17.10.2023

Nytkö se tapahtuu? Kawasaki Ninja 7 Hybrid on ensimmäinen hybridimoottorilla varustettu moottoripyörä

Kawasaki lupaa muuttavansa pelin uudella hybridiprätkällä. Uskoo ken haluaa, mutta Ninja 7 Hybrid on maailman ensimmäinen tuotantomoottoripyörä hybriditekniikalla.

Prätkämaailma on pitkään elänyt omassa todellisuudessaan polttomoottoriensa kanssa. Markkinoille on toki tullut muutamia sähköpyöriä, mutta sähköistys on ollut hyvin harvinaista. Nyt tilanne saattaa olla muuttumassa. Kawasaki nimittäin julkisti ensimmäisen hybridimalli Ninja 7 Hybridin, joka tulee kauppoihin jo vuoden 2024 aikana.

Pyörän voimanlähteenä toimii 451-kuutioinen twini, jonka tehoa on lisäämässä sähkömoottori. Mallinimi 7 viittaa enemmän keskiluokkaan, kuin 400-kuutioisiin, eli tehomielessä luvassa on selkeästi tukevampaa suorituskykyä kuin pieneltä moottorilta olisi lupa odottaa.

Moottoritehoa on 43,5 kW (59 hv), mutta e-boostin ansiosta voimalukema nousee 51,1 kW:iin (70 hv). 70 hevosvoimaa on edelleen keskiluokan pyörälle ujosti, mutta sähkömoottorin tuottama voimaa ei voi suoraan verrata polttomoottorin vastaavaan lukemaan.

Japanilaisvalmistaja lupaa uutuuspyörälle 650–700-kuutioisten arkisuorituskykyä, mutta e-boostin ansiosta kiihtyvyys on parhaimmillaan vastaavaa kuin tonniluokassa. Tämä on paljon lausuttu, mutta vastaavaa temppua on toki tavattu hybridipuolella autoissa jo pidemmän aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksipuolikkaan kulutuslukemat

Kulutuksen kerrotaan puolestaan olevan 250-kuutioisen moottoripyörän tasolla. Tämä on sinänsä sivuseikka, sillä eipä prätkämarkkinoilla ketään tunnu kiinnostavan mitä oma kaksipyöräinen tien päällä hörppää. Polttonestettä kun saa lisää polttoainepistoolista ja bensakulut ovat muutenkin mikroskooppisia kokonaiskustannuksiin verrattuna.

Poltto- ja sähkömoottorit on saatu mahdutettua samaan runkoon pienillä muokkauksilla, sillä 9 kW sähkömoottori on varsin kompakti tapaus. Akkukapasiteettia ei ole kerrottu ainakaan vielä julkisuuteen, mutta sekin lienee melko kompakti tapaus.

Muotoilunsa puolesta Ninja 7 Hybridissä on elementtejä H2-perheestä ja SX-malleista. Sinänsä mikää ei huuda hybridin ihanuutta raikuvasti ja pyörä muistuttaa mitä tahansa nykymoottoripyörää. Tämä lienee oikea suunta, sillä prätkäilijät ovat tunnetusti varsin konservatiivista porukkaa.

Tulevaisuus osoittaa sen, onko prätkämaailman tulevaisuus sähköisempi ja yleistyvätkö hybridivoimanlähteet myös kaksipyöräisissä. Uuden Ninja 7 Hybridin ajotuntumat kerromme heti kun pyöriä saapuu leveysasteillemme.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat