12.6.2017

Onnea draisiini – 200 vuotta kahdella pyörällä

Draisiini

Nykyaikainen polkupyörä viettää 200-vuotispäiviä 12.6. Kulkupelin tarina sai alkunsa vuonna 1817, kun vapaaherra ja metsänhoitaja Karl von Drais esitteli täysin uudenlaisen kulkuvälineen.

Nykyaikainen polkupyörä täyttää 200 vuotta tänään. Sen ensimmäinen versio oli draisiini, eli potkupyörä jossa on kaksi pyörää, istuin ja kääntyvä etupyörä. Ajoneuvon esitteli uusia kulkuvälineitä janoavalle maailmalle vapaaherra ja metsänhoitaja Karl von Drais. Merkittävin ero nykypyörään on polkimien ja voimansiirron puute.

Draisiini syntyi yksinkertaiseen tarpeeseen: tulivuori Taboran purkauksen aiheuttamat katovuodet johtivat monen hevosen päätymiseen pataan, joten hevoskyydille oli kehiteltävä vaihtoehtoja. Von Drais pohti keinoja puutavaran siirtämiseksi metsästä ja päätyi keksimään ensimmäisen toimivan ihmisvoimin kulkevan ajoneuvon, draisiinin.

Draisiini ja polkupyörä

Vanhat Velot -järjestön puheenjohtaja Markku Lahtinen ei sanoissa säästele arvioidessaan draisiinin tärkeyttä.

– Eihän se silloin ollut merkittävä juttu, vaan on vasta myöhemmin osoittautunut ihmiskunnan tärkeimmäksi keksinnöksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuorten miesten kulkuneuvo

Draisiinista innostuivat erityisesti nuoret miehet. Kuten 2010-luvun leijulaudat, herätti draisiini sekä innostusta että ärtymystä. Erityisesti kanssaihmisiä ärsytti jalkakäytävällä potkuttelu. Draisiini jäikin lähinnä yläluokkaisten miesten huvivälineeksi.

– Draisiini on tullut takaisin. Nykyään suositut lasten potkupyörät ovat käytännössä draisiineja. Potkupyörällä lapsi oppii nopeasti pyöräilyssä tarvittavan tasapainon, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Ketjuveto petasi maailmanvalloituksen

Polkupyörän maailmanvalloitus alkoi toden teolla 1885 kun Englannissa kehitettiin draisiinin pohjalta polkupyörä, jossa on kaksi samankokoista rengasta ja ketjuveto.

– Näen polkupyörän historiassa neljä merkittävää keksintöä, jotka ovat kukin tavallaan mullistaneet ihmisvoimin kulkemisen: draisiini, polkimien yhdistäminen siihen, ketjuvedon kehittäminen sekä sähkömoottori tuominen pyöriin, Koistinen listaa.

Markku Lahtinen on samoilla linjoilla.

– Sähköapu tulee muuttamaan pyöräilyä suuresti. Muut pyörätrendit vaihtuvat parin vuoden välein, mutta uskon että sähköavusteisuus on ison linjan muutos, joka pysyy.

Pyörää voidaan edelleen kehittää paremmaksi erityisesti uusien teknologioiden avulla. Tästä hyvä esimerkki on Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä.

– Tulevaisuudessa näemme varmasti monenlaisia sovelluksia, joissa esineiden internet yhdistyy polkupyörään ja uudistaa sitä, arvio Koistinen.

Lähde: Pyöräliitto ry Kuvat: Geoff Waugh ja Antti Hentinen/Moottori

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat