23.8.2024 Yleinen Nopeusrajoituksia ei alenneta! – Väylävirasto ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston asiantuntija: ”Tavoitteenamme on, että Suomen maanteille asetetut nopeusrajoitukset ovat tienkäyttäjille perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan.” Väylävirasto pyysi kesäkuussa lausuntoja maanteiden nopeusrajoituksiin suunniteltuihin muutoksiin. Esityksessä nopeutta olisi laskettu 100 km/h -nopeudesta 80 km/h -tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla kohteissa, joissa kohtaamisonnettomuuden riski on kohonnut tai tieolosuhteet puoltaisivat nopeuden alentamista. Muutokset olisivat tulleet voimaan osana päivitetyn nopeusrajoitusohjeen käyttöönottoa.Moottori uutisoi tuoreeltaan (31.5.2024) asiasta otsikolla Nopeusrajoitukset voivat laskea 1 800 maantiekilometrillä. Uutisen ja Väyläviraston mukaan suurimmat muutokset kohdistuisivat 100 km/h rajoitettuihin kapeisiin vähäliikenteisiin teihin ja yksittäisiin tiejaksoihin, joissa kohtaamisonnettomuusriski on kohonnut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustelu rajoituksista vaikuttiVäyläviraston nopeusrajoitusohjeen muuttamisesta käytiin sen julkitulon jälkeen varsin vilkasta kansalaiskeskustelua julkisuudessa – ja myös Väyläviraston järjestämissä sidosryhmätilaisuuksissa. Suunnitelma oli kesällä lausuntokierroksella, joka keräsi runsaan sadon eli 144 lausuntoa, joissa arvioitiin nopeusrajoitusten alentamisen tarpeellisuutta. Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista. Keskusteluun osallistui näkemyksillään myös Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö Autoliitto, jonka viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen totesi Moottorin uutisessa (16.6.2024), että ”jos tiet ovat niin huonossa kunnossa, että sen takia pitää laskea nopeusrajoituksia, niin rajoitusten laskemisen sijaan, tiet pitää laittaa kuntoon.”Tolvanen toi myös esiin liikenneturvallisuuden. ”Nopeusrajoitusten alentamista perustellaan aina liikenneturvallisuudella, mutta liikenneturvallisuus on kuitenkin koko ajan parantunut. Kevytperäkärryhenkilöauto -yhdistelmien suurimman sallitun nopeuden nostoa 100 km/h:ssa vastustettiin maalaamalla kauhukuvia liikenneturvallisuuden romahtamisesta. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan liikenneturvallisuus on jatkanut parantumistaan.”Tolvasen mukaan Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista, jossa liikenneturvallisuutta on kohennettu rakentamalla hyvin vähän tilaa vieviä ”kevytkeskikaiteita”.Rajoitusten oltava mielekkäitäAutoliitto kiteytti Moottorin jatkouutisessa kantansa seuraavasti: ”Kategoriseen nopeusrajoitusten alentamiseen liittyy riski siitä, että nyt rajoituksia noudattava suuri enemmistö ei enää koe rajoituksia liikenneympäristöä vastaavaksi ja on valmis rikkomaan rajoituksia.”Moottori kirjoitti 5.7.2024 aiheesta otsikolla Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? Väylävirasto on nyt päätynyt arvioon, jonka mukaan laajan palautteen keskeinen viesti oli, että liikenneturvallisuustavoitteet tulee saavuttaa muilla keinoin, kuin nopeusrajoituksia alentamalla.– Valmisteluvaiheessa syntynyt tieto ja lausuntopalautteet ovat meille arvokkaita. Kiitänkin kaikkia lausunnonantajia ja keskusteluun osallistuneita. Tavoitteenamme on, että Suomen maanteille asetetut nopeusrajoitukset ovat tienkäyttäjille perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan, Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila toteaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 11.9.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Nopeusrajoitus ei korjaa rapautuvaa tietä 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 24.8.2024 Autoilu Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi loppukeväästä – mutta jäi vuoden takaisesta 22.8.2024 Autoilu Ilmastopaneeli: Jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja sähköistymisen vauhdittaminen puolittavat liikenteen päästöt Kommentit (2) Erittäin hyvä ja asiallinen päätös Väylävirastolta. Haluan kiittää Virpi Anttilaa ja muuta Väylän johtoa ja asiantuntijoita, että järki voitti tässä asiassa. On hienoa että Väylä toteaa, että rajoitusten tulee olla perusteltuja ja hyväksyttäviä, jotta niitä myös noudatetaan. Palaute asiasta on otettu huomioon kiitettävästi, mikä on aivan erinomainen asia! Kiitokset myös Autoliitolle ja Moottori-lehdelle asiallisesta toiminnasta nopeusrajoitusasiassa. Esimerkiksi Autoliiton lausunto Lausuntopalvelussa oli erinomainen ja todella hyvin perusteltu! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?