7.7.2024 Ajoneuvot Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille Teksti Benjamin Helander Kuva Genesis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain oman luksusmerkin päivitetty panos E-segmentin sähkösedanien luokassa on entistäkin tasokkaampi. Korean lahja luksusautomarkkinoille lähestyy kymmenettä ikävuottaan. Vaikka Genesis on reippaasti japanilaisvastineitaan Acuraa, Infinitiä ja Lexusta - saati sitten eurooppalaisia ja amerikkalaisia premiumautomerkkejä - nuorempi, oma persoonallisuus on vihdoin löytynyt, ja putken päästä tulee yhä hienompaa tavaraa. Uudistettu toisen sukupolven G80 on tästä erinomainen esimerkki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurempi akku, pidempi akseliväli, isompi näyttöLausahdus "kasvaa kokoa ja näköä" pätee aika hyvin Genesis Electrified G80:n uudistukseen, joka siis sai ensi-iltansa Busanin autonäyttelyssä Etelä-Koreassa, noin kolme vuotta mallin alkuperäisen ensiesittelyn jälkeen. Ensinnäkin G80 on saanut perinteisen faceliftin eli muun muassa maskia ja ajovaloja on ehostettu. Uudistukset ovat tältä osin melko hienovaraisia eli eroavaisuuksien tarkka osoittaminen tarvitsisi melkein faceliftiä edeltävän mallin viereen. Minkä sitten erottaa helpommin jopa paljaalla silmällä, on auton akselivälin pidentyminen. On erittäin harvinaista oikeastaan missä tahansa autoluokassa, että auton perusmittoja, niistä akseliväliä vieläpä fundamentaalisimpana, aletaan kesken sukupolven muuttamaan. Tosiasia on kuitenkin, että G80:n akseliväli on pidentynyt peräti 13 senttimetrillä kaikkiaan 3,140 metriin. Pidentynyt akseliväli tulee tarkoittamaan omalta osaltaan vielä aiempaakin ylellisempää matkustuskokemusta. G80 tuokin parhaimmillaan E-segmenttiin kallistettavat VIP-erillisistuimet viihdekeskuksineen taakse, vaikka Genesikseltä löytyy toki myös täysimittainen F-segmentin luksusmalli G90. Genesis G80 on siis kovalla tasolla omassa segmentissään, mitä luokan muiden sähkösedanien, kuten vaikkapa BMW i5:n, kannattaa pitää silmällä. Kokoa ja näköä tulee lisää niin ikään kojelautanäkymään, jossa aiemman 14-tuumaisen tietoviihdenäytön korvaa uusi 27-tuumainen OLED-yksikkö, jollainen on tuttu muistakin uusimmista Genesis-malleista. Vaikka lasipinta-alaa on paljon, näyttää Genesis jättäneen sijaa myös fyysisille painikkeille, mikä alkaa olla asiakaskunnan toive siellä sun täällä. Genesis on kasvattanut myös akkukapasiteettia Electrified G80:ssa. Hyppy 87,2-kilowattituntisesta 95,4-kilowattituntiseksi on maltillinen, mutta on luokkansa suurimpia, ja saattaa tarkoittaa WLTP-syklillä 600 kilometrin ylitystä. Electrified G80:ssa on jatkossakin 272 kilowatin ja 700 newtonmetrin kahden sähkömoottorin setti. Genesis on aivan viime vuosina pyrkinyt nostamaan päätään myös Euroopassa, toistaiseksi merkittävimpien Vanhan mantereen myyntimaiden ollessa Iso-Britannia ja Saksa. Vakiintuneen aseman saavuttaminen Euroopan premiumautomarkkinoilla on tunnetusti äärimmäisen haastavaa, mutta tällaisella mallistolla lähtökohdat kohtuullisen markkina-aseman saavuttamiseen ovat hyvät. Lähde: Genesis Korea Lue lisää Kaikki artikkelit 26.9.2023 Ajoneuvot Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa 9.4.2023 Ajoneuvot Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin 14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa 7.9.2022 Ajoneuvot Mitä yhteistä on kissalla ja kahvilla? Euro NCAP -luokitus 20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen 10.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan 8.12.2021 Ajoneuvot Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista 24.11.2021 Ajoneuvot Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin 21.8.2021 Ajoneuvot Hyundain premiumin uudet sähkömuodot kirjoitetaan Genesis GV60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä