25.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jopa kuulu Ala-Tikkurilan Shell katoaa – muuttuakseen St1:ksi! Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen kaikki Shellit muuttuvat St1:ksi vuoden 2025 aikana. Nestemäisiä polttoaineita jaellaan jatkossakin, mutta latauspalvelutkin kehittyvät, lupaa energiayhtiö. Harvoin on yksi tietty huoltoasema piirtynyt niin vahvasti kansalliseen kuvastoon. Harvoin on tavallinen tankkauspiste jättänyt niin vahvan ja traumaattisenkin muistijäljen etenkin penkkiurheilevan kansanosan mieliin. Ja nyt puhutaan tietty Ala-Tikkurilan Shellistä eli juuri siitä huoltamosta, jonne Suomen miesten hiihtomaajoukkueen tuolloinen päävalmentaja Kari-Pekka Kyrö unohti pahamaineisen lääkelaukun keskiviikkona 10. helmikuuta vuonna 2001. Loppu on Suomen urheiluhistorian mustinta dopinghistoriaa.Mutta kaikki unohtuu joskus ja vain muutos on pysyvää.St1 osti vuonna 2010 enemmistön Shellin polttoaineiden jalostukseen ja myyntiin liittyvistä liiketoiminnoista Suomessa ja Ruotsissa ja viisi vuotta myöhemmin myös Norjassa. Tuolloin St1 teki lisenssisopimuksen Shell-brändin käytöstä ja nyt tuo lisenssisopimus on loppumassa. Kaikki Pohjoismaiden vähittäismyyntitoiminnot yhdistetään St1-brändin alaisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulinen sää toi haasteitaVuonna 1907 perustetun monikansallisen pörssiyhtiön simpukkalogo on kuulunut Suomessakin jo kauan katukuvaan ja maanteiden varsille. Ensimmäiset Shellit Suomessa avautuivat 1920-luvun lopulla.Mutta nyt niille tulee loppu, kuten Moottorikin jo aiemmin uutisoi. Ja tänään huhtikuun viimeisenä perjantaina Ala-Tikkurilan huoltoaseman vanha maamerkki eli Shell-neonvalopyloni sai väistyä uutuuttaan kiiltävän St1-valopylvään tieltä.Taitoa, tarkkuutta ja raakaa voimaa vaativan vaihtotyön suorittivat Nosto ja Kuljetus Idman Oy:n ammattimiehet. Haasteena oli tuulinen sää, joka heilutteli välillä merkittävästikin kookasta neonvalopylvästä noston eri vaiheissa.Tänä vuonna valmistaSt1:n Suomen myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen kertoo, että Shellit alkoivat eri puolilla Suomea muuttua St1:ksihuhtikuussa. Tavoitteena on saada muutostyöt valmiiksi kuluvan vuoden aikana.Pohjoismaissa muuttuu yhteensä 624 asemaa, joista Suomessa 172 asemaa. Miehitettyjä huoltoasemia näistä nyt Suomessa muutettavista asemista on yhteensä 81.Muuttuvatko autoilijoille tarjottavat palvelut tässä yhteydessä jotenkin?– Polttoaineiden tuotemerkit ja niiden lisäaineet vaihdetaan omiin brändeihimme. Tuoteportfoliomme tulee edelleen kattamaan laadukkaita tuotteita, jotka on valmistettu St1:n omalla jalostamolla Göteborgissa, Ruotsissa.Palveluissa ei Vannisen mukaan tapahdu muutoksia, mutta palvelukonseptinimet yhtenäistyvät.Vannisen mukaan kaikki nykyiset yritysasiakkaat, joilla on ollut St1 Yrityskortti tai EuroShell kortti, tulevat saamaan uudet St1 Business -kortit. Ne ovat voimakortteja kaikilla St1-verkoston 1 250 asemalla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.Kaikki käyttövoimatVanninen tähdentää, että St1 on suomalainen yksityisomisteinen ”energiasiirtymäyhtiö”.– Yhtiö investoi merkittävän osan voitoistaan uusiutuvan energian hankkeisiin. St1 operoi yhtiönä useita suomalaisia tuulipuistoja ja tytäryhtiö St1 Lähienergia tarjoaa maalämpöpalveluita.Vannisen mukaan St1 on ainoa toimija, joka voi tarjota asiakkailleen kaikki käyttövoimat tieliikenteeseen eli perinteiset polttoaineet, sähkölatauksen ja biokaasua.Ammattiliikenteen puolta edustaa se, että yhtiöltä löytyvät kevyet ja raskaat polttoöljyt sekä kone- että lämmityskäyttöön, uusiutuvaa lentopolttoainetta ja uusiutuvaa dieseliä teollisuuteen sekä tie- ja laivaliikenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurteholataus kasvoiAutoliikenne sähköistyy, pysyykö St1 kehityksessä mukana ja palvelemaan sähköautoilijoita?– St1 laajensi sähköautojen suurteholatausverkostoaan merkittävästi vuoden 2024 aikana. Suomessa olemme avanneet viime vuoden aikana asemillemme 32 uutta suurteholatauskenttää, joissa on yhteensä 276 latauspaikkaa, Vanninen taustoittaa.Hän kertoo, että St 1 rakentaa sähkölatausverkostoa myös Ruotsiin ja Norjaan. Norjassa verkosto kattaa jo yli 70 asemaa ja satoja latauspisteitä. Ruotsi tulee hieman perässä, maahan avattiin vuoden 2024 aikana latauspisteitä 15 asemalle.Dynaamista tehonjakoaSähköautojen määrän kasvaessa voi lieveilmiönä ilmetä latausjonoja tai latausnopeuden tahmaamista, kun latauskentän kaikki latauspisteet ovat yhtä aikaa käytössä. Yksi ratkaisu tähän on sanapari dynaaminen tehonjako.– Suurteholatauskenttiemme kokonaiskapasiteetti vaihtelee 600 kW:sta 1,2 MW:iin. Latauskenttien dynaaminen tehonjako mahdollistaa useiden autojen samanaikaisen lataamisen, ja latausnopeus jakautuu automaattisesti ajoneuvojen tarpeiden mukaan. Latauspisteiden maksimiteho on 400 kW, mikä mahdollistaa nopean latauksen kaikille sähköautoille ja myös uusille plug-in-hybridimalleille, joissa on CCS2-liitäntä.EU-velvoitteet sähköautoilijan avuksiSähköautoilijoille harmaita hiuksia aiheuttaa latausmaksamisen läpinäkymättömyys tai muu maksamisen hankaluus. Autoilija haluaa tietää ennakolta lataussähkön hinnan ja itse maksutapahtuma saisi sujua vaivattomasti.Huhtikuussa 2024 tuli voimaan ns. AFIR-asetus, joka velvoittaa EU:n jäsenvaltioita varmistamaan, että TEN-T-ydinverkolle rakentuisi vuoden 2025 loppuun mennessä vähimmäistehovaatimukset täyttävää latausinfraa 60 kilometrin välein. Suomessa näitä teitä ovat muun muassa Helsinki–Turku–Naantali, Helsinki–Tampere–Oulu ja Helsinki–Jyväskylä–Oulu -väylät.Asetuksen tavoitteiden mukaisesti myös latauspisteiden yhteisteho nousee sähköautojen lisääntymisen vuoksi. Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 400 kW, ja ainakin yhdeltä latauspisteeltä tulisi saada lataustehoa ulos vähintään 150 kW. Latauskentillä tarkoitetaan aluetta, jolla on useita latausasemia. Vuoteen 2027 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latauspisteeltä ulos vähintään 150 kW.EU-asetus tuo velvoitteita myös latauksen maksamiseen, asetuksen mukaan latauksesta tulisi voida maksaa pankki/luottokortilla regulaation voimaanastumisen jälkeen käyttöönotetuilla 50 kW tai tehokkaammilla latureilla. Kaikilla uusilla AC-latauslaitteilla on myös oltava mahdollista maksaa ilman erillistä rekisteröitymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorttimaksut onnistuvatSt1 on ottanut velvoitteet käytännöksi.– Sähköautojen latauksen voi maksaa Visa- ja Mastercard -korttien lähimaksulla sekä Apple Pay -ja Google Pay -sovelluksilla. Maksupalveluita tullaan kehittämään entisestään ja vuodesta 2025 alkaen latauksen voi maksaa lisäksi St1-sovelluksella ja yrityksille suunnatulla St1-yrityskortilla, Vanninen kertoo.Hänen mukaansa on tehty investointipäätös 10 uudesta latausasemasta St1-verkostoon, jotka avataan vuoden 2025 aikana.Mobiilisovellus St1:n avulla sähköautoilija voi tarkistaa lähimmän latausaseman sekä vapaana olevat laturit. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 18.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Italian poliisi ehtii tehtäville henkiä säästävän rivakasti 15.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pysäköintiä roomalaisittain 9.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: liikennettä voi lähestyä myös enemmän positiivisuuden kuin kieltojen kautta 2.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hämähäkki karusellissa 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 20.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pari tuntia burgerijonossa – ja oli sen arvoista! 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin