17.7.2024

Päivän kuva: ostalgiaa Itä-Saksan hengessä eli Trabant kattoteltalla

Kuva Vesa Eskola, Dachzelttreffen ja Volksstimme

Trabant oli aikoinaan nostamassa Itä-Saksaa pyörille. Ja kun vapaus liikkua kasvoi, kasvoi myös halu automatkailla. Ja koska hotelleja ei ollut liikaa, tarvittiin muita ratkaisuja.

Itä-Saksa vuonna 1976. DDR:ssä ihmisten vapaus ja etenkin vapaus liikkua on rajoitettua. Ovet länteen ovat kiinni, joten monet joutuvat tyytymään kotimaan matkailuun. Siksi telttailu oli äärimmäiset suosittua. Ja koska monet olivat liikkeellä Trabantilla, oli varsin luontevaa yhdistää nämä kaksi asiaa.

Itä-Saksassa Chemnitzin kupeessa Limbach-Oberfrohnassa asuva Pelle Peloton eli Gerhard Müller saa idean. Hän rakentaa Trabbin katolle teltan. Moni on sitä mieltä, että tuohan on loistava idea. Niinpä Müller aloittaa kattotelttojen peinimutoisen sarjavalmistuksen. Sekään ei ole ihan mutkatonta, sillä keskusjohtoinen valtiojohto ei tue suoranaisesti yksityisyrittäjyyttä. Müller saa kuitenkin luvan, ja lopulta kattotelttoja valmistuu vuoteen 1990 mennessä noin 1800 kappaletta.

Muurin murruttua Müllerin pienimuotoinen valmistus loppuu kuin seinään. Müller on murtunut mies, ja nopeasti kaikkien hyljeksimä. Hänen luomuksensa kuitenkin elää, ja tänä päivänä Trabantin kattoteltta on kulttiesine, joista pyydetään parikin tuhatta euroa.

Törmäsimme yhteen tällaiseen aitoon ja alkuperäiseen kattotelttaan Sveitsin Motorworldissa pidetyssä näyttelyssä. Kyseinen teltta on käynyt myös Suomessa samalla kierroksella, kun se kävi Norjan Nordkappissa.

Ideahan on nerokas. Telineen koko on 2x1,4 metriä eli riittävä makuualusta kahdelle aikuiselle ja ehkä yhdelle lapselle. Rakennelma on kiinnitetty takana vetokoukkuun ja sivuilla Trabantin pohjarunkoon. Ne tarjoavat riittävän tukevan rakenteen 250 kilon painolle. Trabantin korihan ei luonnollisesti olisi moista painoa kestänyt.

Teltta on 1,9 metriä korkea eli periaatteessa seisomakorkea. Takakiinnike toimii myös tikkaina telttaan kiipeämiselle. Ja kuten sanottua, kyseinen teltta yhdessä Trabantin kanssa on nykyään kulttiesine. Niille on jopa omat kokoontumisajonsa. Tänä vuonna ne järjestetään 6.–8. syyskuuta Blanschenin leirintäalueella Wittstockin laitamilla hieman Berliinistä pohjoiseen. Mukaan sallitaan myös muita autoja kuin Trabanteja, sillä kattotelttoja on muunneltu sopimaan myös mm. Wartburgiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat