26.1.2022 Ajoneuvot Nokian Renkaat – uusi nastaton talvirengasperhe Hakkapeliitta R5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kitkarengasperhe hyppää numeron yli mottonaan puhdasta turvallisuutta. Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 on tarjolla myös sähköautoihin ja SUV-malleihin. Kotimainen rengasvalmistajamme julkaisi juuri talven 2022 kitkarengasuutuudet. Uudet Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 -perheen nastattomat pohjoisten olosuhteiden talvirenkaat lupaavat jälleen hieman lisää pitoa liukkaille. Uutuuden mottona on ”Pure safety”, eli puhtaasti turvallinen rengas.Kehityksessä on keskitytty tiettyihin teemoihin. Näitä ovat tällä kertaa ympäristöystävällisyyden lisäksi talvipito erityisesti lumella ja jäällä, hiljaisuus sekä ajomukavuus. Samoin on huomioitu entistä vaihtelevampi talvi, jossa lämpötilat heiluvat paukkupakkasista aina noin +10 celsiusasteen tuntumaan.Samaan aikaan sähköautot, ladattavat hybridit ja kaikenlaiset SUV-luokan autot voimalinjasta riippumatta yleistyvät. Nämä ovat aiempaa raskaampia henkilöautoja, joka täytyy huomioida myös renkaan suunnittelussa. Siksi mallistossa on tarjolla myös Hakkapeliitta R5 SUV katumaastureihin ja crossovereihin sekä erikoisuutena Hakkapeliitta R5 EV sähköautoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Renkaat Hakkapeliitta R5Kyseessä on valmistajansa pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden lippulaivatuote ja edeltäjien testimenestyksen myötä odotukset ovatkin korkealla. Valmistajan mainospuheet seuraavat tätä linjaa lupaamalla ”ennennäkemättömän jääpidon ja mukavuuden sekä ympäristöystävälliset ajo-ominaisuudet erityisesti Pohjoismaiden talveen”.Näitä tavoitellaan tarkan testauksen ja määrätietoisen tutkimuksen avulla saavutetuilla uudella pintakuviolla ja pitohiukkasten kaltaisilla innovaatioilla.– Tehtävämme on pitää kuljettaja ja matkustajat turvassa ja varmistaa ennustettava matka jokaisena talvipäivänä. Sää voi olla arvaamaton ja vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Jatkuva parantaminen sukupolvesta toiseen on juurtunut syvälle kehitysfilosofiaamme. Uudessa Hakkapeliitta R5:ssä olemme keskittyneet erityisesti ylivertaiseen talvipitoon ja hallittuun ajokäytökseen, jotka lisäävät ajomukavuutta ja minimoivat ympäristövaikutukset. Tuloksena on puhdasta ajonautintoa, kehuu Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä.Pintakuvion Double Block Grip -muotoilu lisää peräti 40 prosenttia enemmän kuviopaloja olka-alueille ja välialueelle verrattuna edeltäjäänsä. Lisäyksen myötä kontaktialueella on 4 prosenttia enemmän pintaa koskettavaa kumia, minkä luvataan parantavan pitoa liukkailla pinnoilla.Ainutlaatuiset Arctic Grip Crystals -hiukkaset sen sijaan auttavat suorituskykyä jäällä. Kumisekoituksen mikroskooppiset hiukkaset toimivat valmistajansa mukaan kuin sisäänrakennetut nastat luomalla kumiin terävät ja kestävät pitosärmät. Hiukkaset tulevat esiin aina renkaan kuluessa.Lopputuloksena suorituskyvyn kerrotaan parantuneen jäällä ja lumella jopa 4 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. Moottorin rengastestit tulevat kyllä aikanaan mittaamaan suorituskyvyn kovimpia kilpailijoita vastaan.Alussa mainittiin myös hiljaisuus ja mukavuus. Rengasääntää on pyritty minimoimaan uudella Silent Touch -pintakuviolla. Valmistaja kertoo onnistuneensa leikkaamaan pois häiritsevimmät meluhuiput.Ympäristöystävällisyys liittyy osin renkaan valmistukseen ja toisaalta alhaiseen vierintävastukseen. Kevyesti rullaavan pintakuvion ja uuden Green Trace -sekoituksen ansiosta Hakkapeliitta R5:n vierintävastus on Nokian Renkaiden mukaan jopa 4,4 prosenttia pienempi kuin edeltäjällä ja jopa 15,5 prosenttia parempi kuin kilpailevien premium-renkaiden keskiarvo.Uudessa Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoimassa on kattavasti yli 160 tuotetta ja se on saatavilla kokoluokissa 14–22 tuumaa, nopeusluokissa Q (160 km/h), R (170 km/h) ja T (190 km/h). Useimmissa tuotteissa on XL-merkintä osoituksena suurimmasta mahdollisesta kantavuudesta kyseisessä koossa.Valikoima tulee kuluttajien saataville syksyllä 2022. Päämarkkinoiksi kerrotaan Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.Vahvistettu R5 SUVVastaavasti Hakkapeliitta R5 SUV on suunniteltu samalta pohjalta tehokkaiden ja suurten katumaastureiden ja crossovereiden tarpeisiin. Hakkapeliitta R5 SUV:ssä on samat turvallisuusominaisuudet ja nykyaikainen tekniikka kuin henkilöautomallissa, mutta se painottaa vakautta, lujuutta ja kulutuskestävyyttä suuria pyöräkuormia silmällä pitäen.Katumaastureille suunniteltu jäykkä kumisekoitus pyrkii varmistamaan turvallisen pidon ja vakaan ajokäytöksen. Hakkapeliitta R5 SUV:n vahva runkorakenne parantaa ajovakautta ja kestävyyttä.Talvisää tuo kuljettajille monia haasteita lumisista ja jäisistä teistä roudan aiheuttamiin suuriin halkeamiin ja kuoppiin. Kuten kaikissa muissakin Nokian Renkaiden SUV-tuotteissa, Hakkapeliitta R5 SUV -renkaissa on aramidikuiduilla vahvistetut Aramid Strong Sidewalls -sivuseinämät.Hiljaa ja taloudellisesti R5 EVHybridi- tai sähköauton renkaiden valinnassa arvostetaan vieläkin enemmän turvallisuuden lisäksi alhaista vierintävastusta ja melutasoa. Näihin toiveisiin Hakkapeliitta R5 EV pyrkii vastaamaan.– Sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset automallit, minkä vuoksi vähäinen rengasmelu on mukavuuskysymys. Olemme ottaneet Hakkapeliitta R5:n suunnittelussa valtavia edistysaskelia hiljaisissa ajo-ominaisuuksissa. Tämä on tärkeää, koska haluamme luoda kuljettajille rauhalliset olosuhteet auton sisällä ja pitää ympäristölle aiheutuvan melun mahdollisimman vähäisenä. Uusi Hakkapeliitta R5 EV on täydellinen rengas nykyaikaiseen sähköautoon, kertoo Nokian Renkaiden johtava insinööri Hannu Onnela.Hakkapeliitta R5 EV:n suunnittelussa Nokian Renkaat kiinnitti erityistä huomiota ääniaaltojen eristykseen. Vaikka henkilöautomallin äänitaso on jo alhainen, kaikkiin Hakkapeliitta R5 EV -kokoihin sisältyvä SilentDrive-teknologia lupaa nostaa ajomukavuuden huippuunsa. Alentunut äänitaso on saatu aikaan lisäämällä kerros akustista vaahtomuovia renkaan sisävuoraukseen.Sähköajoneuvoilla on yleensä suuremmat voimavarat kuin polttomoottoriautoilla, ja ne painavat enemmän. Tämä asettaa erityisvaatimuksia renkaille.Hakkapeliitta R5 EV omaa siksi vahvemman rakenteen ja pintaprofiilin. Tämä on suunniteltu kestämään suurta vääntömomenttia ja suuria pyöräkuormia.Vierintävastusta on pienennetty entisestään optimoimalla Green Trace -sekoitus erityisesti sähköautoja varten. Renkaan sivupinnan aerodynaaminen muotoilu minimoi ilmanvastuksen, kun kaikki merkinnät on upotettu. Vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 mahdollistaa valmistajansa mukaan jopa 4,0 prosenttia pidemmän toimintasäteen.Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle