6.7.2016 Ajoneuvot Nollasta sataan alle 0,5 sekunnissa – Nitro Nationals viikonloppuna! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Anita Mäkelän Top Fuel -auto on Euroopan nopein: 0-100 km/h taittuu alle 0,5 sekunnissa ja loppunopeutta on parhaimmillaan yli 500 km/h. Mäkelä kilpailee Alastaron moottoriradalla ajettavissa Nitro Nationals -kiihdytyskisoissa 7.-10.7.2016. Drag racingin EM-sarjan Suomen osakilpailu ajetaan 7.-10.7.2016 Alastaron moottoriradalla Varsinais-Suomessa. Suomi on lajin suurmaa, sillä sekä nopeimmissa auto- että moottoripyöräluokissa ennakkosuosikit tulevat Suomesta.Aina hymyileväinen Anita Mäkelä lähtee Nitro Nationalsiin hyvistä asetelmista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnita Mäkelä on Euroopan nopeinVuodesta 1987 alkaen drag racingissa kilpaillut Anita Mäkelä ajaa 10 000-hevosvoimaisella Top Fuel -dragsterillaan Euroopan mestaruudesta. Hänen nimissään on Euroopan nopein aika 3,87 sekuntia sekä loppunopeusennätys 504 km/h. Loppunopeus tuntuu vieläkin uskomattomammalta, kun huomioidaan että muista luokista poiketen Top Fuelit ajavat turvallisuussyistä vain 1000 jalan eli noin 300 metrin matkan. Muissa luokissa kilpailumatkana on varttimaili eli 402,33 metriä. – Ei riitä että on nopein auto, sen lisäksi pitää myös onnistua kisoissa. Viime vuonna sijoituimme EM-sarjassa kakkoseksi, muistuttaa Mäkelä. Yhdeksästä Top Fuel -luokkaan ilmoittautuneesta kilpailijasta peräti neljä tulee Suomesta. Mukana myös Janne Ahonen, joka avaa kautensa Alastarossa.Helsingin Malmin lentokentällä järjestetyssä Nitro Nationals -lehdistötilaisuudessa Anita Mäkelä esitteli kalustoaan ja antoi myös pienen näytteen renkaanpoltosta kiitoradalla. – Burnis tehdään aivan kevyellä pintakaasulla, naureskeli aina hyväntuulinen Anita Mäkelä.Anita Mäkelän Top Fuel -dragster on Euroopan nopein.Samu Kemppaisella 1000-hevosvoimainen moottoripyöräMoottoripyöräluokkien suurin suomalaismielenkiinto kohdistuu Super Twin Top Fuel -ryhmään, jonka 13 osallistujasta kuusi tulee Suomesta. Nitrometaania polttoaineena käyttävien pyörien huipputeho on 1000 hevosvoiman luokkaa. Suomen Samu Kemppainen on voittanut kaikki kilpailut, joihin on osallistunut kausilla 2015 ja 2016. Kemppainen tavoittelee sekä Euroopan että Pohjoismaiden mestaruuksia. Tällä hetkellä hän johtaa pisteissä kumpaakin sarjaa.Samu KemppainenAri Pietilän Top Methanol Funny Car – 3500 hevosvoimaaAri Pietilän Top Methanol Funny Car ei jättänyt epäilyksiä.Lehdistötilaisuudessa oli paikalla myös Ari Pietilä, joka kilpailee Top Methanol Funny Car -luokassa. Pietilä kertoi autosta löytyvän noin 3500 hevosvoimaa. Kun Pietilä käynnisti auton ja antoi sille kierroksia, niin kukaan ei äänen kuultuaan epäillyt lukemia.Samassa tiimissä ajaa myös F1-ympyröissä lähes 30 vuotta viihtynyt Ossi Oikarinen. Hän kertoi kiihdytysautoilun olevan pelkkä harrastus, jossa tärkeänä tekijänä on myös lajin sosiaalisuus ja hyvä yhteishenki varikoilla. – Tässä mun autossa on vain 700 hevosvoimaa eli tämä on meidän tiimin ”junnudragster”, naureskeli Oikarinen. Oikarinen vertaili kiihdytysautoa ja F1-autoa sanomalla, että molemmat ovat varsin monimutkaisia laitteita. Erona on lähinnä se, että drag racing ei (vielä) ole autotehtaiden tukemaa kuten F1, ja myös tiimit kiihdytyspuolella ovat pienempiä.Ossi Oikarinen ja "junnudragster" haastattelussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuheenjohtaja näyttää esimerkkiäKiihdytyskilpailu-toimintaa harrastavien yhdistysten keskusjärjestön - Finnish Hot Rod Association (FHRA) – puheenjohtaja Lasse Koskinen näyttää perheineen esimerkkiä, miten drag racing voi olla myös koko perheen harrastus. – Itse aloitin kilpailemaan vuonna 2000 ja nyt myös kolme lastani kilpailevat eri luokissa. Ja vaimo ajaa tiimin rekkaa, hauskuutti puheenjohtaja Koskinen paikalla ollutta yleisöä.Drag racingin sloganeina ovat tunnetuiksi tulleet mm. ”maailman nopein urheilulaji” ja ”parasta paikan päällä”. Viikonlopulla on Alastaron moottoriradalla mahdollisuus nähdä kaikki edellä mainitut kuljettajat sekä yhteensä 262 tapahtumaan ilmoittautunutta kilpailijaa. https://youtu.be/HSGEAZz1qMs Teksti, kuvat ja video: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous