2.9.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy by STI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Subarun moottoriurheiluosasto Subaru Tecnica International päästetään katuauton kimppuun, saadaan lopputulokseksi esimerkiksi Subaru Legacy by STI. Subaru Legacy by STI on soveliain keksimämme tapa kuvata kyseistä autoa. Subarun moottoriurheiluosaston, Subaru Tecnica Internationalin, verkkosivustolla kyseinen auto on merkitty nimellä Subaru Legacy tuned by STI. Kattava muutosten määrä vaatii muutenkin selittelyä, mutta palataan tähän vielä myöhemmin.Vuoden 2005 Subaru Legacy by STI jatkaa siitä mistä merkin moottoriurheiluosasto aikanaan aloitti.Vuonna 1989 Subaru esitteli ylempään keskiluokkaan ensimmäisen sukupolven Legacyn korvaamaan Leonea ja STI oli heti läsnä. Tuolloin vielä kirjoitusasultaan STi perustettiin nimittäin vuonna 1988 ja sen ensimmäinen rakentama, tai katsontakannasta riippuen muokkaama, auto oli juuri Legacy. STi:n linjoilta tuli ulos Subaru Legacy Turbo, jonka kaksilitraisesta turbomoottorista puristettiin 240 hevosvoimaa.Vastaiskumoottori oli muutenkin osa auton identiteettiä alusta alkaen ja tarjolle tuotu nelivetovaihtoehto kasvoi osaksi koko merkin ydintä. Subaru piti huolta Legacyn näkyvyydestä saavuttamalla FIA:n 100 000 kilometrin ajon keskinopeusennätyksen, joka oli yli 223 kilometriä tunnissa. Rallin maailmanmestaruussarja ja Subaru Impreza nostivat moottoriurheilupuolen kolme kirjainta kaikkien huulille. Samaan aikaan Legacy kuitenkin jatkoi hiljaiseloaan taustalla, sillä olihan se STI:n silmissä aito ja alkuperäinen. Esimerkiksi vuonna 2002 nähtiin Legacysta S401 STI -versio, mutta käytännössä nämä valmisteet esiintyivät lähinnä Japanin markkinoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Subaru Legacy by STIKäytetyt erikoisuudet –juttusarjan esittelyssä on tällä kertaa vuoden 2005 Subaru Legacy by STI farmarimallina, eli STW -merkinnällä. Kyseinen autoyksilö on kirjoitushetkellä myynnissä hintapyynnillä 12 890 euroa. Se on rekisteröity, verotettu ja katsastettu Suomeen, joten kilvet ovat kiinni. Ratti sijaitsee arvatenkin auton oikealla puolella, sillä onhan kyseessä nousevan auringon maasta tuotu yksilö. Kyseinen yksilö on väritetty odotusten mukaisesti tummahkoon metallivärisiniseen kullanhohtoisin jarrusatuloin. Vanteet sentään ovat kullan sijaan hillitymmät hopeansävyiset.Auton kiinnostavin piirre ovat kuitenkin ne STI-moottoriurheilupajan tekemät muutokset. Ne sisältävät ainakin Impreza STI:stä tutut suuremmat Brembon valmistamat jarrusatulat, Bilsteinilta tätä mallia varten tilatun alustan, jäykemmät puslat, jäykemmät kallistuksenvakaajat, konehuoneen poikkituen, takovanteet ja pakoputkiston. Sisätiloissa havaitsee ensimmäisenä STI:n merkein varustetun verhoilun, joka on yhdistelmä Alcantaraa ja nahkaa. Tämän jälkeen huomaa automaattivaihteiston, joka jakanee mielipiteet vahvasti puolesta ja vastaan. Sisätilat näyttävät ulkokuoren tapaan, ainakin kuvien perusteella, erittäin siistiltä.Näin ollen voi hyvin uskoa ilmoitetun 123 000 kilometrin mittarilukeman. Ne on lipsuttu nelivedon avittamana 260-hevosvoimaisen kaksilitraisen turboahdetun vastaiskumoottorin voimin. Automaattivaihteisen farmarimallinkin massa pysyttelee valmistajan ilmoituksen mukaan 1500 kilogramman alapuolella.Moottoriurheiluosaston verkkosivujen mukaan vain 600 kappaletta valmistettu Subaru Legacy by STI on mielenkiintoinen harvinaisuus todelliselle autofanaatikolle.Kyseessä on varsin harvinainen auto, jota on valmistettu valmistajan verkkosivujen perusteella vain 600 kappaletta. Paremman tiedon puutteessa luotamme tähän. Suosittelemme samassa yhteydessä tutustumiskäyntiä STI:n mielenkiintoiseen verkkosivustoon.Kyseessä on kiistatta erikoinen, harvinainen ja mielenkiintoinen automalli. Lienee hieman näkökannasta kiinni voisiko autoa verrata jopa Mitsubishi Lancer Evolution -farmarimalliin, jollaisen esittelimme juttusarjassa jo aiemmin. Ainakaan tämän sukupolven Legacylla ei ole samanlaista rallihistoriaa kuin Lancerilla.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”