7.7.2024

Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille

Kuva Genesis

Hyundain oman luksusmerkin päivitetty panos E-segmentin sähkösedanien luokassa on entistäkin tasokkaampi.

Korean lahja luksusautomarkkinoille lähestyy kymmenettä ikävuottaan. Vaikka Genesis on reippaasti japanilaisvastineitaan Acuraa, Infinitiä ja Lexusta - saati sitten eurooppalaisia ja amerikkalaisia premiumautomerkkejä - nuorempi, oma persoonallisuus on vihdoin löytynyt, ja putken päästä tulee yhä hienompaa tavaraa. Uudistettu toisen sukupolven G80 on tästä erinomainen esimerkki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurempi akku, pidempi akseliväli, isompi näyttö

Lausahdus "kasvaa kokoa ja näköä" pätee aika hyvin Genesis Electrified G80:n uudistukseen, joka siis sai ensi-iltansa Busanin autonäyttelyssä Etelä-Koreassa, noin kolme vuotta mallin alkuperäisen ensiesittelyn jälkeen.

Ensinnäkin G80 on saanut perinteisen faceliftin eli muun muassa maskia ja ajovaloja on ehostettu. Uudistukset ovat tältä osin melko hienovaraisia eli eroavaisuuksien tarkka osoittaminen tarvitsisi melkein faceliftiä edeltävän mallin viereen.

Minkä sitten erottaa helpommin jopa paljaalla silmällä, on auton akselivälin pidentyminen. On erittäin harvinaista oikeastaan missä tahansa autoluokassa, että auton perusmittoja, niistä akseliväliä vieläpä fundamentaalisimpana, aletaan kesken sukupolven muuttamaan. Tosiasia on kuitenkin, että G80:n akseliväli on pidentynyt peräti 13 senttimetrillä kaikkiaan 3,140 metriin. Pidentynyt akseliväli tulee tarkoittamaan omalta osaltaan vielä aiempaakin ylellisempää matkustuskokemusta. G80 tuokin parhaimmillaan E-segmenttiin kallistettavat VIP-erillisistuimet viihdekeskuksineen taakse, vaikka Genesikseltä löytyy toki myös täysimittainen F-segmentin luksusmalli G90. Genesis G80 on siis kovalla tasolla omassa segmentissään, mitä luokan muiden sähkösedanien, kuten vaikkapa BMW i5:n, kannattaa pitää silmällä.

Kokoa ja näköä tulee lisää niin ikään kojelautanäkymään, jossa aiemman 14-tuumaisen tietoviihdenäytön korvaa uusi 27-tuumainen OLED-yksikkö, jollainen on tuttu muistakin uusimmista Genesis-malleista. Vaikka lasipinta-alaa on paljon, näyttää Genesis jättäneen sijaa myös fyysisille painikkeille, mikä alkaa olla asiakaskunnan toive siellä sun täällä.

Genesis on kasvattanut myös akkukapasiteettia Electrified G80:ssa. Hyppy 87,2-kilowattituntisesta 95,4-kilowattituntiseksi on maltillinen, mutta on luokkansa suurimpia, ja saattaa tarkoittaa WLTP-syklillä 600 kilometrin ylitystä. Electrified G80:ssa on jatkossakin 272 kilowatin ja 700 newtonmetrin kahden sähkömoottorin setti.

Genesis on aivan viime vuosina pyrkinyt nostamaan päätään myös Euroopassa, toistaiseksi merkittävimpien Vanhan mantereen myyntimaiden ollessa Iso-Britannia ja Saksa. Vakiintuneen aseman saavuttaminen Euroopan premiumautomarkkinoilla on tunnetusti äärimmäisen haastavaa, mutta tällaisella mallistolla lähtökohdat kohtuullisen markkina-aseman saavuttamiseen ovat hyvät.

Lähde: Genesis Korea

Luetuimmat