17.2.2020 Ajoneuvot Nissan putosi Subarun taakse markkina-arvossa, uusi toimitusjohtaja ”käytännössä koeajalla” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan julkisti viime viikolla ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen tappiollisen vuosineljännestuloksen. Osakemarkkinoiden ja johtoryhmän kärsivällisyys alkaa olla lopussa uudenkin johdon suhteen. Nissanin viime viikolla julkistama kolmannen vuosineljänneksen tulos on ollut vain omiaan lisäämään japanilaistehtaan ahdinkoa. Tappiolliseksi kääntynyt kvartaalitulos sekä merkittävästi laskettu ennuste vuositulokselle veivät sijoittajien luottamuksen Nissaniin, jonka osakekurssi on tippunut yli 11 prosenttia tulosuutisen jälkeen.Koronaviruksesta johtuvan markkinapessimismin keskellä kilpakumppanit Toyota ja Honda kertoivat vastaavasti positiivisia uutisia.Nissanin osake on alimmalla hintatasollaan vuoden 2009 jälkeen. Vuodessa kurssi on laskenut yli 46 prosenttia.Osakekurssin raju lasku onkin pudottanut Nissanin markkina-arvon Subarun ja Suzukin taakse. Nissanin osakkeiden yhteenlaskettu markkina-arvo on 1,97 biljoonaa jeniä, eli noin 16,5 miljardia euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsinko minimiin, leikkauksia luvassaVastauksena kurjiin lukemiin Nissan on pudottanut osinkonsa alimmalle tasolle sitten vuoden 2011. Samalla yhtiö jatkaa säästökuuriaan, jonka myötä aiotaan karsia 12 500 työtehtävää ympäri maailman.– Valitettavasti liiketaloudellinen suoriutumisemme on heikentynyt enemmän, kuin arvioimme, ja emme voi luovuttaa tulevaan investoimisen suhteen, kommentoi joulukuussa toimitusjohtajana aloittanut Makoto Uchida.Lokakuussa 2019 valittu Makoto Uchida aloitti Nissanin toimitusjohtajana joulukuussa.Toukokuussa Uchida on luvannut esitellä uudistetun suunnitelman yhteiselle tielle liittoumakumppani Renaultin kanssa. Myös Renault on kärsinyt viimeisen vuoden aikana Carlos Ghosnin syrjäyttämisen jälkijäristyksissä, mutta osakemarkkinat eivät ole reagoineet kovin voimakkaasti Renaultin heikentyneisiin näkymiin.Nissan arvioi, että sen vuositulos jää kuitenkin voitolliseksi, mutta ennusteissa ei ole huomioitu koronaviruksen aiheuttamia haasteita alihankintaketjussa, tuotannossa ja Kiinan autokaupassa."Käytännössä koeajalla"Vaikka Uchida aloitti vasta muutama kuukausi sitten, on hänen aikansa käymässä jo vähiin. Sisäpiirilähteiden mukaan hän on "käytännössä koeajalla" tehtävässään ja lähikuukaudet ratkaisevat paljon. Uchidaa on kritisoitu hitaudesta ja varovaisuudesta, johtoryhmän puheenvuorojen luisuessa kakkosrooliin jääneelle Ashwani Guptalle.Financial Times kertoi, että Uchidan valinta toimitusjohtajaksi oli alunperinkin kompromissi. Merkittävän osan osakkeista omistava Renault olisi tahtonut toimitusjohtajaksi juuri Guptan, kun taas Japanissa tehtävään haluttiin yli 30 vuotta Nissanilla työskennellyt Jun Seki. Uchidan, Guptan ja Sekin nimitykset myytiin kuitenkin "Nissanin pelastuskolmikkona". Kolmosrooliin tyytyminen ei tosin kelvannut Sekille, joka ilmoitti lähes välittömästi uuden roolinsa jälkeen lähtevänsä sähkömoottorivalmistaja Nidecin toimitusjohtajaksi.Gupta on puolestaan valitellut yksityisesti, että hänen välinsä uuteen toimitusjohtajaan ovat rikkinäiset.Renaultin suosikki Nissanin toimitusjohtajaksi olisi ollut Ashwani GuptaSisäpiiriläisten mukaan Uchidan suoriutumista arvioidaan tarkemmin vuoden puolivälissä. – Huonoimmassa tapauksessa hänelle näytetään ovea, kommentoi sisäpiiriläinen Reutersille.Nissanin edustajan mukaan tiedot eivät perustu faktoihin. – Ei ole sellaista konseptia tai järjestelmää Nissanilla, kuin toimitusjohtajan koeaika. Hän on toimitusjohtaja.Uchidan tukijat ovat huomauttaneet, että Nissanin alamäki on alkanut jo 2017. Perussyyt juontuvat Carlos Ghosnin ja Hiroto Saikawan ajan aggressiivisista laajennushankkeista ympäri maailman."Huonokin päätös on parempi kuin ei päätöstä"Uchidan verkkainen eteneminen on kuitenkin turhauttanut jopa johtoryhmän sisällä. Lokakuussa valitun ja joulukuusssa aloittaneen Uchidan konkreettisia pelastussuunnitelmia ei ole kuultu vieläkään. Sisäpiiritietojen mukaan johtoryhmään hiipi katumus toimitusjohtajavalinnan suhteen noin tammikuun puolivälissä.Uuden toimitusjohtajan kerrotaan jahkailevan jopa edeltäjien aikana sovittujen pelastustoimien suhteen. – Suurin ongelma on, että mitään ei tapahdu, juuri nyt kun tarvittaisiin päättäväisiä toimia, kommentoitiin sisäpiiristä koko johtoryhmän toimintaa.Eräs jäädytetyistä suunnitelmista on Nissanin käytännön vetäytyminen Indonesiasta. Alle 2 prosentin markkinaosuuteen pudonnut Nissan aikoi edeltävän johdon aikana jättää Indonesian liittoumakumppani Mitsubishille, joka olisi voinut auttaa autojen valmistamisessa ja niiden markkinoinnissa. Mitsubishi on Kaakkois-Aasiassa merkittävä tekijä erityisesti katumaastureissa. Toimitusjohtaja Uchida ei kuitenkaan ole tehnyt asiasta minkäänlaista päätöstä.Toimitusjohtajakisaan ennakkosuosikkina lähtenyt Seki ehdotti myös, että Nissan siirtyisi rajumpaan kriisitilaan, merkittävästi karsien kuluja ja johtajien bonuksia. Myös tämä suunnitelma on jäänyt nykyisen toimitusjohtajan pöydälle.Lähteet: Reuters via Automotive News, Financial Times Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?