijöiden kanssa, auton käytöksestä onnettomuustilanteen jälkeen ja siitä, että ikkunat ja ovet toimivat tarpeeksi pitkään auton joutuessa veteen.

Lasten suojasta NIO ET5 sai 85% pisteistä. Autossa on uusien testien mukainen järjestelmä, joka havaitsee autoon jätetyn lapsen, mutta järjestelmän toiminta ei täyttänyt Euro NCAP:in kriteereitä.

Kevyen liikenteen testeistä ET5 sai 83% pisteistä. Auton törmäysrakenteista huomautus koski jäykkiä tuulilasin karmeja. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta sai huomautuksen tilanteesta, jossa lapsi juoksee pysäköityjen autojen takaa yöllä.

Ajoavustimista ET5:n pistesaalis oli 81% kokonaisuudesta. Kuljettajan vireystilan valvonta havaitsee myös mikrounen ja kännykän käytön kaltaiset häiriötekijät. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa ei pystytty vahvistamaan Euro NCAP:in pyytämällä tavalla nokkakolaritilanteessa, joten ET5 ei saanut siitä pisteitä.

NIO ET5 EL7 Euro NCAP 2023 testi törmäys turvallisuus kolari

NIO EL7 – 5 tähteä

Testiryhmän toinen NIO oli EL7-katumaasturi. Myös EL7 selvisi Euro NCAP:in kokeista mainiolla yleisarvosanalla ja korkeilla osapisteillä. Aikuismatkustajien osalta auto sai 93% kokonaispisteistä. EL7 on etutörmäyksessä aggressiivinen osapuoli ja sen takaistuinten niskatuet saivat kohtalaisen arvostelun. Auton ovet ja ikkunat toimivat vedessä tarpeeksi kauan ja autossa on toiminto, joka auttaa onnettomuustilanteen jälkeisessä käytöksessä.

Lapsimatkustajien suojasta NIO EL7 keräsi 85% kokonaispisteistä. Autossa on uusien testien mukainen järjestelmä, joka havaitsee autoon jätetyn lapsen, mutta järjestelmän toiminta ei täyttänyt Euro NCAP:in kriteereitä.

Kevyen liikenteen testeissä NIO EL7 suoriutui 80% pistesaaliilla. Törmäystilanteessa tuulilasin karmit muodostivat hankalimman alueen. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta sai huomautuksen tilanteesta, jossa lapsi juoksee pysäköityjen autojen takaa, mutta EL7:n kohdalla merkintä koski myös päivänvaloa. Auto reagoi hyvin tai riittävästi myös moottoripyöräilijöihin.

Ajoavustimista NIO EL7 sai 79% pisteistä. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa ei pystytty vahvistamaan Euro NCAP:in pyytämällä tavalla kohtaamisonnettomuudessa, joten ET5 ei saanut siitä pisteitä. Kuljettajan vireystilan valvonta havaitsee myös mikrounen ja kännykän käytön kaltaiset häiriötekijät.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat