21.7.2025

Päivän kuva: tältä näyttää Suomen suurin kallioavoleikkaus

Kuva Rikhard Wacker

Nelostietä ajaessa pääsee nauttimaan Suomen korkeimmasta kallioavoleikkauksesta.

Mikäli ajat Jyväskylän pohjoispuolella nelostietä pitkin, ajat tällöin todennäköisesti Suomen korkeimman kallioleikkauksen läpi. Kirrinmäen kallioavoleikkaus syntyi vuonna 2021, kun Väyläviraston Vt 4 Kirri–Tikkakoski -tiehankkeessa rakennettiin uutta moottoritietä välillä Kirri–Tikkakoski ja Vehniä.

Jo tuoreeltaan uutisointiin, että Kirrinmäen kallioleikkaus tulee olemaan Suomen korkein. Väylävirastossa projektipäällikkönä työskentelevä Jarmo Niskanen arvelee Moottorille, että Kirrinmäen titteli Suomen korkeimpana kallioavoleikkauksena pitää yhä pintansa, eikä kolmen vuoden aikana missään ole kiritty rinnalle tai ohi.

Kirrinmäen kallioleikkaus kohoaa korkeimmillaan 31 metrin korkeuteen, millä irtoaa Suomen korkeimman kallioleikkauksen titteli. Se, onko kyseessä myös Suomen levein ja pisin kallioleikkaus, ei ole Niskasella tiedossa.

-Pituuden tai leveyden ennätyksestä ei ole tietoa, näitä tehdään teiden tarpeisiin, ei ennätysmielessä, Niskanen huomauttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muitakin huimia lukuja

Kirrinmäen kahteen eri tasoon louhitut leikkaukset ulottuvat noin 800 metrin matkalle. Korkeuden vuoksi Kirrinmäki olikin poikkeuksellisen vaativa kalliorakennuskohde.

Väylävirasto kertoi syyskuussa 2021, että 16 kilometrin pituiselta tieosuudelta on siirretty maa- ja kalliomassoja noin 5 miljoonaa kuutiota, joista kallioleikkauksia noin 1,5 miljoonaa kuutiota. Tästä 950 000 kuutiota irrotettiin juuri Kirrinmäen kalliosta.

Lienee sanomattakin selvää, että kallioleikkauksien tekeminen vaatii tarkkaa suunnittelua. Väylävirasto kertoi hyödyntäneensä projektissa Destian droneja, joiden avulla kalliosta otettiin ennakkoon tuhansia valokuvia. Kuvista luotiin fotogrammetrinen malli, joista päästiin tarkastelemaan virtuaalisesti kallion päärakosuuntia ja kallion laatua.

Hyvän suunnittelun ansiosta tiehanke valmistui odotettua nopeammin. Uusi tieosuus otettiin käyttöön joulukuussa 2021 – peräti kahdeksan kuukautta alkuperäistä aikataulua nopeammin.

Suunniteltiin tunnelia

Erikoista tässä Suomen korkeimmassa kallioleikkauksessa on se, että alun perin sen ei ollut edes tarkoitus olla kallioleikkaus. Alkuperäisessä suunnitelmassa Kirrinmäen läpi suunniteltiin tunnelia.  

-Kirrin kallioleikkaus piti alun perin olla tunneliratkaisu, mutta se muutettiin kallioleikkaukseksi kustannussyistä. Tunnelin telematiikka nostaa hintaa hyvin voimakkaasti, Niskanen kertoo Moottorille.

Nelostie on Suomen tärkeimpiä raskaan liikenteen pääväyliä. Kirrin kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa keskimäärin 20 000 kappaletta, joista noin 10 prosenttia on raskasta liikennettä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat