31.10.2021 Ajoneuvot Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaiset automerkit eivät ole olleet suomalaisille vieraita aikoihin, tulivathan valmistajat Eurooppaankin maamme kautta. Japanin kotimarkkinoilta löytyy kuitenkin valtava määrä mielenkiintoisia autoja, joista ei näillä pituusasteilla juuri puhuta. Vantaan Petikossa on punatiilinen talo, jonka piha näyttää Gran Turismosta karanneelta autokaupalta. Suzuki Alto Works, Honda Integra, Subaru Impreza, Toyota Crown, Nissan Skyline. Pelisarjasta tuttu autokauppajazz soi päässä lähes tahtomattakin.Sisällä matala katto ja hiukan hämärä valaistus tekevät tunnelmasta klubimaisen verrattuna suurien vaihtoautohallien kliinisyyteen.Oppaaksemme JDM Outletin historiaan saapuu toimitusjohtaja Jalle Lindholm. Autoharrastuspiireissä tunnettiin japanilaisten autojen osien ja tuonnin parissa touhuava Mamasan jo 2010-luvun taitteessa, mutta varsinaisesti autotuontiin keskittyminen tapahtui viitisen vuotta sitten JDM Outletin myötä. Petikossa toiminta on pyörinyt neljän vuoden ajan.Yhä kiihtyvien logistiikkaketjujen aikana tuntuu nurinkuriselta, että autokaupalle avaimena on ollut oman varastovalikoiman kehittäminen. Toisaalta laivayhteydet Japanista kestävät viikkoja ja Britanniassa tapahtuvan kuljetusten yhdistelyn ansiosta satamaan saattaa tulla kerralla reilumpikin joukko autoja.Erikoisautojen liikkeenä JDM Outlet palvelee myös naapurimaiden asiakkaita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKultti-ilmiöiden äärelläSporttisten tai edustavien harrasteunelmien lisäksi merkittävä osa autovalikoimasta koostuu tila-autoista, joissa tarjolla on selkeä markkinarako. Noin 8 000-15 000 euron aidot tila-autot ovat käymässä harvinaiseksi käytettyjen autojen markkinoilla. Japanissa autot ovat puolestaan suosittuja ja hyvin varusteltuja, joten tarjontaa on. Henkilöautopohjaiset mallit ovat myös huomattavan mukavia pakettiautopohjaisiin pikkubusseihin verrattuna. Pinnan alla korkeakeulaiset tilaihmeet ovat usein lähellä valmistajan vastaavia Euroopan malleja.Yksi suosituimmista käyttöautomalleista on Nissan Cube. Pyöristetyn kulmikas kompakti tilaihme on sukua tutummalle Micralle. Autoja on tuotu jo useita kymmeniä, muodostaen oman pienen kultti-ilmiönsä, jossa risteytyy käytettävyys ja erikoisuus. Lindholm kertoo, että myös vastaava Toyota, lähes yhtä kulmikas bB, käy hyvin kaupaksi.Oma lukunsa ovat japanilaiset kei-kääpiöautot, jotka ovat maassa suosittuja alempien käyttökustannusten takia. Alhaisten käyttökustannusten tasapainona autot pitävät arvonsa käytettyjen markkinoilla suhteessa paremmin. Kokonsa puolesta useimmat kei-autot sijoittuvat Smart Fortwon ja Fiat Pandan välimaastoon, mutta toisaalta tarjolla on koko kirjo pikkusporteista kippilavallisiin hyötyajoneuvoihin. Suomeen kei-autojen tuonti kannattaa aiheutuvien kulujen myötä vasta tietyn hintapisteen jälkeen, joten maahan saapuvat yleensä hiukan erikoisemmat kei-kulkineet.JDM Outletin oma-aloitteisesti tuoman autovalikoiman lisäksi asiakkaat voivat antaa toimeksiantoja tietyistä autoista. Turbot, takavedot, Suprat ja Skylinet ovat tietysti kysyttyjä, mutta niiden viime vuosien jyrkkä hintakehitys jopa kotimarkkinoilla hillitsee ostohaluja.Pääsääntöisesti JDM-autot erottuvat suomalaisesta autokannasta varustelunsa, ikänsä ja kuntonsa puolesta. Varsinaisten varusteiden lisäksi eroja löytyy pienissä ergonomiaseikoissa ja verhoilumateriaaleissa. Miten olisivat sähköiset sivuverhot tila-autossa? Kaikille varusteille ei aina ole edes nimeä, mutta JDM-autojen harrastajat esittelevät ylpeydellä erilaisia koloja, pidikkeitä ja toimintoja, joita auto saattaa kätkeä.Autotehtaiden saarivaltiossa ei erityisesti piitata käytetyistä autoista, joita mielellään myydäänkin ulkomaille. Myytäessä kilometrit jäävät usein noin 100 000 km tuntumaan, ja vähäisiksi auton ikään nähden, mutta vastaavasti käyttötunteja voi kertyä esimerkiksi Tokion ruuhkaisilla kehäteillä paljonkin.Lindholm mainitsee, että Japanin hyvä tiestö ja lempeämpi ilmasto tarkoittavat, että esimerkiksi alkuperäiset tarrat saattavat löytyä auton pohjasta vielä Suomessakin. Toisaalta kuumat kesät merkitsevät rankkaa elämää esimerkiksi kojelaudoille ja Hokkaidon saaren talvet saattavat näkyä pohjassa.Myös tämä voi olla Toyota Corolla.Pyyhkimet päällä risteykseenPuhutaanpa hetki oikealta ajamisesta. Japanissa liikenne on vasemmanpuoleista, joten kuljettaja on brittiautojen tapaan auton oikealla puolella. Suomessa järjestely on tuttu lähinnä postiautoista. JDM Outlet on puolestaan nojannut trendiin taivuttamalla “Aja oikealla” -moton sometunnisteeksi. Ilmiötasolla mukana ovat myös RHD-autojen harrastajat ja onpa osa innokkaista mukana brittiautotaustallakin.Paljon kysytään myös autokaistoista, parkkihalleista ja ohittamisesta. Toisaalta, jokainen oikealta ajettavan auton kanssa elänyt tietää, että varsinaiset ongelmat jäävät arkipäivässä aika pieniksi, kyse on pitkälti tottumisesta. Tarttumapihdit tai matkustaja auttavat kookkaampien autojen kanssa, pienempien kanssa auton poikki yltää itsekin. Ohittamisessakin on kyse osittain siitä, mihin suuntaan näkymä kaartuu.Lopulta haasteet kohdistuvat omaan sijoittumiseen kaistan sisällä, parkkihallien teräviin käännöksiin sekä siihen, että vilkku- ja pyyhinviiksi ovat toisin päin kuin selkärankaan on koodattu.Erikoisten japanilaismallien lisäksi oikealta ajaminen itsessään on osa erikoisuutta. Ja jos auto kiinnostaa niin paljon, että koeajolle saavutaan satojen kilometrien päästä, ei ohjauslaitteiden sijainti yleensä ole enää ongelma.– Jos tulet koeajolle, niin yleensä olet myynyt oikealta ajamisen idean itsellesi, Lindholm kiteyttää.Osat ja vaihdokitErikoisempien automallien kanssa on avuksi, jos autokaupalla on käytössä yhteistyökumppaneita. Näin myös JDM Outletin kanssa. Tuotaville autoille tehdään tarkastus, huolto, ajovalokuvion kääntö ja katsastus yhteistyössä tutun huoltamoketjun kanssa. Asiakkaalle autot näkyvät avaimet käteen -ratkaisuina.Entäpä kilometrien karttuessa? Pääsääntöisesti osien saatavuus on hyvä. Platformiajattelun edetessä yhä useammat autot käyttävät samoja komponentteja Euroopassa ja Japanissa, tai ainakin Japanin kotimarkkinoiden osavalikoima löytyy pienellä selvitystyöllä myös meikäläisistä huoltojärjestelmistä. Lisäksi omatoimisimmat voivat selvittää osien saatavuutta haku- ja käännöskoneiden avulla.Yhteistyökumppanien avulla löytyy ratkaisut myös autojen vakuutuksiin, rahoitukseen ja kyllä, jopa tässä asiayhteydessä tylsän tavallisen Suomi-auton vaihtoarvon kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurinko nousee idästäVarsinainen JDM-kuume aaltoilee Lindholmin mukaan, mutta puskaradio välittää viestiä tehokkaasti erityisesti parikymppisten nuorten miesten parissa. Koronapandemian ensimmäisen säikähdyksen jälkeen suunta on ollut jälleen ylöspäin.Viiden vuoden aktiivinen työ näkyy paikkana, josta on tullut suomalaisen autoharrastuksen kulmakivi JDM-autojen suhteen. Harrasteautojen lisäksi katse kannattanee suunnata Japaniin, tai ainakin Japanin markkinoille, jos Suomen ei löydy sopivaa yhdistelmää tilaa, moottoreita tai vaikkapa nelivetoja.Entäpä millaisia idän erikoisuudet ovat kotikulmien risteyksissä? Siihen palaamme myöhemmin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon Käytetyt erikoisuudet – Honda Beat Käytetyt erikoisuudet – Toyota Alphard Käytetyt erikoisuudet – Mitsuoka Viewt Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy by STI Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Alto Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy Spec B tuned by STi Käytetyt erikoisuudet – Daihatsu Materia Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33 Uusia osia Skyline-klassikkoon – NISMO Heritage aloittaa R32:lla 2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Toyota bB – Postilaatikkoa muistuttava drifteri Käytetyt erikoisuudet – Toyota Land Cruiser J40 405 hevosvoiman hatunnosto – tuleva Nissan Z tekee kunniaa omalle historialleen Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Koeajo: Nissan GT-R Nismo – ärsytetty peto Mazda aloittaa MX-5:n entisöintiohjelman – ainakin Japanissa Autoilun aikakone: kun Suzukin kääpiöautot Suomeen saapuivat Huutokauppahelmet – Mitsubishin oma klassikkokokoelma Huutokauppahelmet – Toyota 2000GT Miljoonan Nissan: erikoismalli GT-R 50 juhlii Italdesignia ja GT-R:ää Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä