2.6.2014 Liikenne Päivävaloista päänvaivaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa. Uusien autojen takavalojen palamattomuus on hämmentänyt suomalaiset, jotka ovat tottuneet palaviin takavaloihin sekä valojen automaattiseen kytkeytymiseen auton käydessä.Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa.Varsinaisia ajovaloja pienitehoisemmat päivävalot ovat pakolliset EU-direktiivin mukaan helmikuun 2011 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa.Moniin uusiin automalleihin ne tulivat vakiovarusteeksi jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Valmistajat näkivät erityisesti led-päivävalot myös muotoilullisesti kiinnostavina.Tällä hetkellä enää muutamista uutena myytävistä autoista päivävalot puuttuvat. Tällaisia ennen 2011 myyntiin tulleita malleja ovat esimerkiksi Toyota Yaris hybridiversiota lukuun ottamatta ja Fiat Punto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla energian säästöPäiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.Tammikuussa 2013 direktiiviä täsmennettiin ja vaadittiin, että päivävalojen yhteydessä kuljettajalle on kerrottava mitkä valot palavat esimerkiksi mittarivalojen palamisen avulla tai takavalojen on oltava toiminnassa päivävalojen kanssa.Päivävalodirektiivin taustatutkimuksessa vuonna 2003 arvioitiin onnettomuuksien vähenemisen hyötyjen olevan noin puolitoistakertaiset käytettäessä ajovaloja alennetulla jännitteellä päiväsaikaan verrattuna haittoihin, joita olivat lähinnä lisääntyneet päästöt, energian kulutus ja polttimoiden kuluminen.Takavaloja tutkimuksessa ei käsitelty.Kanadassa takavalojen palamista on tutkittu, ja siellä niistä ei todettu mainittavaa hyötyä päiväsaikaan. On myös esitetty, että palavat takavalot heikentävät jarruvalojen havaittavuutta.Suomessa pakolliseksi 1972Ajovalojen käyttäminen talviaikaan taajaman ulkopuolella tuli Suomessa pakolliseksi vuonna 1972.Vuoden 1982 tieliikennelaissa ajovaloja määrättiin käytettävän myös kesäaikaan, ja vuonna 1997 ajovalopakko ulotettiin myös taajamiin.Ajovalojen sijasta voitiin käyttää huomiovaloja, joita autoihin asennettiin etenkin 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Muissa Pohjoismaissa käytännöt olivat suunnilleen Suomea vastaavat.Automatiikka tuli 1980-luvullaSuomessa useimmissa autoissa ajovaloautomatiikka tuli vakiovarusteeksi 1980-luvulla. Niinpä suomalaiset tottuivat siihen, ettei ajovalojen kytkemiseen tarvinnut kiinnittää huomiota.Nykyisiä päivävaloja ei saa käyttää, kun näkyvyys on huonontunut esimerkiksi sateen, sumun tai pimeyden takia. Auton kuljettaja on vastuussa siitä, että päivävaloilla ajetaan vain päivällä hyvissä olosuhteissa.Nyt jokaisen autoilijan pitää tutustua autonsa valojen toimintaan ja tutkia mitä valoja palaa valokatkaisimen eri asennoissa.Ongelmaksi ovat muodostuneet etenkin takavalot. Liikenteessä aivan liian monen auton takavalot ovat pimeänä hämärässä, sateessa ja sumussa ajettaessa.Lisäksi uusissa autoissa suositut led-takavalot muurautuvat helposti umpeen lumen pöllytessä, koska niistä ei synny hukkalämpöä, joka sulattaisi lumen.Päivävalojen käyttöä helpottamaan on monia ratkaisuja, mutta valitettavan monista automalleista ne puuttuvat etenkin halvimmista versioista.Automaahantuojien selitys on, että Suomen tarpeita vastaavat muutokset maksavat liikaa tai niitä ei ole mahdollista tehtaalta saada.Aikaisemmin kuitenkin automaattisesti toimivat ajovalot saatiin Suomeen tuleviin autoihin tai ne rakennettiin maahantuontihuollossa.Nykytekniikassa tehdas määrittelee varusteiden koodausmahdollisuudet eikä esimerkiksi takavalojen koodaus päälle päivävalojen yhteydessä onnistu monissakaan malleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämäräkytkimen herkkyys vaihteleeYli puolessa uusista automalleista on nyt ajovalokytkimessä auto-asento eli hämäräkytkin, jonka pitäisi sytyttää ajovalot, kun olosuhteet ovat riittävän hämärät.Pelkkä hämäräkytkin ei useinkaan tunnista vesi- tai lumisadetta. Hämäräkytkimen herkkyys vaihtelee, ja monissa autoissa varsinaiset ajovalot ja takavalot syttyvät vasta melko pimeissä olosuhteissa.Joissakin autoissa automatiikka kytkee valot myös lasinpyyhinten käytön tai takasumuvalon käytön yhteydessä.Direktiivin antaman mahdollisuuden myös päivävalojen yhteydessä palaviin takavaloihin ovat hyödyntäneet Audi ja Volvo sekä Škoda uusinta tekniikkaa käyttävien mallien osalta.Joissakin lähinnä eurooppalaisissa autoissa kuljettajaa helpottaa mahdollisuus jättää valokytkin pysyvästi ajovaloasentoon. Näin esimerkiksi koko talven voi ajaa huoletta varsinaisilla ajovaloilla.Erilliset merkkivalot päivävaloille ja ajovaloille helpottaisivat, mutta ne löytyvät hyvin harvasta automallista. Useimmissa autoissa mittarivalot syttyvät vasta ajovalojen yhteydessä.Automatiikka puuttuu halvimmista malleistaLähes kaikkien myydyimpien automallien halvimmissa versioissa ei ole hämäräkytkimellä toimivaa valoautomatiikkaa, vaan kuljettaja joutuu itse kytkemään varsinaiset ajovalot olosuhteiden hämärtyessä.Auto-asento valokytkimessä on vielä luksusvaruste, joka löytyy vain kalliimmista varustetasoista ja premium-merkeistä.Teksti: Timo NurmelaAjovalojen ominaisuudet automerkeittäin Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen