2.6.2014 Liikenne Päivävaloista päänvaivaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa. Uusien autojen takavalojen palamattomuus on hämmentänyt suomalaiset, jotka ovat tottuneet palaviin takavaloihin sekä valojen automaattiseen kytkeytymiseen auton käydessä.Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa.Varsinaisia ajovaloja pienitehoisemmat päivävalot ovat pakolliset EU-direktiivin mukaan helmikuun 2011 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa.Moniin uusiin automalleihin ne tulivat vakiovarusteeksi jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Valmistajat näkivät erityisesti led-päivävalot myös muotoilullisesti kiinnostavina.Tällä hetkellä enää muutamista uutena myytävistä autoista päivävalot puuttuvat. Tällaisia ennen 2011 myyntiin tulleita malleja ovat esimerkiksi Toyota Yaris hybridiversiota lukuun ottamatta ja Fiat Punto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla energian säästöPäiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.Tammikuussa 2013 direktiiviä täsmennettiin ja vaadittiin, että päivävalojen yhteydessä kuljettajalle on kerrottava mitkä valot palavat esimerkiksi mittarivalojen palamisen avulla tai takavalojen on oltava toiminnassa päivävalojen kanssa.Päivävalodirektiivin taustatutkimuksessa vuonna 2003 arvioitiin onnettomuuksien vähenemisen hyötyjen olevan noin puolitoistakertaiset käytettäessä ajovaloja alennetulla jännitteellä päiväsaikaan verrattuna haittoihin, joita olivat lähinnä lisääntyneet päästöt, energian kulutus ja polttimoiden kuluminen.Takavaloja tutkimuksessa ei käsitelty.Kanadassa takavalojen palamista on tutkittu, ja siellä niistä ei todettu mainittavaa hyötyä päiväsaikaan. On myös esitetty, että palavat takavalot heikentävät jarruvalojen havaittavuutta.Suomessa pakolliseksi 1972Ajovalojen käyttäminen talviaikaan taajaman ulkopuolella tuli Suomessa pakolliseksi vuonna 1972.Vuoden 1982 tieliikennelaissa ajovaloja määrättiin käytettävän myös kesäaikaan, ja vuonna 1997 ajovalopakko ulotettiin myös taajamiin.Ajovalojen sijasta voitiin käyttää huomiovaloja, joita autoihin asennettiin etenkin 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Muissa Pohjoismaissa käytännöt olivat suunnilleen Suomea vastaavat.Automatiikka tuli 1980-luvullaSuomessa useimmissa autoissa ajovaloautomatiikka tuli vakiovarusteeksi 1980-luvulla. Niinpä suomalaiset tottuivat siihen, ettei ajovalojen kytkemiseen tarvinnut kiinnittää huomiota.Nykyisiä päivävaloja ei saa käyttää, kun näkyvyys on huonontunut esimerkiksi sateen, sumun tai pimeyden takia. Auton kuljettaja on vastuussa siitä, että päivävaloilla ajetaan vain päivällä hyvissä olosuhteissa.Nyt jokaisen autoilijan pitää tutustua autonsa valojen toimintaan ja tutkia mitä valoja palaa valokatkaisimen eri asennoissa.Ongelmaksi ovat muodostuneet etenkin takavalot. Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa.Lisäksi uusissa autoissa suositut led-takavalot muurautuvat helposti umpeen lumen pöllytessä, koska niistä ei synny hukkalämpöä, joka sulattaisi lumen.Päivävalojen käyttöä helpottamaan on monia ratkaisuja, mutta valitettavan monista automalleista ne puuttuvat etenkin halvimmista versioista.Automaahantuojien selitys on, että Suomen tarpeita vastaavat muutokset maksavat liikaa tai niitä ei ole mahdollista tehtaalta saada.Aikaisemmin kuitenkin automaattisesti toimivat ajovalot saatiin Suomeen tuleviin autoihin tai ne rakennettiin maahantuontihuollossa.Nykytekniikassa tehdas määrittelee varusteiden koodausmahdollisuudet eikä esimerkiksi takavalojen koodaus päälle päivävalojen yhteydessä onnistu monissakaan malleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämäräkytkimen herkkyys vaihteleeYli puolessa uusista automalleista on nyt ajovalokytkimessä auto-asento eli hämäräkytkin, jonka pitäisi sytyttää ajovalot, kun olosuhteet ovat riittävän hämärät.Pelkkä hämäräkytkin ei useinkaan tunnista vesi- tai lumisadetta. Hämäräkytkimen herkkyys vaihtelee, ja monissa autoissa varsinaiset ajovalot ja takavalot syttyvät vasta melko pimeissä olosuhteissa.Joissakin autoissa automatiikka kytkee valot myös lasinpyyhinten käytön tai takasumuvalon käytön yhteydessä.Direktiivin antaman mahdollisuuden myös päivävalojen yhteydessä palaviin takavaloihin ovat hyödyntäneet Audi ja Volvo sekä Škoda uusinta tekniikkaa käyttävien mallien osalta.Joissakin lähinnä eurooppalaisissa autoissa kuljettajaa helpottaa mahdollisuus jättää valokytkin pysyvästi ajovaloasentoon. Näin esimerkiksi koko talven voi ajaa huoletta varsinaisilla ajovaloilla.Erilliset merkkivalot päivävaloille ja ajovaloille helpottaisivat, mutta ne löytyvät hyvin harvasta automallista. Useimmissa autoissa mittarivalot syttyvät vasta ajovalojen yhteydessä.Automatiikka puuttuu halvimmista malleistaLähes kaikkien myydyimpien automallien halvimmissa versioissa ei ole hämäräkytkimellä toimivaa valoautomatiikkaa, vaan kuljettaja joutuu itse kytkemään varsinaiset ajovalot olosuhteiden hämärtyessä.Auto-asento valokytkimessä on vielä luksusvaruste, joka löytyy vain kalliimmista varustetasoista ja premium-merkeistä.Teksti: Timo NurmelaAjovalojen ominaisuudet automerkeittäin Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous