22.4.2025

Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi?

Kuva Tuomas Rajala

Tältä näyttää, kun kotimaamme tiestön korjausvelka kasvaa ja tiet jäävät korjaamatta.

Kun talven jälkeen hyppää moottoripyörän kyytiin, huomaa jälleen kuinka kammottavassa kunnossa Suomen tiestö paikoin on. Kuvan tie löytyy Nurmijärveltä, mutta kyseessä ei ole poikkeustapaus, vaan enemmänkin sääntö.

Tien pinnasta on lohkeilut isoja paloja asfalttia, ja urat ovat kuluneet useamman sentin syvyisiksi. Vaikuttaa suoraan sanoen siltä, että kestopäällystettä ei ole sen valamisen jälkeen huollettu kertaakaan.  

Pääteiden ulkopuolella Uudeltamaalta löytyy niin hirvittävässä kunnossa olevia asfalttiteitä, että niiden rouhiminen hiekalle saattaisi parantaa tien laatua ja turvallisuutta. Rehdisti hiekalle palautettuun tiehen kuski osaisi suhtautua sen vaatimalla tavalla.

Meikäläisittäin kuvan kaltaisten teiden korjaus suoritetaan helpoimmalla ja halvimmalla tavalla: laskemalla nopeusrajoitusta. Tosin niin ei ole menetelty tällä tieosuudella, sillä rajoitus on 60 km/h, mikä on tien kuntoon nähden aivan liikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • TOIVO NAPPARI

    Jos teitä huollettaisiin ja hoidettaisiin kuten aiemmin, ennen teiden hoidon kilpailutus ketjutuksia tiet olisivat paremmassa kunnossa eikä näitä hölmöläisten ”korjauksia” tarvitsisi tehdä. Missä on esim. pikikannumiehet jotka paikkasivat halkeamat estämään vettä rapauttamasta tietä.

  • HEIKKI VÄISÄNEN

    Nyt vaan on niin ettei ennä tehdä oikeita hiekkateitä. Kalliomurske ei ole sama kuin luonnonsora. Se sitoo itseensä vettä toisin kuin sora ja sorassa ei ole renkaita rikkovia teräviä särmiä. Kuivuessaan kalliomurske on kovaa kuin betoni mutta kastuessaan muuttuu luikkaaksi liejuksi. Luonnonsora alkaa valitettavasti ainakin eteläisessä Suomessa olla suojeltu niin ettei uusia alueita enää saa käyttöön.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat