29.11.2023

Päivän kuva: neljännesmiljoonan tonnin Ikoni sään armoilla

Kuva Benjamin Helander, Royal Caribbean, National Geographic

Suurimman koskaan ja missään rakennetun matkustajalaivan oli tarkoitus jättää tänään tiistaina rakennustelakkansa Meyer Turku taakseen. Hatut nousevat päästä varmasti missä tahansa se seilaakaan, mutta tällä kertaa Saaristomeren talvikeli veti pidemmän korren.

Meyer Turku kuuluu vain muutamiin telakoihin koko maailmassa, jotka rakentavat näin jättimäisiä aluksia. Turussa on ennenkin rakennettu maailman suurimpia risteilyaluksia, ja tilaaja on näissäkin tapauksissa ollut Royal Caribbean International.

Icon of the Seas nimettiin Royal Caribbeanille tyypilliseen tapaan, ja tässä tapauksessa on varmasti pähkäilty tarkkaan, mikä nimi olisi riittävä näin merkittävän aluksen kannettavaksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi taisi jäädä Merten Ikoni.

Moottorin oli tarkoitus olla tänään kuvaamassa Iconin lähtöä, mutta tuulinen sää ei sitä sallinutkaan. Alus on poikkeuksellisen suuri, ja sen hallitseminen Turun saariston kapeilla väylillä oma taiteen lajinsa. Riskejä ei kannata ottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen 250 000 GT:n ylittäjä

Laivojen kokoa vertailtaessa tärkein mittari on bruttovetoisuus, joka on yksinkertaisesti laivan koko tilavuus. Sen lyhenne on GT, ja se tulee englannin kielen sanoista Gross Tonnage. Suhteutetaanpa Icon of the Seasin jättimäinen bruttovetoisuus muutamiin verrokkilaivoihin.

Tähän asti maailman suurimman risteilyaluksen ja samalla suurimman matkustajalaivan titteliä on saanut kantaa saman varustamon helmi Wonder of the Seas, jonka Chantiers de l'Atlantique -telakka Ranskan Saint Nazairessa luovutti Royal Caribbeanille vuonna 2022. Sen GT on pyöreästi 237 000. Wonderin ja Iconin välissä on siis reilut 13 000 "tonnia" eroa.

Jättiristeilijä havainnekuvassa.

Tähän asti suurin Suomessa rakennettu alus on puolestaan Wonderin tekninen sisaralus ja Oasis-luokan pelinavaaja, vuonna 2009 niin ikään Turun telakalta luovutettu Oasis of the Seas. Sen GT on hieman vajaat 227 000. Muistatko vielä Eckerö Linen M/S Nordlandian, joka ajoi Helsingin ja Tallinnan väliä vuosina 1998 - 2012, ennen nykyistä M/S Finlandiaa? Sen, siis kokonaisen autolautan, 21 000 "tonnin" bruttovetoisuus mahtuu Iconin ja Oasiksen tilavuuksien erotukseen. Tuohon erotukseen mahtuisi muuten myös Song of Norway, Royal Caribbeanin ensimmäinen laiva vuodelta 1970.

Icon rakenteilla toukokuussa 2023.

Koolle hyvää lisäperspektiiviä antaa myös se, että Tallinkin Helsingin ja Tallinnan väliä ajavien tuoreiden Megastarin ja MyStarin bruttovetoisuus liikkuu 50 000 "tonnin" mailla. Icon of the Seas on siis vetoisuudeltaan mukavasti viisi kertaa näiden 212-metristen autolauttojen veroinen.

Päivän sana: maailman suurin

Icon of the Seasin kansikartta, joka ulottuu vesiliukumäkitasojen osalta aina 20. kannelle asti, pitää sisällään useita asioita, joille voi kirjata tittelin maailman suurin, siis sen lisäksi, että itse alus on maailman suurin.

Ensinnäkin uima-altaita aluksen yläkansilta löytyy niin paljon, ettei viikon risteily tahdo riittää jokaisen kokeilemiseen. Suurin niistä on nimeltään Royal Bay, ja se sijaitsee pituussuunnassa laivan keskiosassa kannella 15. Royal Bay on maailman suurin uima-allas laivalla.

Saattaa vierähtää hetki ennen kuin noiden vesiliukumäkien tai AquaDomen päälle sataa seuraavan kerran lunta.

Kulkeehan pitkin kansia myös lukuisia vesiliukumäkiä. Yksi niistä on Frightening Bolt, 14 metriä korkeana maailman korkein laivalle asennettu vesiliukumäki. Pressure Drop on puolestaan maailman ensimmäinen avoin, vapaan pudotuksen vesiliukumäki risteilyaluksella. Icon of the Seas on suunniteltu erittäin lapsiperheystävälliseksi risteilyalukseksi, ja se näkyy lukuisissa aluksen toiminnoissa.

Ei unohdeta myöskään 55 metriä leveää AquaDomea, varmasti maailman suurinta itsekantavaa lasikupolia, joka on koskaan risteilyalukseen asennettu.

AquaDome-kupoli

Mainitaanpa vielä joitain mielenkiintoisia ominaisuuksia Iconista nimenomaan avainlukuarvojen valossa. Alukseenhan mahtuu maksimissaan jopa 7 600 matkustajaa, ja heidän viihtyvyydestään sekä turvallisuudestaan huolehtii 2 350 hengen miehistö. Matkustajakansia on 18, kokonaispituutta 365 metriä, ja tarkka bruttovetoisuus 250 800 GT. Nesteytettyä maakaasua käyttämään suunniteltu, mutta myös raskaalla polttoöljyllä käyvä kuuden koneen muodostama koneisto tuottaa 67 500 kilowatin kokonaistehon. Näillä eväin jättiläinen kykenee 22 solmun nopeuteen eli noin 41 kilometrin tuntinopeuteen.

Kohti Karibiaa

Turusta Icon otti kurssin kohti Espanjaa ja edelleen Yhdysvaltojen Miamia, jossa se valmistellaan viimeistä piirtoa myöten tulevaa risteilyuraansa varten. Uran on määrä alkaa kahden kuukauden kuluttua, jolloin Icon of the Seas suuntaa ensimmäiselle Karibian-risteilylleen. Royal Caribbean tarjoaa Iconilla alkuvaiheessa periaatteessa kolmea erilaista risteilyreittiä Karibialla.

Perfect Day at CocoCay

Eastern Caribbean Cruise on seitsemän yön mittainen risteily, jolle lähdetään Miamista. Risteilyn aikana pistäydytään kolmessa eri vierailukohteessa itäisen Karibian alueella. Niihin voivat lukeutua esimerkiksi Philipsburg St. Maartenin saarella, San Juan Puerto Ricossa sekä Labadee Haitilla.

Eastern Caribbean & Perfect Day at CocoCay lisää reissuun muun muassa Royal Caribbeanin omistaman yksityisen saaren Bahamalla, jossa on mahdollista nauttia sekä rakennetuista että luonnon tarjoamista aktiviteeteista ja elämyksistä.

Western Caribbean & Perfect Day voi puolestaan tarkoittaa CocoCay'n lisäksi Puerto Costa Mayaa ja Cozumelia Meksikossa sekä Hondurasille kuuluvaa Roatánin saarta.

Neitsytmatkallaan Icon of the Seasin on määrä suunnata seitsemäksi yöksi itäiselle Karibialle Miamista käsin. Satamavierailuihin on sisällytetty Basseterre St. Kitts & Nevisissä, Charlotte Amalie Yhdysvaltain Neitsytsaariin kuuluvalla St. Thomasilla sekä Perfect Day at CocoCay. Luvassa on varmasti ikimuistoinen reissu alkaen noin 1 500 euroa per henkilö sisähytissä ja pari tonnia parvekkeellisessa hytissä. Mikäli puolestaan neitsytmatkan haluaa kokea oikein sviitistä käsin, on maksuvälinettä löydyttävä vähintään neljä tonnia per risteilyvieras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eikä tässä vielä kaikki

Iconin purjehtiminen pois synnyinsijoiltaan siirtää Meyer Turun pääpanoksen kahteen seuraavaan risteilijään. Rakenteellisesti jo hyvinkin pitkällä on seuraavaksi asiakkaalle luovutettava tilaus, saksalaisen TUI Cruisesin Mein Schiff 7. Tämä 110 000 "tonnin" risteilijä painottaa sanaa ympäristöystävällisyys, ja se on määrä luovuttaa TUI:n käyttöön ensi kesäkuussa. Mein Schiff 7 tulee risteilemään ensin Pohjois-Euroopassa, ja sitten Välimerellä sekä Kanariansaarilla.

Mein Schiff 7 rakenteilla syyskuussa 2023.

Seuraavana Meyer Turun tilauskirjoissa häämöttääkin sitten jo Icon-luokan seuraava alus. Star of the Seasin on määrä olla luovutuskunnossa kesän korvilla 2025. Eikä tässäkään vielä kaikki, Turusta on tilattu myös kolmas Icon-luokan jätti. Mihin asti sen nimeämisessä aiotaankaan tähdätä, kun nyt jo tähdetkin on saavutettu?

Utopia of the Seas: Oasis-luokan ensimmäinen ja viimeinen maakaasulla

Royal Caribbeanista tekee maailman uskomattomimman risteilyvarustamon myös se, että yhtiö tuotattaa näitä jättiläisiä melkein kuin liukuhihnalta.

Noin puoli vuotta Iconin jälkeen Ranskan Saint Nazairesta ollaan laskemassa liikenteeseen Oasis-luokan uusinta edustajaa. Mahtaisa Utopia of the Seas tulee olemaan Oasis-luokan kuudes ja viimeinen - sekä todennäköisesti suurin - alus. Utopian bruttovetoisuutta ei ole vielä julkistettu, mutta sen uskoisi olevan jopa 240 000 "tonnia".

Utopialla tulee olemaan ikäeroa Turussa rakennettuun Oasis-luokan avausalukseen, Oasis of the Seasiin, peräti 15 vuotta.

Utopia of the Seasista tekee omassa luokassaan ensimmäisen ja ainutlaatuisen myös se seikka, että alus tulee kulkemaan nesteytetyllä maakaasulla, aivan kuten Icon. Suomessakin on jo rakennettu tuntuvan kokoisia LNG-käyttöisiä laivoja, kuten Viking Grace sekä mainitut Tallinkin Megastar ja MyStar. Ranskassa rakennettavaan alukseen onkin valmistanut kerrassaan valtavat LNG-säiliöt Wärtsilä Suomessa.

Utopia of the Seasin käyttötarkoitus tulee olemaan hieman erilainen kuin vaikkapa juuri Iconilla. 6 700 matkustajaa vetävä Utopia valjastetaan viikon risteilyiden sijaan kolmen ja neljän yön arjen irtiottoja varten. Viikolla Utopian on tarkoitus olla merellä neljä yötä ja viikonloppuisin puolestaan kolme. Risteilyhinnat ovat keskimäärin alle puolta Iconin tasosta, mikä sopii kevyisiin viikonloppureissuihin. Utopian risteilyt lähtevät Floridan Port Canaveralista ja pysähtyvät ainoastaan CocoCay'ssa. Royal Caribbean mainostaakin Utopiaa "maailman suurimmaksi viikonlopuksi".

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Royal Caribbean Kuvat: Benjamin Helander, Royal Caribbean, National Geographic

Luetuimmat