31.10.2021 Ajoneuvot Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaiset automerkit eivät ole olleet suomalaisille vieraita aikoihin, tulivathan valmistajat Eurooppaankin maamme kautta. Japanin kotimarkkinoilta löytyy kuitenkin valtava määrä mielenkiintoisia autoja, joista ei näillä pituusasteilla juuri puhuta. Vantaan Petikossa on punatiilinen talo, jonka piha näyttää Gran Turismosta karanneelta autokaupalta. Suzuki Alto Works, Honda Integra, Subaru Impreza, Toyota Crown, Nissan Skyline. Pelisarjasta tuttu autokauppajazz soi päässä lähes tahtomattakin.Sisällä matala katto ja hiukan hämärä valaistus tekevät tunnelmasta klubimaisen verrattuna suurien vaihtoautohallien kliinisyyteen.Oppaaksemme JDM Outletin historiaan saapuu toimitusjohtaja Jalle Lindholm. Autoharrastuspiireissä tunnettiin japanilaisten autojen osien ja tuonnin parissa touhuava Mamasan jo 2010-luvun taitteessa, mutta varsinaisesti autotuontiin keskittyminen tapahtui viitisen vuotta sitten JDM Outletin myötä. Petikossa toiminta on pyörinyt neljän vuoden ajan.Yhä kiihtyvien logistiikkaketjujen aikana tuntuu nurinkuriselta, että autokaupalle avaimena on ollut oman varastovalikoiman kehittäminen. Toisaalta laivayhteydet Japanista kestävät viikkoja ja Britanniassa tapahtuvan kuljetusten yhdistelyn ansiosta satamaan saattaa tulla kerralla reilumpikin joukko autoja.Erikoisautojen liikkeenä JDM Outlet palvelee myös naapurimaiden asiakkaita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKultti-ilmiöiden äärelläSporttisten tai edustavien harrasteunelmien lisäksi merkittävä osa autovalikoimasta koostuu tila-autoista, joissa tarjolla on selkeä markkinarako. Noin 8 000-15 000 euron aidot tila-autot ovat käymässä harvinaiseksi käytettyjen autojen markkinoilla. Japanissa autot ovat puolestaan suosittuja ja hyvin varusteltuja, joten tarjontaa on. Henkilöautopohjaiset mallit ovat myös huomattavan mukavia pakettiautopohjaisiin pikkubusseihin verrattuna. Pinnan alla korkeakeulaiset tilaihmeet ovat usein lähellä valmistajan vastaavia Euroopan malleja.Yksi suosituimmista käyttöautomalleista on Nissan Cube. Pyöristetyn kulmikas kompakti tilaihme on sukua tutummalle Micralle. Autoja on tuotu jo useita kymmeniä, muodostaen oman pienen kultti-ilmiönsä, jossa risteytyy käytettävyys ja erikoisuus. Lindholm kertoo, että myös vastaava Toyota, lähes yhtä kulmikas bB, käy hyvin kaupaksi.Oma lukunsa ovat japanilaiset kei-kääpiöautot, jotka ovat maassa suosittuja alempien käyttökustannusten takia. Alhaisten käyttökustannusten tasapainona autot pitävät arvonsa käytettyjen markkinoilla suhteessa paremmin. Kokonsa puolesta useimmat kei-autot sijoittuvat Smart Fortwon ja Fiat Pandan välimaastoon, mutta toisaalta tarjolla on koko kirjo pikkusporteista kippilavallisiin hyötyajoneuvoihin. Suomeen kei-autojen tuonti kannattaa aiheutuvien kulujen myötä vasta tietyn hintapisteen jälkeen, joten maahan saapuvat yleensä hiukan erikoisemmat kei-kulkineet.JDM Outletin oma-aloitteisesti tuoman autovalikoiman lisäksi asiakkaat voivat antaa toimeksiantoja tietyistä autoista. Turbot, takavedot, Suprat ja Skylinet ovat tietysti kysyttyjä, mutta niiden viime vuosien jyrkkä hintakehitys jopa kotimarkkinoilla hillitsee ostohaluja.Pääsääntöisesti JDM-autot erottuvat suomalaisesta autokannasta varustelunsa, ikänsä ja kuntonsa puolesta. Varsinaisten varusteiden lisäksi eroja löytyy pienissä ergonomiaseikoissa ja verhoilumateriaaleissa. Miten olisivat sähköiset sivuverhot tila-autossa? Kaikille varusteille ei aina ole edes nimeä, mutta JDM-autojen harrastajat esittelevät ylpeydellä erilaisia koloja, pidikkeitä ja toimintoja, joita auto saattaa kätkeä.Autotehtaiden saarivaltiossa ei erityisesti piitata käytetyistä autoista, joita mielellään myydäänkin ulkomaille. Myytäessä kilometrit jäävät usein noin 100 000 km tuntumaan, ja vähäisiksi auton ikään nähden, mutta vastaavasti käyttötunteja voi kertyä esimerkiksi Tokion ruuhkaisilla kehäteillä paljonkin.Lindholm mainitsee, että Japanin hyvä tiestö ja lempeämpi ilmasto tarkoittavat, että esimerkiksi alkuperäiset tarrat saattavat löytyä auton pohjasta vielä Suomessakin. Toisaalta kuumat kesät merkitsevät rankkaa elämää esimerkiksi kojelaudoille ja Hokkaidon saaren talvet saattavat näkyä pohjassa.Myös tämä voi olla Toyota Corolla.Pyyhkimet päällä risteykseenPuhutaanpa hetki oikealta ajamisesta. Japanissa liikenne on vasemmanpuoleista, joten kuljettaja on brittiautojen tapaan auton oikealla puolella. Suomessa järjestely on tuttu lähinnä postiautoista. JDM Outlet on puolestaan nojannut trendiin taivuttamalla “Aja oikealla” -moton sometunnisteeksi. Ilmiötasolla mukana ovat myös RHD-autojen harrastajat ja onpa osa innokkaista mukana brittiautotaustallakin.Paljon kysytään myös autokaistoista, parkkihalleista ja ohittamisesta. Toisaalta, jokainen oikealta ajettavan auton kanssa elänyt tietää, että varsinaiset ongelmat jäävät arkipäivässä aika pieniksi, kyse on pitkälti tottumisesta. Tarttumapihdit tai matkustaja auttavat kookkaampien autojen kanssa, pienempien kanssa auton poikki yltää itsekin. Ohittamisessakin on kyse osittain siitä, mihin suuntaan näkymä kaartuu.Lopulta haasteet kohdistuvat omaan sijoittumiseen kaistan sisällä, parkkihallien teräviin käännöksiin sekä siihen, että vilkku- ja pyyhinviiksi ovat toisin päin kuin selkärankaan on koodattu.Erikoisten japanilaismallien lisäksi oikealta ajaminen itsessään on osa erikoisuutta. Ja jos auto kiinnostaa niin paljon, että koeajolle saavutaan satojen kilometrien päästä, ei ohjauslaitteiden sijainti yleensä ole enää ongelma.– Jos tulet koeajolle, niin yleensä olet myynyt oikealta ajamisen idean itsellesi, Lindholm kiteyttää.Osat ja vaihdokitErikoisempien automallien kanssa on avuksi, jos autokaupalla on käytössä yhteistyökumppaneita. Näin myös JDM Outletin kanssa. Tuotaville autoille tehdään tarkastus, huolto, ajovalokuvion kääntö ja katsastus yhteistyössä tutun huoltamoketjun kanssa. Asiakkaalle autot näkyvät avaimet käteen -ratkaisuina.Entäpä kilometrien karttuessa? Pääsääntöisesti osien saatavuus on hyvä. Platformiajattelun edetessä yhä useammat autot käyttävät samoja komponentteja Euroopassa ja Japanissa, tai ainakin Japanin kotimarkkinoiden osavalikoima löytyy pienellä selvitystyöllä myös meikäläisistä huoltojärjestelmistä. Lisäksi omatoimisimmat voivat selvittää osien saatavuutta haku- ja käännöskoneiden avulla.Yhteistyökumppanien avulla löytyy ratkaisut myös autojen vakuutuksiin, rahoitukseen ja kyllä, jopa tässä asiayhteydessä tylsän tavallisen Suomi-auton vaihtoarvon kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurinko nousee idästäVarsinainen JDM-kuume aaltoilee Lindholmin mukaan, mutta puskaradio välittää viestiä tehokkaasti erityisesti parikymppisten nuorten miesten parissa. Koronapandemian ensimmäisen säikähdyksen jälkeen suunta on ollut jälleen ylöspäin.Viiden vuoden aktiivinen työ näkyy paikkana, josta on tullut suomalaisen autoharrastuksen kulmakivi JDM-autojen suhteen. Harrasteautojen lisäksi katse kannattanee suunnata Japaniin, tai ainakin Japanin markkinoille, jos Suomen ei löydy sopivaa yhdistelmää tilaa, moottoreita tai vaikkapa nelivetoja.Entäpä millaisia idän erikoisuudet ovat kotikulmien risteyksissä? Siihen palaamme myöhemmin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon Käytetyt erikoisuudet – Honda Beat Käytetyt erikoisuudet – Toyota Alphard Käytetyt erikoisuudet – Mitsuoka Viewt Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy by STI Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Alto Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy Spec B tuned by STi Käytetyt erikoisuudet – Daihatsu Materia Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33 Uusia osia Skyline-klassikkoon – NISMO Heritage aloittaa R32:lla 2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Toyota bB – Postilaatikkoa muistuttava drifteri Käytetyt erikoisuudet – Toyota Land Cruiser J40 405 hevosvoiman hatunnosto – tuleva Nissan Z tekee kunniaa omalle historialleen Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Koeajo: Nissan GT-R Nismo – ärsytetty peto Mazda aloittaa MX-5:n entisöintiohjelman – ainakin Japanissa Autoilun aikakone: kun Suzukin kääpiöautot Suomeen saapuivat Huutokauppahelmet – Mitsubishin oma klassikkokokoelma Huutokauppahelmet – Toyota 2000GT Miljoonan Nissan: erikoismalli GT-R 50 juhlii Italdesignia ja GT-R:ää Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?