7.7.2024 Ajoneuvot Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille Teksti Benjamin Helander Kuva Genesis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain oman luksusmerkin päivitetty panos E-segmentin sähkösedanien luokassa on entistäkin tasokkaampi. Korean lahja luksusautomarkkinoille lähestyy kymmenettä ikävuottaan. Vaikka Genesis on reippaasti japanilaisvastineitaan Acuraa, Infinitiä ja Lexusta - saati sitten eurooppalaisia ja amerikkalaisia premiumautomerkkejä - nuorempi, oma persoonallisuus on vihdoin löytynyt, ja putken päästä tulee yhä hienompaa tavaraa. Uudistettu toisen sukupolven G80 on tästä erinomainen esimerkki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurempi akku, pidempi akseliväli, isompi näyttöLausahdus "kasvaa kokoa ja näköä" pätee aika hyvin Genesis Electrified G80:n uudistukseen, joka siis sai ensi-iltansa Busanin autonäyttelyssä Etelä-Koreassa, noin kolme vuotta mallin alkuperäisen ensiesittelyn jälkeen. Ensinnäkin G80 on saanut perinteisen faceliftin eli muun muassa maskia ja ajovaloja on ehostettu. Uudistukset ovat tältä osin melko hienovaraisia eli eroavaisuuksien tarkka osoittaminen tarvitsisi melkein faceliftiä edeltävän mallin viereen. Minkä sitten erottaa helpommin jopa paljaalla silmällä, on auton akselivälin pidentyminen. On erittäin harvinaista oikeastaan missä tahansa autoluokassa, että auton perusmittoja, niistä akseliväliä vieläpä fundamentaalisimpana, aletaan kesken sukupolven muuttamaan. Tosiasia on kuitenkin, että G80:n akseliväli on pidentynyt peräti 13 senttimetrillä kaikkiaan 3,140 metriin. Pidentynyt akseliväli tulee tarkoittamaan omalta osaltaan vielä aiempaakin ylellisempää matkustuskokemusta. G80 tuokin parhaimmillaan E-segmenttiin kallistettavat VIP-erillisistuimet viihdekeskuksineen taakse, vaikka Genesikseltä löytyy toki myös täysimittainen F-segmentin luksusmalli G90. Genesis G80 on siis kovalla tasolla omassa segmentissään, mitä luokan muiden sähkösedanien, kuten vaikkapa BMW i5:n, kannattaa pitää silmällä. Kokoa ja näköä tulee lisää niin ikään kojelautanäkymään, jossa aiemman 14-tuumaisen tietoviihdenäytön korvaa uusi 27-tuumainen OLED-yksikkö, jollainen on tuttu muistakin uusimmista Genesis-malleista. Vaikka lasipinta-alaa on paljon, näyttää Genesis jättäneen sijaa myös fyysisille painikkeille, mikä alkaa olla asiakaskunnan toive siellä sun täällä. Genesis on kasvattanut myös akkukapasiteettia Electrified G80:ssa. Hyppy 87,2-kilowattituntisesta 95,4-kilowattituntiseksi on maltillinen, mutta on luokkansa suurimpia, ja saattaa tarkoittaa WLTP-syklillä 600 kilometrin ylitystä. Electrified G80:ssa on jatkossakin 272 kilowatin ja 700 newtonmetrin kahden sähkömoottorin setti. Genesis on aivan viime vuosina pyrkinyt nostamaan päätään myös Euroopassa, toistaiseksi merkittävimpien Vanhan mantereen myyntimaiden ollessa Iso-Britannia ja Saksa. Vakiintuneen aseman saavuttaminen Euroopan premiumautomarkkinoilla on tunnetusti äärimmäisen haastavaa, mutta tällaisella mallistolla lähtökohdat kohtuullisen markkina-aseman saavuttamiseen ovat hyvät. Lähde: Genesis Korea Lue lisää Kaikki artikkelit 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 26.9.2023 Ajoneuvot Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa 9.4.2023 Ajoneuvot Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin 14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa 7.9.2022 Ajoneuvot Mitä yhteistä on kissalla ja kahvilla? Euro NCAP -luokitus 20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen 10.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan 8.12.2021 Ajoneuvot Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?