29.3.2022 Liikenne Nopeusrajoituksia alemmas, kuinka käy matka-aikojen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: ”Liikenteen sujuvuutta kaupunkiseutujen pääväylillä on mahdollista parantaa merkittävästi. Taajamissa suhteellisesti eniten matka-aikaan vaikuttavat liittymät, joissa syntyy usein pitkiä viiveitä.” Nopeusrajoitusten laskeminen on yksi merkittävä keino lisätä liikenneturvallisuutta, linjataan valtakunnallisessa liikenneturvallisuusstrategiassa vuosiksi 2022–2026. Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltu strategia nostaa toki esiin muitakin liikenteen riskejä vähentäviä toimia, mutta kenties kaikkein konkreettisimmin tavallinen suomalaisautoilija havaitsee tutun liikenneympäristön aiempaa alhaisemmat nopeusrajoitusmerkit. Moottori kertoi kaavailuista otsikolla 30 km/h-nopeusrajoitus yhä useampaan taajamaan.Ylinopeus on eittämättä merkittävä riskitekijä ja on nopeus riski toki silloinkin, kun ajonopeus ylittää liikennetilanteeseen nähden turvallisen vauhdin vaikkei nopeusrajoitusta ylitettäisikään. Esimerkiksi hankala ajokeli pakottaa alentamaan ajonopeuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoaika vaikuttaa saavutettavuuteenLiikenneturvallisuusstrategiaan liittyvässä toimenpideohjelmassa tuotiin esiin nykyisen Nopeusrajoitukset-ohjeen päivitystarpeet. Toimenpideohjelman mukaan päivitystä tehtäessä tulisi kiinnittää myös erityistä huomiota nopeusrajoitusten turvallisuusvaikutuksiin ”suhteessa muihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, joita ovat esimerkiksi valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteet saavutettavuudesta, kestävyydestä ja tehokkuudesta.”Kyse on myös siitä, että ajonopeuksien laskeminen lisää matka-aikaa. Omalla autolla liikkuminen on monessa tapauksessa välttämätön edellytys työssäkäynnin, opiskelujen tai asiointien hoitamiseksi. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kiteyttänyt osuvasti, että ”matka-aika on aivan keskeinen syy ihmisille valita auto liikkumistavaksi, autoiluhan ei ole itseisarvo vaan henkilöauto on arjen mahdollistaja.”Liikenteen sujuvuus tärkeä tekijäLiikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta on sitä mieltä, että liikenteen sujuvuus on keskiössä ihmisten arjen liikkumisvalinnoissa, kulkutavoista reitteihin ja liikkumisen ajankohdista liikkumisen kustannuksiin.– Liikenteen sujuvuutta kaupunkiseutujen pääväylillä on mahdollista parantaa merkittävästi erilaisin liikenteen hallinnan keinoin. Taajamissa suhteellisesti eniten matka-aikaan vaikuttavat liittymät, joissa syntyy usein pitkiä viiveitä, Kalenoja tähdentää.Työkseen liikkumisvalintoja tutkiva Kalenoja luettelee keinoja, joita ovat esimerkiksi alueellista kysyntätilannetta ennakoiva liikennevalo-ohjaus. Sen avulla on arvioitu voitavan vähentää liikenteen viiveitä jopa 10–30 prosentilla, mikä vähentäisi merkittävästi pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ja siten myös polttoaineenkulutusta ja päästöjä.Liikenneympäristön tuki tärkeätä– Nopeusrajoituksella ei ole lyhyillä taajamassa ajetuilla matkoilla radikaalia vaikutusta matka-aikaan, jos nopeusrajoitus alenee 50 km/h tai 40 km/h -rajoitusalueilla sen kymmenen kilometriä tunnissa, Kalenoja pohtii.Hänellä on kuitenkin terveisiä liikennesuunnittelijoille.– Jos liikenneympäristö itsessään ei kerro autoilijoille, että millaisella alueella liikutaan, niin se aiheuttaa tahattomia ylinopeuksia. Nopeutta osoittava liikennemerkki ei välttämättä yksin riitä, vaan liikenneympäristön kokonaisuudessaan tulisi siis tukea sitä, että ratin takana mielletään sopiva ajonopeus.Kalenoja muistuttaa, että myös erilaiset reitinvalintaan vaikuttavat älyliikenteen ja telematiikan ratkaisut, kuten keli- ja ruuhkavaroitukset, häiriönhallinnan järjestelmät, pysäköinnin opastusjärjestelmät ja vaihtuvat nopeusrajoitukset sujuvoittavat liikennettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRapistuvat tiet = pidemmät matka-ajatAutoilun riesana ovat kuopat, railot, painumat, reunojen murtumat, rokonarpiset sillankannet sekä keskeneräiset kunnostukset ja tieviivoitusten puutteet. Teiden heikentynyt ajettavuus voi pakottaa laskemaan sallittuja ajonopeuksia tietyillä tieosuuksilla.Autoliitossa on laskettu, että nopeuksien laskiessa kymmenellä prosentilla 60 km/h–120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä reilut 46 miljoonaa tuntia enemmän eli yli 25 000 henkilötyövuotta. Tämä on laskettu vuoden 2019 liikennemäärillä ja oletuksella, että toteutunut nopeus on nopeusrajoituksen mukainen.Autoliitto toi Liikenne 12 -lausunnossaan esiin tämän haasteen eli liikenteen sujuvuuden.Mikäli riittämätön rahoitus johtaa nopeuksien alentamiseen, niin seurauksena on henkilö- ja tavaraliikenteen kustannusten nousu.30 minuutin saavutettavuusTyöpaikkojen saavutettavuus alle 30 minuutissa on henkilöautolla huomattavasti suurempi kuin joukkoliikenteellä. Kiteytyksestä vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, joka ylläpitää niin sanottua saavutettavuuden tilannekuvaa.Traficom tarkastelee työpaikkojen saavutettavuutta päivitetysti työpaikkojen sijainnin ja matka-ajan perusteella.Käytetty 30 minuutin aikaraja on hieman epäedullinen joukkoliikenteelle, koska matka-aika sisältää muun muassa kävelyn pysäkille. Puolen tunnin matka-aikaraja on valittu sen takia, että työvoimatutkimuksen mukaan Suomessa yhdensuuntaiseen työmatkaan kuluu keskimäärin 23 minuuttia. Puolen tunnin aikaraja on myös yleisesti tutkimuskäytössä kansainvälisesti.Henkilöautolla eniten työpaikkoja puolen tunnin aikarajan sisällä saavutetaan Traficomin mukaan suurissa kaupungeissa, maakuntakeskuksissa ja niiden ympäristössä eli paikoissa, joihin on keskittynyt paljon työpaikkoja. Joukkoliikenteellä saavutettavien työpaikkojen määrä on korkein pääkaupunkiseudulla sekä isoimpien kaupunkien keskustoissa. Kohti nollavisiota Suomen liikenteen turvallisuuden kohentamiseksi tehty liikenneturvallisuusstrategia on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön johdolla. Se on ohjenuoraksi lähivuosien turvallisuuslinjauksille, jotta Suomi voisi yltää pitkän aikavälin kunnianhimoiseen tavoitteeseensa, joka noudattelee EU:n tasolla määriteltyä tavoitetta. Kaikkia eri liikennemuotoja koskevan strategian tavoitteena on ei enempää eikä vähempää kuin, että suomalainen liikenne on vuoteen 2050 mennessä niin turvallista, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Valtioneuvosto teki liikenneturvallisuusstrategiasta vastikään periaatepäätöksen, joka linjaa myöhempää päätöksentekoa ja mahdollisten lakimuutosten valmistelua. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa