1.3.2019 Ajoneuvot Päivän kuva – Onnea 60-vuotias ja maailman suosituin tšekkiläinen avoauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus jää päivänsankarin muistaminen viime tippaan. Juuri tänään oli käydä niin, mutta ehdittiin. Pyöreitä juhlistaa siis kuvan sankari, Škoda Felicia cabriolet, maailman suosituin tšekkiläinen avoauto, joka täyttää kunnoitettavat 60 vuotta, joten lienee onnittelun paikka.Sopivaa runoa ei tahtonut löytyä mistään, mutta onneksi käteen sattui Kotiliesi, josta lainaksi irtosi sentään muutama auttava rivi:Iloitse ja nauti tulit hyvään ikään. Kyllä täysiä kymppejä kunnolla juhlia pitää! *** Notkea vartalo, nuorekas mieli, ei vanhenemisesta mitään kieli. Onnea nuorekkaalle 60-kymppiselle! *** Mitä enemmän on kynttilöitä kakussa, sitä valoisampi on juhlapäiväsi.Välillä on otettava kiinni siitä mistä saa, joten tuolla värssyllä mennään nyt.Virallisen osuuden jälkeen sitten hieman nippelitietoa sankarista, kuten tapana usein on. Noloja paljastuksia ei ole tällä kertaa luvassa, valitettavasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuseon kaunein ruusu?Valmistajansa mukaan kautta aikain suosituin tšekkiläinen avoauto juhlii siis syntymäpäiväänsä. Vailla katkeruuden häivää todettakoon, että kekkereille ei kutsua tällä kertaa saatu, mutta lähempää tuttavuutta hierottiin jo loppukesästä merkin kotikentällä Tšekin Mladá Boleslavissa, joten ihan kylmiltään ei liikkeellä olla.Tehtaan kupeessa sijaitsevan museon kalustoon kuuluva ajoneuvoyksilö on täydessä tikissä ja sen kyydissä päästiin myös pienelle kierrokselle kaupungin kuvauksellisille kaduille. Tästä lisää materiaalia muun muassa Moottorin Instagramissa. (Katso, tykkää ja jaa, nyt juhlitaan.)Kuvankauniiksi kehuttu 2+2-paikkainen auto on autojen nykymitoitukseen tottuneelle elämys sinällään. Jalkatila on kortilla ja istuimien säädöt lähinnä teoreettisia. Ratin ja penkin väliin mahtuu parhaiten solakka, pönäkälle paikka on piukeampi.Tavaratilaan saa sovitettua pari kameralaukkua ja muuta pientä, mutta valmistajan lupaamaksi 320 litraiseksi sitä on vaikea uskoa. Vikaa voi olla toki myös käyttäjässä.Luottokuskin luotsaamana kylilleKaupunkikierrosta varten kuskin paikalle asettui museon oma asiantuntija, joten virallisesta ajotuntumasta on vain toisen käden tietoa. Varsinaisia moitteita ei kuultu, tai kielimuurin vuoksi ymmärretty, mutta kuskin otsalla helmeilleestä pienestä pintahiestä päätellen ajaminen vaatii aktiivista otetta. Vaihteiden vaihtaminen ja vähäisten hallintalaitteiden käyttö myös tiettyä tarkkuutta.Kyytiläisen näkökulmasta vartin ajomatka oli mitä onnistunein. Ja kaupungin kaduilla auto keräsi ansaitsemaansa huomiota runsain mitoin. Kartturin paikalla sai vilkuttaa kansalle kuin kuningatar Elisabet II konsanaan.Kyseisen kuninkaallisen valtakausi on muuten venynyt jo kuudelle vuosikymmenelle, eikä autoilukaan ole kuningattarelle vierasta. Kyseinen hallitsija nimittäin kouluttautui omasta vaatimuksestaan asevoimien autonkuljettajaksi vuonna 1945 palvellakseen sotaa käyvää maataan. Mutta ei sen enempää sivuhuomioita kuninkaallisista tällä kertaa. Kuningatar ei nimittäin tiettävästi ole ajanut Felicialla metriäkään.Toisin on esimerkiksi kanadalaisen Maurice ‘Rocket’ Richardin laita. Niille, joille nimi on vieras, kerrottakoon, että kyseessä on yksi aikansa parhaista ammattilaisjääkiekkoilijoista ja NHL-joukkue Montreal Canadiensin kapteeni. Felician omistajuuden lisäksi miehen nimiin on kirjattu myös NHL-sarjan ensimmäinen 50 maalia 50:ssä ottelussa -ennätys. Autovalinnan lisäksi kunnioitettavaa sekin.Leipzigistä maailmalleŠkoda Felicia cabriolet ensiesiteltiin autoilevalle maailmalle kaikista mahdollisista paikoista juuri Leipzigin kevätmessuilla 1. maaliskuuta 1959.Pian ensiesittelynsä jälkeen avomallinen kaunotar herätti kansainvälistä huomiota Geneven autonäyttelyssä. Autokevään virallinen kansainvälinen avaus on edelleen samainen näyttely, joten heti tästä viikosta selvittyämme, suuntaamme Sveitsiin ja kerromme automaailman kiinnostavimmat kuulumiset heti tuoreeltaan Moottorin netissä ja somessa.Seuraavaksi Felicia esiteltiin New Yorkissa, sillä Yhdysvaltain automarkkinat olivat aikanaan maailman suurimmat ja kaupallisesti myös kauneimmat. Erityisesti eurooppalaisista avomalleista oli tullut hittituotteita Atlantin tuolla puolen, joten ei ihme, että tšekkimerkkikin lähti merta edemmäs kalaan.Merkkipäiväänsä juhlivaa autoa ja hivenen tehokkaampaa Felicia Super-mallia valmistettiin Škodan mukaan kaikkiaan 14 863 kappaletta Kvasinyn tehtaalla vuosina 1959–1964. Samalla linjalla valmistettiin myös suuren suosion saavuttaneita Octavia Combi -farmareita. Sellainenkin merkin museosta löytyy, mutta tämä auto ansaitkoon oman tarinansa tuonnempana.Yli kaksi kolmasosaa Škoda Felicia cabriolet -tuotannosta meni vientiin eri puolille maailmaa, joten ei ihme, että tänään kakkukahveja nautitaan useammassakin maassa. Huhun mukaan parhaat bileet järjestetään illan hämärtyessä Tšekin Mladá Boleslavissa, mutta varmaksi tätä ei voi vannoa, elleivät kuvat vuoda julkisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoppu tuli jo 1964Felician tarina hiipui vuoden 1964 loppumetreillä, jolloin avoauton, keskusputkirungon ja etumoottorirakenteen aika Škodan osalta päättyi. Mutta ei syytä synkistelyyn, sillä Felician tarina jatkuu 60 vuotta myöhemmin klassikkoautojen sarjassa.Keräilijöiden osoittaman kiinnostuksen kivuttua kasvukäyrällä ylöspäin, ovat myös hyvin säilyneiden yksilöiden markkinahinnat nousseet. Hyväkuntoisen yksilön omistaja voi siis onnitella itseään. Ja tehdä mahdollisesti myös hyvät kaupat, sillä Länsi-Euroopan klassikkoautopiirien lisäksi kiinnostus on nousussa Kiinassa. Myös Yhdysvalloissa ymmärretään hyvän päälle. Ainakin klassikkoautojen saralla. Halvalla ei siis hyvää tarvinne myydä.Teknisesti päivänsankari oli aikansa lapsi, jonka maineen aika on osin kullannut, mutta täysin turhia kehut eivät ole.Škoda Felicia cabriolet – täsmätietoja sankaristaAuki taittuvan kangaskaton vaihtoehdoksi valmistaja tarjosi 27-kiloista lasikuituista kovakattoa, mutta avo on avo, joten ei ihme, että kangasvaihtoehto teki kauppansa kiitettävästi.Auton perusmallin kerrotaan painavan 930 kiloa, ja kantavuutta se tarjoaa 300 kg. Ei ihme, että täyteen ahdettu museoauto hieman niiasi kurveissa koeajon aikana.Sankarin teknisistä tiedoista kerrotaan myös seuraavaa:Auton akseliväliksi kerrotaan 2 390 millimetriä ja kokonaispituudeksi 4 065 millimetriä. Konepellin alla hyrrää nelisylinterinen rivimoottori, jossa on yksi sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli ja iskutilavuutta 1 089 cm3.Kuulostaa hyvältä, mutta metsään meni. Tarkkasilmäinen lukija totesi yllämainitun väitteen suorastaan emämunaukseksi. Sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli on Volkswagenin kanssa tehdyn yhteystyön peruja ja käytössä nuoremmissa moottoreissa, ei Škodan alkuperäisessä toteutuksessa, jossa nokka-akseli oli sylinteriryhmässä ja varsin alhaalla.*Ensimmäinen moottorivaihtoedon tarjoama suurin teho on 50 hevosvoimaa kierrosluvulla 5 500/min ja suurin vääntö, 74.5 Nm, irtoaa papereiden mukaan kierrosluvulla 3 500/min. Renkaat ovat 15-tuumaiset, ja huippunopeus 130 km/h. Polttoaineen keskikulutukseksi kerrotaan 9 litraa 100 kilometrillä.Lisää puhtia Feliciaa saatiin jo 1961, mutta siitä on kiittäminen valmistajan mukaan pieniä viilauksia ja suurelta osin parempilaatuista 70-oktaanista bensiiniä, jota oli saatavissa useimmissa maissa. Tätä käyttämällä moottorin teho nousi kahdella hevosvoimalla, valmistaja muistelee.Samassa yhteydessä Feliciassa toteutettiin myös urheilullisempaa ajotapaa palveleva uudistus, jonka ansiosta vaihteet sai kytkettyä nopeammin: vaihdevipu siirtyi nimittäin ohjauspylväästä keskitunneliin.Vuonna 1962 myyntiin tuli tehokkaampi Felicia Super -malli. Sen nelisylinterisen moottorin iskutilavuudeksi juhlapäivää viettävän merkin maahantuoja kertoo 1 221 cm3 ja seoksenmuodostuksen hoitajina mainitaan kaksi tšekkiläistä Jikov-alaimukaasutinta.Muun muassa näiden parannusten ansiosta asiakkaat saivat nauttia 55 hevosvoiman tehosta (40,5 kW) kierrosluvulla 5 100/min ja 82 Nm:n huippuväännöstä kierrosluvulla 3 000/min.Näillä eväillä Felicia Super – joka painoi vain kymmenen kiloa perusmallia enemmän – ylsi huippunopeuteen 135 km/h.Näiden lukemien myötä onnea ja menestystä päivänsankarille vielä kerran!Teksti ja kuva: Antti Hentinen Lähde: Škoda* Tekstiä päivitetty 2.3. teknisten tietojen osalta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: bensaa, dieseliä ja sähköä sulassa sovussa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti