5.9.2023

Päivän kuva: tältä näyttää jatkossa Audien ohjaamossa

Audi Q6 e-tron on ensimmäinen tuote, joka rakentuu konsernin uudelle ja varta vasten sähköautoille suunnitellulle PPE-alustalle. Nyt pääsimme kurkkaammaan ensimmäistä kertaa sen ohjaamoon.

Autotehtaat tykkäävät tiisata. Ensin näytetään ehkä vain joku yksityiskohta. Seuraavaksi koko auto, mutta ehkä naamioituna. Näin kävi esimerkiksi juuri Audi Q6 e-tronin kanssa, jonka naamioitua prototyyppiä kävimme ajamassa jo Färsaarilla.

Siellä auton ohjaamo oli vielä kojelautaa myöten huputettu, joten pystyimme päättelemään auton kosketusnäytöistä ainoastaan sen, mitä pystyimme käsikopelolla toteamaan. Siis sen, että kojelaudan päällä on yksi iso kosketusnäyttö .

Nyt Audi oli poistanut huput IAA-näyttelyä varten, ja koimme positiivisen yllätyksen. Näyttö on toki yhtenäinen, mutta se on myös mukavan siro. Tyyli on vähän samantapainen kuin vaikkapa Porsche Taycanissa. Näyttö koostuu 11,9-tuumaisesta Audi virtual cockpit -näytöstä sekä 14,5-tuumaisesta MMI-kosketusnäytöstä.

Ensimainittu on suoraan kuljettajan edessä ja ajaa näin mittariston virkaa. Varsinainen kosketusnäyttö on sen sijaan sekä kuljettajan että etumatkustajan käytettävissä, joskin näyttö on hieman kallellaan kuljettajan suuntaan. Pimeällä ajettaessa näytön ympäristö on vielä suunniteltu niin, että näyttö vaikuttaa leijuvan kojelaudan päällä.

Bonuksena etumatkustajalle on vielä oma erillinen ja hieman pienempi 10,9-tuumainen MMI-matkustajanäyttö. Siitä voi vaikka katsoa elokuvaa matkan aikana. Active Privacy Mode -tilan ansiosta elokuvia voi katsella ajon aikana häiritsemättä kuljettajaa.

Ja totta kai PPE-alustan myötä kyse on muustakin kuin uusista näytöistä. Q6 e-tronissa Audi esittelee seuraavan sukupolven MMI-järjestelmänsä. Siinä asioita on ajateltu hieman uudella tavalla. Toimintoja on keskitetty myös yhteen paikkaan. Kuljettajan ovenkahvaan sijoitetun ohjauspaneelin avulla esimerkiksi säädetään nyt valoja, sivupeilejä ja istuimia.

Lisävarusteena Q6 e-troniin saa vielä uuden sukupolven head-up-näytön. Se heijastaa kuljettajalle suuren kallistetun kuvatason tuulilasin poikki ja näyttää kaikki tarpeellisimmat tiedot, kuten nopeuden, liikennemerkit, avustus- ja navigointisymbolit. Kuvataso on kallistettu eteenpäin lisätyn todellisuuden vaikutelman parantamiseksi.

Audin pääsuunnittelijan Marc Lichten sanoin: "Kaikkialle ulottuva digitalisaatio, kestävän kehityksen ja henkilökohtaisen vapauden keskeinen merkitys, hyvin käytetyn ajan ja ylellisyyden uudet määritelmät – elämme autosuunnittelun jännittävintä aikaa. Siksi kysyimme asiakkailtamme, mitä he haluavat kokea autossa ja sen kanssa. Heidän tarpeensa ja toiveensa muokkaavat ohjaamoa ja matkustamoa sekä muokkaavat autossa olevia toimintoja enemmän kuin mikään muu. Siksi suunnittelemme nykyään johdonmukaisesti sisätilat ennen ulkoasua.”

Tulevaisuudessa uusi ohjaamon ilme siirtyy myös muihin Audin malleihin sitä mukaa, kun ne siirtyvät PPE-alustan käyttöön. On myös jännittävää nähdä, miten Porsche muokkaa omat järjestelmänsä omissa PPE-aluistaisissa tuotteissaan.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat