29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia Teksti Benjamin Helander Kuva Genesis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesiksen uudesta tuulilasin lämmityskeinosta tulee olemaan hyötyä myös sähköautojen talvitoimintamatkan kannalta. Genesis on korealaisvalmistaja Hyundain luksusautosiipi, ja nyt emokonserni on tuonut uutta mielenkiintoista teknologiaa sen testattavaksi, ja mahdollisesti sen autoissa myös ensi kertaa markkinoille lanseerattavaksi. Ja mikä tahansa keino, joka potentiaalisesti helpottaa autoilua pohjoisen talvessa otetaan tietysti kiitoksella vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäreämmät keinot käyttöönLämmitettävä tuulilasi ei ole itsessään mikään uusi keksintö. Ratkaisu, jossa tuulilasin poikki kulkee lukuisia pieniä, mutta kuitenkin silmillä nähtäviä jalometallisia lankoja, on kulkeutunut Fordilta ja sen omistamilta merkeiltä muidenkin merkkien autoihin. Tällainen, sanotaanko nyt sitten perinteinen lämmitettävä tuulilasi on monissa tilanteissa hyvä, mutta Hyundailla ollaan sitä mieltä, että aina voi parantaa. Hyundain kehittämä uusi lähestymistapa nojaa merkin sähköautojen 800-volttiseen E-GMP-perusrakenteeseen. Se muuntaa auton sähköjärjestelmästä saamansa virran 48-volttiseksi, mikä on ilman muuta uutta tuulilasissa. Tuulilasi on metalloitu 20 läpinäkyvällä kerroksella. Kun kerrokset lämmitetään sähköllä, Genesis lupaa umpijäisen tuulilasin tulevan täysin kirkkaaksi alle viidessä minuutissa. Genesiksen mukaan tätä on menestyksekkäästi testattu 18 asteen pakkasella täyssähköisillä GV70:llä ja GV60:lla. Genesiksen mukaan sen uudesta tuulilasin lämmitysratkaisusta on hyötyä paitsi mukavuus- ja turvallisuusnäkökulmasta, myös energiatehokkuuden näkökulmasta. Ratkaisu sulattaa tuulilasin huomattavasti nopeammin kuin ilmastointijärjestelmän puhaltimella toteutettu sulatus, mutta se kuluttaa myös 10 prosenttia sellaista vähemmän energiaa. Etua on kertynyt myös edellä kuvailtuun perinteiseen tuulilasin lämmitykseen verrattuna. Tällä on suora positiivinen vaikutus sähköauton talvitoimintamatkaan. Kesällä lämmitettävää tuulilasia ei normaalisti tarvita, mutta on tästä uudesta lämmitysratkaisusta Genesiksen mukaan hyötyä kesähelteilläkin. Metalloidun tuulilasin pitäisi nimittäin torjua ainakin 60 prosenttia auringon lämpöenergiasta, mikä auttaa pienentämään matkustamon lämpötilaa 2 - 3 asteella, vähentäen ilmastoinnin kuormitusta ja sitä kautta energiankulutusta. On todennäköistä, että Hyundain kehittämä uusi tuulilasin lämmitysratkaisu on aluksi hieman kallis tehdä, ja siksi sen käyttöönottoa suunnitellaan ensimmäisenä luksussiipi Genesikselle. Tavallisesti uudet teknologiset ratkaisut tapaavat levitä muuallekin tuotteistoon, kunhan niiden kehityskustannuksia on ensin maksatettu kalliimmissa autoissa. Lähde: Genesis Lue lisää Kaikki artikkelit 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 7.7.2024 Ajoneuvot Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille 26.9.2023 Ajoneuvot Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa 9.4.2023 Ajoneuvot Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin 14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa 7.9.2022 Ajoneuvot Mitä yhteistä on kissalla ja kahvilla? Euro NCAP -luokitus 20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen 10.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan 8.12.2021 Ajoneuvot Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista Kommentit (1) Mielenkiintoinen toteutus! Kyseessä lienee kuitenkin jännitteen, ei virran, muunto 800 -> 48 volttiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?