2.2.2024

Nissan X-Trail Mountain Rescue osoittaa, että E-4orce toimii erityisen hyvin telaketjuilla

Nissanin polttomoottoroitu sähköauto tai toisinpäin ajateltuna sähköisen voimansiirron omaava polttomoottoriauto on liittynyt italialaiseen vuoripelastustiimiin, ja saanut alleen erittäin toimivan etenemisratkaisun.

Eikä tarvitse olla edes vuoristossa, että henkilöautoonsa alkaa kaipaamaan telaketjuja - tervetuloa vaikkapa Helsingin keskustaan tähän aikaan vuodesta.

Nissan on mukana kampanjassa yhteistyössä viiden ison eurooppalaisen laskettelukeskuksen kanssa. Kampanjan tavoitteena on edistää turvallista ja turhia riskejä välttävää laskettelukulttuuria. Nissan omien sanojensa mukaan toivookin, ettei X-Trail Mountain Rescueta koskaan tarvita. Tämän toiveen kohdala kaikki voivat varmasti olla Nissanin kanssa samaa mieltä, sillä auto on tarkoitettu evakuoimaan pahasti loukkaantuneita laskettelijoita rinteestä.

X-Trail Mountain Rescue on asemoituna Cervinian laskettelukeskukseen Italian Valle d'Aostan maakunnassa, lähellä Sveitsin rajaa ja maailmankuulua Matterhornin huippua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitoa joka tilanteessa

Asentamalla X-Trailiin telaketjut, Nissan esittelee samalla E-Power E-4orce -teknologiansa etuja. Kuten tiedämme, Nissan on tuonut markkinoille bensiinimoottorisen auton, jossa bensiinimoottori lataa pientä akkua, ja pyörät pyörivät pelkästään sähkömoottorien voimalla. Auto siis käyttäytyy periaatteessa kuin se olisi täyssähköinen. Teknologiaa hyödynsi ensimmäisenä Suomessa Qashqai, mutta nyt myös X-Trail.

Nelivetoisessa E-Powerissa pyöriä pyörittävien kahden sähkömoottorin kautta on mahdollista vaikuttaa paljon mekaanisesti toteutettua nelivetoa paremmin jokaiseen pyörään erikseen. Nissanin mukaan järjestelmä pystyy reagoimaan pidon muutoksiin kerran yhdessä kymmenestuhannesosasekunnissa. Japanilaisvalmistaja kehuu järjestelmänsä olevan jopa tuhat kertaa perinteistä, mekaanista nelivetojärjestelmää nopeampi reagoimaan. Telaketjut menivät siis ilmiselvästi oikeaan osoitteeseen.

Täydessä valmiudessa

X-Trail Mountain Rescuessa näkyvin piirre ovat tietenkin telaketjut, jotka tekevät autosta maavaraltaan 23 senttimetriä vakiomallia korkeamman sekä leventää auton koria tuntuvasti uusien lokasuojien kautta.

Matkustamon puolella Nissan on poistanut autosta takapenkit, jotta takatilaan mahtuisivat paarit. Autossa on kuitenkin istuimet hoitohenkilökunnalle.

Lisäksi X-Trail Mountain Rescuen varustukseen kuuluvat muun muassa vinssi, järeät hinauskoukut, lisävalot, hälytysvalot sekä kattoteline pelastusvälineistöineen ja lumilapioineen.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat