27.8.2024

Päivän kuva: Turun telakalta palvelukseen laskettu Mein Schiff 7, jolla on valmius käyttää mahdollista tulevaisuuden polttoainetta

Kuva Benjamin Helander

Metanoli on yksi ihmiselle vaarallisimmista myrkyistä, mutta siitä saattaa olla laivojen uusiutuvaksi polttoaineeksi. Tässä upouudessa risteilijässä on siihen valmius.

Kansainvälinen risteilykausi on edelleen vilkkaana Helsingissä ja useissa muissa Itämeren rannalla sijaitsevissa kaupungeissa. Kolmisen viikkoa sitten risteilykausi toi Helsinkiin Royal Caribbeanin Serenade of the Seasin osana sen ajamaa satumaista Ultimate World Cruisea, joka kiertää ihmeitä maailman jokaisella mantereella yhdeksän kuukauden aikana. Tällä kertaa mielenkiinnon kohteena oli aivan upouusi risteilijä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mein Schiff 7

Koska Keski- ja Etelä-Euroopassa on juuri nyt kovin kesälomakausi käynnissä, saksalaisen TUI Cruisesin uutuuslaivan debyytti osui varmasti oikeaan kohtaan. Meyer Turun telakka luovutti aluksen TUI:lle kesäkuun alkupuolella, ja sen ensimmäinen komennus löytyi luonnollisesti täältä Pohjois-Euroopan vesiltä.

Mein Schiff 7 kutsui Helsingin satamaa ensimmäistä kertaa torstaina 22. elokuuta. Sen on määrä vierailla Helsingissä toistekin kuluvan risteilykauden aikana.

Mein Schiff 7 eli "Minun Laivani 7" on jo kolmas samoille piirustuksille tehty TUI Cruisesin alus Turun telakalta. Sen kaksi sisarta, Mein Schiff 1 ja Mein Schiff 2, luovutettiin TUI:lle vuosina 2018 ja 2019. Kaikki nämä kolme laivaa ovat 316 metriä pitkiä, bruttovetoisuudeltaan 111 500 "-tonnisia" ja pystyvät ottamaan kyytiin 2 900 matkustajaa, joista suurimman osan parvekkeelliseen ulkohyttiin. TUI:n Mein Schiff -alusten aktiviteeteissa korostuu urheiluteema, sillä niiltä löytyy muiden muassa urheilukenttä katsomoineen, 440 metriä pitkä juoksurata, kuntosalit, 25 metrin ulkouima-allas sekä kiipeilyseinä.

Mutta minkä takia tämä Sieben on hiukan erilainen kuin sisarensa ja periaatteessa kaikki muut maailman loistoristeilijät, se pystyy käyttämään polttoaineenaan metanolia. Aluksen koneet valmistanut Wärtsilä pitää metanolia tulevaisuuden meripolttoaineena. Dieselin korvaajana ja vedyn haastajana sitä voidaan valmistaa uusiutuvasti, ja sen päästöt ovat kokonaisuutena merkittävästi dieseliä pienemmät.

Nyt kun Mein Schiff 7 vielä ajaa dieselillä, ehkäistään sen typenoksidipäästöjä tehokkaasti SCR-järjestelmällä.

Samalla kun Meyer Turku rakentaa kovaa vauhtia maailman suurimmalle risteilijälle sisarlaivaa, valmistautuu TUI Cruises vielä tämän vuoden aikana vastaanottamaan ylivoimaisesti historiansa suurimman aluksen, Mein Schiff Relaxin, Fincantierin telakalta Italiasta.

Lähteet: Meyer Turku, TUI Cruises, Offshore Energy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat