9.7.2024

Päivän kuva: Star of the Seas kohoaa korkeuksiin Turun telakalla

Royal Caribbeanin Icon-luokan toinen risteilijä lähestyy äärimittojaan. Ne ovat jälleen kerran maailman suurimman risteilyaluksen mitat.

Siitä on vasta reilut puoli vuotta, kun Meyer Turun telakka luovutti Royal Caribbeanille jälleen yhden ennätyksiä rikkovan risteilyaluksen. Tuo bruttovetoisuudeltaan 250 800 "tonnin" ja kapasiteetiltaan 5 610 matkustajan Icon of the Seas on maailman suurin risteilyalus, ja Icon-luokan kärkialus.

Royal Caribbean on tilannut näitä Meyer Turulta yhteensä kolme identtistä kappaletta, joista toinen, Star of the Seas on määrä luovuttaa varustamolle ensi vuonna. Kolmannen, vielä nimeämättömän aluksen, vuoro koittaa vuonna 2026. Valmiina ne kaikki jakavat yhdessä maailman suurimman risteilyaluksen tittelin. Kaikki kolme käyttävät polttoaineenaan lähtökohtaisesti nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Star of the Seas rakenteilla

Star of the Seasin kölinlasku tapahtui joulukuun puolivälissä 2023. Tuohon aikaan Icon of the Seas oli jo matkalla Floridaan, ja aikataulullisesti näiden kahden välissä rakennettu saksalaisen TUI Cruisesin Mein Schiff 7 puolestaan varusteluvaiheessa.

Heinäkuun alkupuolen 2024 tilanteessa Star of the Seas on rakenteellisesti jo lähellä valmista. Se on keulasta perään täydet 365 metriä pitkä ja 48,5 metriä leveä. Isoista kokonaisuuksista asentamatta ovat vielä ainakin savupiiput sekä laivan etuosaan tuleva jättimäinen lasikupoli AquaDome, jollaisen Meyer Turku asentaa siis nyt jo toisen kerran. Jänneväliltään 55-metrinen ja hurrikaaninkestävä kupoli on itse asiassa jo koottuna laivan takana, joten asennus koittanee lähitulevaisuudessa.

Jättimäinen AquaDome odottaa asennusta Starin takana.

Seuraavaksi Star of the Seas siirtyy varustelulaituriin, jossa alkaa nimen mukaisesti varusteluvaihe eli alus käytännössä viimeistellään luovutuskuntoon. Valtavassa aluksessa on paljon rakennettavaa ja varusteltavaa. Siksipä Star of the Seasin luovutus tilaajalleen Royal Caribbeanille on ajoitettu elokuun loppuun vuonna 2025. Mikäli luovutus tapahtuu aikataulussa, tulee aluksen rakennusajaksi ensimmäisistä teräksenpaloista kokonaiseksi maailman suurimmaksi risteilijäksi noin kaksi ja puoli vuotta.

Oasis-luokan seuraava askel - Utopia of the Seas vesillä

Ranskan Chantiers de l’Atlantiquen telakalla rakennettiin samaan aikaan Iconin ja Starin kanssa Royal Caribbeanin ja samalla koko maailman toiseksi suurimman risteilyalusluokan viimeisintä jäsentä, Utopia of the Seasia, joka on nyt luovutettu yhtiölle.

Oasis-luokkaa on kasvatettu jo 15 vuoden ajan, sillä luokan kärkialus Oasis of the Seas otettiin käyttöön vuonna 2009. Se oli tuolloin maailman suurin risteilijä, ja se rakennettiin Turun telakalla, kuten myös sisaraluksensa Allure of the Seas vuotta perässä.

Samaan Oasis-luokkaan valmistui Ranskassa seuraavaksi Harmony of the Seas vuonna 2016, Symphony of the Seas vuonna 2018 sekä Wonder of the Seas vuonna 2022. Utopia of the Seas on siis jo luokan kuudes alus. Utopia on Oasis-luokan ensimmäinen jäsen, joka kelpuuttaa polttoaineekseen nykyaikaisesti LNG:n.

236 000 "tonnin" Utopia on Oasis-luokan suurin jäsen. Sen kyljet on Iconin tavoin maalattu Royal Caribbeanin uudistetun brändi-ilmeen mukaisesti haalean sinisellä.

Polttoaine ei ole ainoa tapa, jolla Utopia poikkeaa kaikista sisaraluksistaan. Royal Caribbean nimittäin markkinoi uutuuslaivaa "maailman suurimpana viikonloppuna". 6 700 matkustajaa vetävä Utopia valjastetaan viikon risteilyiden sijaan kolmen ja neljän yön arjen irtiottoja varten. Viikolla Utopian on tarkoitus olla merellä neljä yötä ja viikonloppuisin puolestaan kolme. Risteilyhinnat ovat keskimäärin alle puolta Icon-luokan ja muun Oasis-luokan tasosta, mikä sopii kevyisiin viikonloppureissuihin. Toki Suomesta käsin ajateltuna asiaa hankaloittaa se, että ensin pitää hankkiutua Miamiin.

Utopia of the Seas ja Perfect Day at CocoCay.

Utopian risteilyt lähtevät Floridan Port Canaveralista ja pysähtyvät ainoastaan CocoCay'ssa, Royal Caribbeanin omistamalla yksityisellä saarella Bahamalla, jossa on mahdollista nauttia sekä rakennetuista että luonnon tarjoamista aktiviteeteista ja elämyksistä.

Toisin kuin vielä hiljattain luultiin, Utopia of the Seas ei ole suinkaan jäämässä Oasis-luokan viimeiseksi jäseneksi. Royal Caribbean nimittäin allekirjoitti Chantiers de l’Atlantiquen telakan kanssa 15. helmikuuta 2024 tilaussopimuksen jälleen uudesta, toki vielä nimeämättömästä Oasis-luokkalaisesta, joka on määrä luovuttaa varustamolle vuonna 2028, siis kokonaista 19 vuotta Oasis of the Seasin jälkeen.

Turun telakalla vuonna 1970 valmistunut 23 000 "tonnin" Song of Norway antaa hyvää perspektiiviä Oasis- ja Icon-luokkien valtavaan kokoon - sekä niiden kokoeroon. KUVA: Tony Garner via Wikimedia Commons.

Oasis-luokka ja Icon-luokka ovat siis maailman suurimmat sarjassaan, ja niiden voisi todeta olevan samassa "suuruusluokassa". Silti noin 225 000 "tonnin" ensimmäisten Oasis-luokan jäsenten ja 250 800 "tonnin" Icon-luokan välisen erotuksen sisälle mahtuisi kokonaisuudessaan Royal Caribbeanin ihka ensimmäinen alus, Song of Norway, joka valmistui Turun telakalta vuonna 1970.

Lähteet: Royal Caribbean, Meyer Turku, Cruise Industry News

Luetuimmat