27.5.2021 Liikenne Nollautuuko parkkikiekolla ilmoitettu pysäköintiaika aamuksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parkkikiekon käyttöön liittyvän lainsäädännön tulkitseminen on ollut haastavaa – hallituksen lakiesitykseen HE 17/2020 kirjattu tulkinta toi vaikeasti löydettävää lisäselvyyttä parkkikiekon käyttöön. Pysäköinnin alkamisajan ilmoittamista – jos pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu liikennemerkillä H19 – määrittää Tieliikennelain 40 §. Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään mutta alkamisajaksi saadaan merkitä myös pysäköinnin alkamista seuraava tasatunti tai puolitunti riippuen siitä, kumpi ajankohta on aikaisempi. Pysäköinnin alkamisaika merkitään tällä tavoin, vaikka velvollisuus ilmoittaa pysäköintiajan alkamisesta olisi voimassa vain osan pysäköintiajasta.Tieliikennelain uudistuessa muuttui myös sanamuoto siitä, miten autoaan pysäköivän on ilmoitettava pysäköintinsä alkamisaika: ”selkeästi havaittavalla tavalla.” Tämä sanamuoto sallii alkamisajan ilmoittamisen vaikka kojelaudan päälle jätettävällä paperilapulla, kunhan alkamisaika on selkeästi havaittavissa eikä kojelaudalla ole kuin yksi alkamisajaksi tulkittava ilmoitus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäselvyyttä ja tarkentavia tulkintojaPysäköintikiekon käyttöön liittyvä lainsäädäntö ei ole ollut yksiselitteinen, jonka vuoksi sitä on tulkittu eri puolella Suomea eri tavoin. Autoliitto kiinnitti epäkohtaan huomiota jo alkuvuodesta 2020. Moottori kirjoitti aiheesta tuolloin uutisen otsikolla Sallittu pysäköintitapa Helsingissä voi tulla kalliiksi Jyväskylässä – Autoliitto selvitti epäselvän lain tulkintaerojaKorjaussarja avuksiViime vuoden kesäkuussa käyttöön tullutta uutta Tieliikennelakia on eräiltä osin täsmennetty niin sanotulla korjauspaketilla. Korjauspaketin valmistelun yhteydessä hallituksen esitykseen HE 17/2020 kirjattu tulkinta toi lisäselvyyttä Autoliiton esille nostamaan ongelmaan: Kun enimmäisajan rajoitus tulee uudelleen voimaan esimerkiksi seuraavan vuorokauden puolella, edellisen aikarajoituksen aikana käytetty aika ei vähennä pysäköintiaikaa.– Täsmennys on hyvä, mutta ehdottomasti selkeämpää olisi ollut, jos korjauspaketin yhteydessä hallituksen esitykseen kirjattu tulkinta olisi kirjattu suoraan lakitekstiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Esimerkki: Autoilija pysäköi autonsa keskiviikkona kello 21.20 pysäköintipaikalle, jolla on arkisin kello 8–22 välisenä aikana voimassa 4h-aikarajoitus pysäköinnin alkamisajan ilmoitusvelvollisuudella. Hän asettaa parkkikiekkoon kello 21.30. Saako pysäköintiä jatkaa seuraavana aamuna klo 8 jälkeen?– Hallituksen esitykseen 17/2020 kirjatun tulkintatavan puitteissa pysäköinti on sallittu seuraavaan arkipäivään kello 12 saakka, Autoliiton koulutuspäällikkö ohjeistaa.Parkkikiekkoa ei saa kääntää pysäköinnin aikana, koska laissa on maininta ”Pysäköinnin alkamisaikaa ei saa muuttaa pysäköinnin aikana”.Poistiko Tieliikennelain korjaussarja kaikki pysäköintiajan ilmoittamisen tulkintahaasteet?– Periaatteessa tuo edellä kuvattu, jo vanhan lain aikaan esiin nostamamme ongelma lienee poistunut tuon hallituksen esitykseen kirjatun tulkintatavan myötä – sen olisi voinut kuitenkin kirjata selvyyden vuoksi ihan lakiinkin, Vesalainen linjaa.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster